اخبار

حذف سند تک‌برگ چه مزایایی دارد؟

حذف سند تک‌برگ که از ابتدای هفته قوه‌قضاییه اجرایی می‌شود که به واسطه کاهش دخالت انسانی، جعل اسناد رسمی را به حداقل می‌رساند.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مکبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ قانون «الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» در جلسه علنی ششم آذرماه ۱۴۰۱ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و پس از ایرادات شورای نگهبان در مورد برخی مواد و تبصره‌های این قانون، بررسی مواد اختلافی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد.

پس از رفع ایرادات، در تاریخ ۲۶ اردیبهشت امسال، این قانون موافق با مصلحت نظام تشخیص داده شد و برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ شد.

در پی قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول، الکترونیکی کردن اسناد تک برگ در دستور کار قرار گرفت و در راستای انجام این کار مهم، اقداماتی از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور عملی شد.

چندی پیش حسن بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در محل مرکز پایش هوشمند خدمات دیجیتال ثبتی سازمان ثبت، گفته بود سند الکترونیک یک تحول و انقلابی در حوزه ثبتی است و اسناد الکترونیک با مدیریت و ابتکار معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت این کار انجام شد و ۹ شرکت دانش‌بنیان شبانه‌روز فعالیت کردند تا این سند الکترونیک را آماده کنند.

به گفته بابایی ایران جزو معدود کشور‌هایی شد که دارای این فناوری در حوزه اسناد الکترونیک است و فقط ۱۰ کشور موفق شده‌اند در حوزه اسناد به این شکل عمل کنند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اعلام کرد از ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تمام اسناد استان البرز به‌صورت الکترونیک صادر شده است.

همچنین ستار هاشمی معاون توسعه فناوری و خدمات الکترونیک ثبتی سازمان ثبت نیز ضمن ارائه آخرین دستاورد‌های سکوی خدمات دیجیتال ثبتی، اظهار کرد: پس از یک تلاش بی‌وقفه در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور شاهد به بار نشستن سند الکترونیکی با استفاده از آخرین دستاورد‌های فناورانه بشری هستیم.

بابایی رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک درجلسه شورای عالی قوه قضاییه روز دوشنبه (۲۱ خرداد ۱۴۰۳) اعلام کرد که از ابتدای هفته قوه قضاییه (آغاز تیرماه)، تمام اسناد صادره از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک به صورت الکترونیکی و دارای کد امنیتی خواهند بود؛ بدین معنا که از آن زمان به بعد، دیگر سند تک برگ به متقاضیان ارائه نخواهد شد؛ با این اقدام، عملاً بحث جعل سند نیز منتفی خواهد شد.

کاهش جعل اسناد با حذف سند کاغذی

در همین رابطه ارسلان مالکی، معاون وزیر راه و شهرسازی در توضیح مزایای الکترونیکی کردن اسناد تک برگ  گفت: با حذف سند تک برگ، میزان دخالت انسانی در جعل اسناد به حداقل خواهد رسید، چراکه کاغذی در میان نیست.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: با این اقدام بسیار بزرگ و موثر که از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور از ابتدای هفته قوه قضاییه اجرایی می‌شود دست سودجویان در این زمینه کوتاه خواهد شد.

براساس این گزارش، ساختار سند الکترونیک اسناد رسمی پیچیدگی‌های خاص خود را دارد و در سند الکترونیک ویژگی‌هایی مانند خدشه‌ناپذیر بودن سند، غیرقابل انکار بودن توسط صادرکننده، غیرقابل جعل و دستکاری‌ بودن، غیر قابل ویرایش‌ بودن، تحویل برخط به صاحب سند، سهولت دسترسی مردم و همچنین قابلیت اصالت‌سنجی آفلاین و آنلاین مد نظر است.

زمانی که افراد به دوایر ثبتی برای صدور سند مراجعه می‌کنند و سند صادر می‌شود پیامکی حاوی لینکی برای افراد ارسال می‌شود و افراد از طریق لینک به سکوی کاتب هدایت می‌شوند و افراد می‌توانند، سوابق ثبتی خود و اسناد الکترونیکی که در سامانه کاتب وجود دارد را ملاحظه کنند.

با توجه به امضایی که در قالب یک کیو آر کد برای اسناد الکترونیکی در نظر گرفته شده است، افراد می‌توانند با اسکن کردن کیو آر کد اطمینان حاصل کنند که سند اصالت دارد و آخرین وضعیت سند را به صورت برخط ملاحظه کنند.

پلتفرم کاتب به آدرس الکترونیکی Kateb.ir جامع‌ترین و آسان‌ترین روش استفاده از خدمات غیرحضوری ثبتی به صورت ۲۴ ساعته و شبانه‌روزی به شهروندان است و کاربران با شماره‌گیری کد دستوری #۲۲۸۲* می‌توانند به آن دسته از خدماتی که در این بستر تعریف شده، دسترسی پیدا کنند.

 

 

منبع:میزان

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/t6b7

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا