خراسان رضوی

۲۵ هزار هکتار کشت پنبه در ۲۲ شهرستان پنبه‌ خیز خراسان رضوی

فرزاد عدالتیان مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره وضعیت برداشت مزارع پنبه استان، اظهار کرد: خراسان‌ رضوی دارای ۲۵ هزار هکتار کشت پنبه در ۲۲ شهرستان  پنبه‌خیز است.

فرزاد عدالتیان افزود: میانگین برداشت پنبه در استان ۲.۵ تن است که بر این اساس پیش‌ بینی می‌شود در سال جاری ۶۲ هزارو ۵۰۰ تن محصول پنبه در استان برداشت شود.

وی در ادامه گفت: در سال زراعی جاری حدود ۸۰۰ تن بذر دلینه در کارخانه کاشمر استحصال گردید و۵۴۰ تن از آن با یارانه مناسب در استان توزیع شد.

وی افزود: با توجه به اینکه استان خراسان رضوی با فعالیت شرکتهای تولید کننده بذریکی از قطب های تولید بذر پنبه درکشور است پیش بینی می شود در سال زراعی آتی با تولید بیشتر بذر اصلاح شده در ارقام مختلف بتوانیم سطح بالاتری از مزارع استان را با این بذر ها کشت کنیم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی عنوان کرد:طی سال جاری به دلیل شرایط آب‌وهوایی وطغیان برخی آفات خساراتی به پنبه کاران برخی شهرستانها وارد شد که البته با مدیریت مناسب همکاران ذیربط در شهرستانها به شکل مناسبی کنترل گردید.

فرزاد عدالتیان بیان کرد: در راستای افزایش عملکرد و کیفی‌سازی محصول پنبه طرح‌هایی در سال زراعی جاری اجرا گردید ، با همکاری مدیریت ترویج و بخش تحقیقات سایت‌های الگویی در راستای آگاهی‌بخشی به کشاورزان برای استفاده از بذرهای اصلاح شده،کشت مکانیزه،تغذیه بهینه، پیش آگاهی ومبارزه با آفات و بیماری‌های محصول پنبه در شهرستان‌های پنبه‌خیز استان به ویژه در شهرستان‌های با میانگین تولید پایین، ایجادشد و در حال حاضر در ادامه شاهد برگزاری روز مزرعه پنبه در شهرستانهای مختلف و بازدید سایر کشاورزان از این پروژه ها هستیم تابتوانیم سطح نفوذ دانش فنی به کشاورزان را نیز بالا ببریم.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به اینکه در حال حاضر حدود ۲ هزارو ۵۰۰  هکتار از مزارع سطح استان برداشت گردیده وعملیات برداشت در حال انجام می باشد،  اظهار داشت: ۱۹ کارخانه تصفیه پاک‌کنی پنبه در استان وجود دارد که از آغاز برداشت کار تصفیه و تولید محلوج پنبه را آغاز نموده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا