یادداشت هایادداشت های میز مالیات

رمزارزها ، حفره های عمیق حکمرانی مالی کشور

اولین قیمت بیت کوین در سال ۲۰۰۸ سه دهم دلار  یا به عبارتی ، تنها ۳۰ سنت برآورد شده بود. از آن زمان تا کنون تحقیقات بسیاری بر ابر پروژه ساتوشی ناکاموتو ، فرد ، گروه یا ارگان مجهول الهویه مبدع بیت کوین رقم خورده است . تحقیقاتی از نوع آینده پژوهی ، حقوقی ، اقتصادی ، مدیریت و اثرگذاری اجتماعی . اما آنچه بیش از همه مورد توجه قرار گرفته است ساز و کار کلی و اساس شکل گیری رمزارز ها بر بستر بلاکچین است . شبکه دفتر کل توزیع شده یا زنجیره بلوکی بلاک چین که تحت حاکمیت یا سیطره هیچ دولتی نیست از مهم ترین موضوعات پژوهشی است .چرا که فناوری بلاک چین ظرفیت ها و تهدید های بسیاری را برای تمامی کشور ها( توسعه یافته و در حال توسعه) به وجود آورده است .

ایران نیز از این قائله مستثنی نیست و در سال های گذشته با روند پر سرعتی در حال پذیرش اجتماعی رمزارزها است .

سال هاست که پول در جهان دیگر دارای پشتوانه طلا یا فلزات گران بها نیست . به بیان دیگر با خروج آمریکا از قرارداد برتون وودز  در سال ۱۹۷۰ ، دیگر اسکناس ها پشتوانه واقعی ارزش را دارا نبودند . روند تحول پول در تاریخ از تهاتر اغاز گردید ، سپس به طلا ، اسکناس و با عبور از  بانکداری دیجیتال در حال حاضر بر مدار فناوری بلاک چین در حال تحول است .

فناوری بلاک چین یا دفتر کل توزیع شده با وجود افزایش سرعت ، توان مبادلات با حجم بالا و گسترده ، بدون نیاز به قواعد مرزی در گستره جهانی ، همچنان دارای تهدید های گسترده ای میباشد که در صورت عدم توجه به آن میتواند زمینه ساز خطر پولشویی ، اختلاس  و فرار مالیاتی گردد .

وضعیت حقوقی رمزارزها در ایران به صورت اجمالی

شبکه رمزارزها  مبتنی بر فناوری بلاک چین ایجاد میشود ، به بیان دیگر رمز ارز ها استفاده کننده از بستر بلاک چین یا زنجیره بلوکی هستند .

هر فرد حقیقی یا حقوقی در راستای کسب رمزارز ها  دو راهکار پیش روی خود دارد که به صورت مختصر بررسی خواهد شد :

الف)  استخراج :  فرایند استخراج در ایران دارای آیین نامه های اختصاصی است و لذا میتوان آن را در نظام حقوقی کشور 《پذیرفته شده 》 نامید .

آیین‌نامه فرآیند استخراج رمزارزها  – مصوبه 58144  مورخ  13/05/1398 هیئت وزیران به وضوح بیان میدارد :

۱. «استخراج فراورده های پردازشی رمزنگاری شده ازهای دیجیتال (ماینینگ) با اخذ مجوز از وزارت صنعت معدن و تجارت مجاز است.

۲. «سازمان ملی استاندارد ایران موظف است با همکاری وزارت خانه های نیرو و ارتباطات و فناوری اطلاعات برچسب انرژی و استاندارد های کیفی توان الکترونیکی و استاندارد های فناورانه مرتبط برای تولید و واردات تجهیزات فراورده های رمزنگاری شده رمزارز های دیجیتال (ماینینگ) را تدوین و ابلاغ نماید.»

۳.  «تامین برق متقاضیان استخراج ارزهای دیجیتال صرفا با دریافت انشعاب برق از شبکه سراسری یا احداث نیروگاه جدید خارج از شبکه سراسری صورت می گیرد . تعرفه برق متقاضیان استخراج فراورده های های پردازشی رمزنگاری شده ارز های دیجیتال (ماینینگ) با قیمت متوسط ریالی برق صادراتی با نرخ تسعیر سامانه نیما که توسط وزارت نیرو تعیین و اعلام می گردد ، محاسبه و اعمال خواهد شد.»

۴. «وزارت خانه های ارتباطات و فناوری اطلاعات و اطلاعات و استانداری و فرمانداری ها نسبت به شناسایی و اعلام مراکز استخراج فراورده های پردازشی رمزنگاری شده ارزهای دیجیتال (ماینینگ) با وزارت نیرو همکاری می نمایند.»

۵. «مراکز استخراج ارزهای دیجیتال ، به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته شده و مشمول مقررات مالیاتی خواهند بود.»

 

در این روند ابلاغی در آیین نامه سازمان صنعت،معدن و تجارت  بر اساس تعرفه ای خاص میزان برق مصرفی دستگاه ماینز را محاسبه میکند ، همچنین امکان سفارش دستگاه ماینر از گمرکات کشور را نیز همانند فرایند واردات دستگاه های کارتخوان فراهم نموده است . اما نکته ویژه آن است که استخراج رمزارز به عنوان واحد تولید صنعتی شناخته شده و مشمول مالیات است .

نویسنده: خانم عربی

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/7qay

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا