انتقاد معاون رئیس جمهور از توقف زیاد کشتی ها در اسکله ها/ موازی کاری شرایط را برای تجار سخت کرده است
میثم لطیفی با بیان اینکه در حوزه ساحل، فراساحل و پسکرانه مجموعههای فعالی در کشور داریم، اظهار کرد: با توجه به مطالعات قبلی و مشاهدات میدانی، باید در حوزه مدیریت سواحل و بنادر مدیریت واحد و منسجم داشته باشیم.
وی با بیان ” ارگانهای مختلفی به دنبال تسهیل تجارت هستند” ادامه داد: اما گاهی اوقات، موازیکاریها شرایط را برای تجار سخت میکند، از این رو علیرغم اینکه بخشی از نیازهای کشور باید از طریق واردات از بنادر تامین شود، ضرورت دارد جهتگیری حوزه بنادر بهجای واردات محوری بیشتر به سمت صادرات برود.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای داخلی کشور رو به توسعه است، افزود: بخش عظیمی از اقتصاد در حوزه صادرات و واردات در حوزه دریایی است و این امکان وجود دارد که ساختار بنادر به این سمت حرکت دهیم.
معاون رئیس جمهوری بیان کرد: در راستای افزایش بهرهوری، باید نیروی انسانی متخصص برای امور ساحل و فراساحل جذب شوند، لذا هرچه به سمت تخصصی شدن و استفاده از نیروهای متخصص پیش برویم، منافع آن برای مردم این استان و هم کل کشور خواهد بود.
لطفی گفت: توقف بیش از حد کشتیها روی دریا و کنار اسکلهها، هزینههای زیادی به دولت وارد میکند. برای کاهش میزان توقف کشتیها میتوان با اصلاح فرآیندها و اتصال سامانههای بین ارگانهای ذیربط مانند گمرک، شیلات، بنادر و وزارت بازرگانی فرآیند خدمت رسانی را تسهیل کرد.
وی درباره رویکرد سازمان امور استخدامی کشور برای تقویت نیروهای متخصص در سازمانهایی مثل بنادر و دریانوردی افزود: دانشگاههایی در حوزه تربیت نیروی متخصص در رشتههای مرتبط با دریا و سواحل وجود دارد و در همین راستا و بعد از این سفر، نشستی نیز با وزیر علوم برای تربیت و جذب نیروهای متخصص برگزار خواهیم کرد. دانشگاههایی وجود دارد که در حوزه تربیت نیرو که در رشتههای مربوط به مهندسی در حوزههای ساحل و فراساحل فعالیت میکنند و ما در تلاشیم بتوانیم از هماکنون پیشبینیهای لازم در سند آمایش آموزش عالی ببینیم و نسبت به تقویت نیرو برای میان مدت اقدام کنیم.
به گفته رییس سازمان امور استخدامی کشور، بایستی برای نیروهایی که اکنون در رشته های مرتبط دریا متخصص هستند، ایجاد جذابیت کنیم که از ظرفیتشان استفاده شود، در تعامل با بنیاد ملی نخبگان نیز به دنبال جذب چنین نیروی هایی هستیم که تا پایان سال، 1000 نفر از نخبگان شناسایی میشود که بخشی از این سهمیه برای سازمان بنادر کشور است. اگر کار به دست ما باشد هر هزار نخبه را در دستگاههای اجرایی قبول میکنیم اما تنوع رشته داریم و ابتدا باید بدانیم ورودی نخبگان چقدر است تا حرکتی در این مجموعه ایجاد شود.
لینک کوتاه: https://fesadsetiz.ir/9h9a