اخبار

مالیات سالانه ۸۸ درصد مشاغل و اصناف کمتر از ۲۰ میلیون تومان

بررسی وضعیت مالیات مقطوع تبصره ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که ۸۸.۲ درصد از مودیان مالیات بخش اصناف و مشاغل کمتر از ۲۰ میلیون تومان و ۱۱.۸ درصد مودیان این بخش، مالیاتی بین ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان پرداخت می‌کنند.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ هوشمندسازی نظام مالیاتی در دولت سیزدهم منجر شده است تا با شفاف سازی صورت گرفته، مالیات ستانی عادلانه از مودیان در رسته‌های شغلی مختلف اجرایی شود.

پیش از روی کار آمدن دولت سیزدهم تا سال ۱۴۰۰، مالیات مشاغل بر اساس چانه‌زنی بین مودی و مامور مالیاتی تعیین می‌شد و سالانه درصدی بر میزان مالیات سال قبل افزوده می‌شد که این امر موجب گلایه‌مندی اصناف شده ضمن اینکه مالیات واقعی بر اساس درآمدها نیز کسب نمی‌شود.

سازمان امور مالیاتی با هوشمندسازی نظام مالیاتی در سال ۱۴۰۱ اقدام به اجرایی کردن مواد ۱۰ و ۱۱ قانون «پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان» و همچنین حکم بند «م» تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰، اطلاعات فروش حساب فروشنده را گرفت و بر این اساس حرکت از مالیات ستانی سنتی به سمت مالیات ستانی هوشمند آغاز شد.

قانون سامانه مودیان و پایانه‌های فروشگاهی یکی از راهکارهای شفافیت در دریافت مالیات مصوب سال ۱۳۹۸ بود که در دولت‌های گذشته مورد بی‌مهری قرار گرفته بود، اما دولت سیزدهم زیرساخت‌های اجرایی آن را فراهم کرده و اکنون مالیات ستانی بر اساس داده‌محوری از همین سامانه است.

 

منبع:ایرنا

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/hek3

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا