اقتصاد بین الملل

جنگ غزه به صنعت هوانوردی آمریکا آسیب خواهد زد

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی آورده است که  در بحبوحه نگرانی‌های مرتبط با درگیری در خاورمیانه و ادامه جنگ غزه، شرکت‌های هواپیمایی در آمریکا شروع به ارائه پیشنهاد قیمت‌های رقابتی از جمله برای مقاصد محبوب خارج از کشور مانند پاریس کرده‌اند.

بر اساس گزارشی که نیویورک تایمز منتشر کرد، قیمت بلیط هواپیما در آمریکا به بسیاری از مقاصد محبوب اخیراً به پایین‌ترین سطح خود طی ماه‌های اخیر رسیده است، به طوری که سفر در تعطیلات نسبت به سال گذشته بسیار ارزان‌تر است و همین امر باعث آرامش متقاضیانی شده که از افزایش قیمت انواع کالاها و خدمات ناراضی هستند.

فراوانی رزرو و خرید بلیط در آمریکا نشان می‌دهد که بهبود سریع صنعت هوانوردی پس از همه‌گیری در بخش هوانوردی ممکن است در نهایت کند شود، زیرا عرضه بلیط افزایش یافته و در برخی مسیرها از تقاضا فراتر رفته است.

کاهش قیمت بلیت های داخلی در آمریکا

در اوایل ماه نوامبر جاری، میانگین قیمت یک پرواز داخلی در آمریکا در حوالی روز شکرگزاری(آخرین پنجشنبه ماه نوامبر) نسبت به سال گذشته حدود 9 درصد کاهش داشت.

طبق برنامه رزرو و رصد قیمت هاپر، پروازهای کریسمس هم حدود ۱۸ درصد ارزان‌تر شده است. موتور جستجوی سفر کایاک هم با نگاهی به طیف گسترده‌ای از رزرو بلیط‌ها در تاریخ‌های تعطیلات دریافته  که قیمت پروازهای داخلی در روز شکرگزاری حدود ۱۸ درصد و در کریسمس ۲۳ درصد کاهش یافت.

کایل پاتر، ویراستار اجرایی وبلاگ مسافرتی Thrifty Travele هم می‌گوید: «در بسیاری از موارد، ما شاهد پایین‌ترین قیمت‌ها از زمان بازگشت سفرها پس از کاهش آن در سال 2020 هستیم».

وی افزود: قیمت بلیت‌های داخلی در آمریکا از تابستان کاهش یافت و بلیط‌ به مقاصد خارج از کشور  وبه ویژه به اروپا اخیراً رایج شده است.

بازگشت به صنعت عادی تر در آمریکا

بر اساس این گزارش، شرکت‌های هواپیمایی به دلیل کاهش تقاضا یا در برهه‌ای که رقابت شدید قیمتی وجود دارد، سعی می‌کنند به منظور جذب افراد بیشتر برای  رزرو بلیط قیمت های خود را کاهش دهند. شکی نیست که رقابت در برخی مسیرها شدت یافته است، اما کارشناسان سفر می‌گویند مشخص نیست که تقاضا در حال کاهش است یا خیر.

به گزارش گروه هواپیمایی امریکن ایرلاین، انتظار می‌رود جشن شکرگزاری امسال با نزدیک به ۳۰ میلیون مسافر تنها در بازار ایالات متحده رکوردی را برای سفرهای هوایی ثبت کند. این رقم تقریباً ۹ درصد بیشتر از سال گذشته و ۶ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۹ خواهد بود.

اما برخی از خطوط هوایی می‌گویند تقاضا در خارج از تعطیلات و سایر دوره‌های اوج سفر کاهش یافته است. علاوه بر این، برخی از فرودگاه‌ها به قدری پرواز دارند که شرکت‌های هواپیمایی مجبور به کاهش قیمت برای پر کردن هواپیما شدند.

بر اساس این گزارش، در سال ۲۰۲۱ مسائل آب و هوایی، کمبود خلبانان آموزش دیده، قطعات یدکی و هواپیما، از جمله عواملی بود که منجر به افزایش قیمت بلیط شده و هواپیماها را از مسافر پر نگه داشته بود و به شرکت‌های هواپیمایی کمک کرد تا سود زیادی کسب کنند.

کمبود کنترل کننده‌های ترافیک هوایی

در این زمینه، جان گرانت، تحلیلگر ارشد شرکت OAG می‌گوید: صنعت هواپیمایی هرگز به انواع حاشیه سود و بازده سرمایه ای که در دو سال و نیم گذشته به دست آورده است، دست نیافته است و ما در حال بازگشت به صنعت عادی‌تر هستیم.

نیویورک تایمز افزود: برای بزرگترین خطوط هوایی ایالات متحده، روزهای خوب  به ویژه با افزایش تقاضا برای سفرهای بین المللی. ادامه دارد، اما شرکت‌های کوچک‌تر با کرایه کمتر آسیب دیده‌اند و بسیاری از آنها نتایج مالی ناامیدکننده‌ای را برای سه ماه منتهی به سپتامبر گزارش کردند.

این مدیران خطوط هوایی گفتند که تقاضا در حال ضعیف شدن است، قیمت‌ها در حال کاهش است و هزینه‌ها همچنان بالاست. آنها می‌گویند که شرایط بد آب و هوا و کمبود کنترل کننده‌های ترافیک هوایی، پرواز را دشوارتر کرده است.

به عنوان مثال، شرکت هواپیمایی JetBlue Airways در سه ماهه سوم ۱۵۳ میلیون دلار ضرر کرد، در حالی که در مدت مشابه سال گذشته ۵۷ میلیون دلار سود داشت.

این شرکت اخیراً اعلام کرد که پروازها را از بازارهای شلوغ مانند نیویورک به بازارهایی که انتظار عملکرد قوی‌تری دارند، مانند کارائیب، منتقل می‌کند.

مواجه شدن با فشار مالی زیاد در صنعت هوایی آمریکا

شرکت‌های هواپیمایی ارزان قیمت Spirit Airlines و Frontier Airlines اخیرا به سرمایه گذاران گفته‌اند که به دنبال کاهش ده‌ها میلیون دلاری هزینه‌ها هستند،  زیرا شدت رقابت در برخی بازارهای مهم منجر به کاهش قیمت و سود شد.

نیویورک تایمز گفته است: وقتی صحبت از مسیرهای بین المللی می شود، تحلیلگران مطمئن نیستند که چرا قیمت‌های بلیط‌ها کاهش یافته و آیا پایین خواهند ماند؛ اما کاهش قیمت رزرو بلیط برخی از مسافران در پروازهای پاریس می‌تواند به این معنی باشد که خطوط هوایی بزرگ به زودی خود را با فشار مالی مواجه خواهند کرد یا این صنعت با وجود رونق خوب طی دو سال گذشته در حال بازگشت به حالت عادی قبل از همه گیری است.

این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه تقاضا برای سفرهای بین‌المللی ممکن است با چالش‌هایی مواجه شود که بخشی از آن به دلیل جنگ‌های خاورمیانه و اوکراین است، گفت:  تحلیلگران هشدار می‌دهند که بسیاری از متقاضیان ممکن است نسبت به دو سال گذشته تمایل یا توانایی کمتری برای هزینه کردن در سفر داشته باشند. حتی اگر تقاضا همچنان قوی باشد، خطوط هوایی با خطر ارائه صندلی‌های بیش از حد در مسیرهای محبوب خارج از کشور مواجهند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                                https://fesadsetiz.ir/8okk

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا