اخبار

رونق اقتصاد با تمرکز روی جذابیت های دریا

سید علی حسینی، رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه باید نگاه به دریا، حمل و نقل دریایی، توسعه بنادر و اقتصاد دریامحور بلندمدت باشد و با برنامه ریزی دارای چشم انداز و منسجم شرایط مطلوبی را برای تغییر و تحول در این حوزه رقم بزنیم، اظهار داشت: نباید اقتصاد دریامحور صرفاً به تمرکز فعالیت‌ها در چند بندر بزرگ تجاری کشور خلاصه شود بلکه باید تمامی ظرفیت‌های دریایی و بندری را فعال کرد.

وی ادامه داد: باید بتوانیم از ظرفیت بنادر کوچک به خوبی استفاده کنیم و در کنار بنادر بزرگ تجاری، حلقه فعالیت‌ها در حوزه دریایی و بندری را گسترش دهیم.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با بیان اینکه دارای ۵۸۰۰ کیلومتر نوار ساحلی در کشور و از سواحل بسیار خوبی در جنوب ایران برخوردار هستیم، گفت: علاوه بر اقتصاد دریا باید روی جذابیت‌های دریا هم کار کنیم و مقوله بار و مسافر را با یکدیگر مدنظر قرار دهیم.

حسینی با اشاره به اینکه ایران از نظر لجستیکی در شرایط فوق العاده‌ای قرار دارد و می‌تواند محور تردد شناور‌ها در منطقه باشید، عنوان کرد: باید در حوزه سوخت بانکرینک، تدارکات دریایی، سفر و گردشگری دریایی فعالیت‌های خود را توسعه بخشیم و با توجه به اینکه در نقطه استراتژیک منطقه قرار گرفته‌ایم از این موهبت به خوبی استفاده کنیم و سطح فعالیت‌های دریایی کشور را ارتقا بخشیم.

وی با تصریح اینکه متأسفانه در رابطه با استفاده از فرصت‌های اقتصادی دریا، اقتصاد دریامحور و فرهنگ عمومی دریایی شرایط خوبی نداریم، بیان کرد: یکی از نکات بسیار مهم توجه وِیژه مسئولان به اقتصاد دریامحور است و در عین حال مردم باید مشاغل دریایی و فرصت‌های اقتصادی دریا را بشناسند.

رئیس کمیسیون حمل و نقل و لجستیک اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در خصوص دغدغه‌های مقام معظم رهبری در خصوص توسعه سواحل مکران و نتیجه بخش نبودن فعالیت‌ها علی رغم ظرفیت بالای اقتصادی و دریایی این منطقه، گفت: توسعه سواحل مکران شاخص‌های مختلفی دارد که باید در دستورکار قرار گیرد، اما متأسفانه با وجود تلاش‌های مختلف در دولت‌های گذشته فعالیت‌ها نتیجه بخش نبوده است و باید در این رابطه تجدیدنظر کنیم.

حسینی با اشاره به اینکه توسعه چابهار می‌تواند توسعه سواحل مکران را در پی داشته باشد، خاطرنشان کرد: علاوه بر چابهار صحبت‌های مختلفی در مورد بندر جاسک مطرح می‌شود و باید شاهد فعالیت جدی این دو بندر در سواحل مکران باشیم و با سرمایه گذاری مناسب و توسعه فعالیت‌ها در بخش ترانزیت، صادرات و واردات، حمل و نقل دریایی شرایطی را ایجاد کنیم که به توسعه سواحل مکران منجر شود.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/9vor

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا