اخبار

ثبت اطلاعات ۵۰۰ کارگاه در سامانه پایش کار

سامانه پایش کار در راستای صیانت از نیروی کار و رعایت حقوق صنفی اصحاب کار و تولید و برای بهبود شرایط کار است.

صیانت از نیروی کار، رعایت حقوق صنفی اصحاب کار و تولید، بهبود شرایط کار، تامین ایمنی و سلامت شغلی کارگران و همچنین پیگیری بهبود وضعیت معیشتی و امنیت شغلی کارگران پرتلاش و ارتقای بهره وری کار و پایداری مشاغل، جز سیاست ها و اولویت های اساسی دولت مردمی سیزدهم بوده و همواره مورد توجه و تاکید رئیس جمهور است.

 با توجه به اهمیت  وحساسیت موضوع اجرای صحیح و دقیق قوانین و مقررات کار همراستا با آغاز به کار سامانه پایش کار مقرر شد کلیه کارگاه ها و بنگاه های اقتصادی در اسرع با نهایت دقت نسبت به خود ارزیابی و تکمیل فرم های خود اظهاری این سامانه پیرامون وضعیت اجرا و اعمال قوانین و مقررات کار اقدام و آخرین وضعیت و اطلاعات درخواستی را بارگذاری کنند.

علی حسین رعیتی فرد, معاون روابط کار وزارت تعاون در گفت‌وگویی با بیان اینکه 500 کارگاه اطلاعات خود را وارد سامانه پایش کار کرده اند گفت: این تعداد نسبت به یک میلیون کارگاهی که در کشور وجود دارد، عدد ناچیزی است باید همه بنگاه‌ها و کارگاه‌ها اطلاعات کارگری، طرح طبقه‌بندی مشاغل، کمیته صیانت از قانون کار، کمیته حفاظت فنی و حفاظت از نیروی کار و اطلاعات مربوط به تشکل‌های صنفی کارگران خود را در این سامانه وارد کنند.

وی با اشاره به  ماده 131 قانون کار گفت: تشکل‌های کارگری مانند شورای اسلامی کار،‌انجمن صنفی و کمیته انضباطی که بر اساس قانون کار در هر بنگاه‌ها تشکیل می‌شود و طبق ماده 27 قانون کار اگر کارگری در یک بنگاه دچار تخلف شد، باید در کمیته انضباطی کارگاه وضعیت او رسیدگی شود.همچنین کمیته پایش و نظارت بر اجرای قانون کار باید وجود داشته باشد و اطلاعات این موارد در سامانه پایش کار قرار داده شود.

*بازرسان کار صحت اطلاعات خود اظهاری را ارزیابی می کنند

معاون روابط کار با اشاره به اینکه سامانه پایش کار در راستای قانون کار شکل گرفت افزود: بنگاه‌های تولیدی که در آن کارگران مشمول قانون کار فعالیت دارند، باید اطلاعات کارگری خود را در این سامانه اعلام کنند.در قدم اول این اطلاعات به صورت خوداظهاری در سامانه بارگذاری می‌شود، اما بازرسان کار وقتی به کارگاه‌ها مراجعه می‌کنند، اطلاعات را با وضعیت موجود تطابق می‌دهند.

معاون روابط کار وزارت تعاون با  اشاره به آغاز رسمی این سامانه گفت: تا کنون بانک اطلاعاتی از داده‌های کارگری بنگاه‌ها نداشتیم و نمی‌دانستیم که آیا کارگاه‌های موجود قوانین کار را رعایت می‌کنند  یا اینکه از آن سر باز می‌زنند. در زمینه تشکل‌های کارگری که طبق قانون کار باید در هر بنگاه وجود داشته باشند نیز اطلاعی نداشتیم، اما سامانه پایش کار می‌تواند مواردی از جمله تشکل‌های کارگری، کمیته‌های حقوق و دستمزد، کمیته ایمنی و صیانت از کار و کمیته‌های انضباطی و شورای اسلامی کار در هر کارگاه تشکیل شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا