دسته‌بندی نشده

حجم تجارت 7 ماهه 60 میلیارد دلار شد/ رشد 10 درصد ارزش تجارت خارجی

مبادلات تجاری کشور در ۷ ماه سال جاری ۸۱ میلیون و ۳۰ هزارتن و به ارزش ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بود.

سید مرتضی عمادی سخنگوی گمرک ایران با اعلام این خبر گفت: این میزان تجارت خارجی، در ۷ ماهه امسال به لحاظ ارزشی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود ۱۰ درصد افزایش و از حیث وزن ۱۷.۶ درصد کاهش داشته است.

عمادی در مورد میزان صادرات غیر نفتی کشور در ۷ ماهه امسال افزود: در این‌ مدت ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار صادر شده است که به لحاظ ارزش ۵.۶ درصد افزایش و از حیث وزن۱۸.۲ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی گمرک ایران گفت: در این مدت ۱۹ میلیون و ۷۴۷ هزارتن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شده که از نظر وزنی و ارزشی به ترتیب ۱۵.۷ درصد کاهش و ۱۴.۴ درصد افزایش داشته است.

سید مرتضی عمادی در مورد اقلام عمده صادراتی به لحاظ ارزشی گفت: پروپان مایع شده، متانول، بوتان مایع شده، پلی اتیلن گرید فیلم، قیر نفت، گاز طبیعی مایع شده، اوره، سایر اوره، شمش از آهن و فولاد غیر ممزوج و سایر روغن های سبک و فرآورده ها بجز بنزین ۱۰ قلم اول کالاهای صادراتی بودند. که ۳۷/۹ درصد از وزن و ۴۱/۹ درصد از ارزش کل صادرات کشور در این مدت را به خود اختصاص دادند.

۵ کشور عمده مقصد صادرات کالاهای ایرانی کشورهای چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند بوده است  که به ترتیب ۹ میلیارد و ۱۸۱ میلیون دلار، ۴ میلیارد و ۲۹ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۴۷۶ میلیون دلار، ۳ میلیارد و ۸۱ میلیون دلار و یک میلیارد و ۹۸ میلیون دلار به ۵ کشور فوق الذکر اختصاص داشت.

سخنگوی گمرک افزود: ۷۰/۳ درصد از وزن و ۷۳/۴ درصد از ارزش کل کالاهای صادراتی به ۵ کشور فوق صادر شده است.

عمادی در باره اقلام عمده وارداتی در ۷ ماهه امسال افزود: اقلام عمده کالاهای وارداتی در این مدت شامل ذرت دامی، برنج، گندم،  دانه سویا، گوشی تلفن همراه، روغن دانه آفتاب گردان و گلرنگ، تراکتورهای جاده ای، سایر تلفن های هوشمند و شکر تصفیه نشده بوده است.

به گفته سخنگوی گمرک ایران ۵ کشور عمده مبدا کالاهای وارداتی به ایران شامل کشورهای امارات متحده عربی، چین، ترکیه، هند و آلمان بوده است.

عمادی اظهار داشت: در این مدت ۹ میلیارد و ۴۳۵ میلیون دلار کالا از امارات متحده عربی، ۸ میلیارد و ۲۸۴ میلیون دلار از چین، ۳ میلیارد و ۲۱۸ میلیون دلار از ترکیه، یک میلیارد  و ۶۹۵ میلیون دلار از هند و ۹۹۱ میلیون دلار از آلمان وارد کشور شد.

 ۶۲/۳ درصد از وزن و ۷۴/۴ درصد از ارزش کل واردات از ۵ کشور فوق وارد کشور شد.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/3avq

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا