اخبار میز تخصصی بانکداری

حضور فعالانه بانک مرکزی در بازار ارز و افزایش عرضه طلا

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی،‌ محمدرضا فرزین در همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران ۱۴۰۳ اظهار کرد: از مهم ترین ویژگی نظام بانکی ایران در حال حاضر گستردگی خدمات بانکی است به گونه ای که تقریبا با برخورداری از بالای ۸۹ درصد پوشش جزو بالاترین سطح پوشش درمیان کشورهای منطقه است.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: در زمینه استفاده از خدمات صنعت پرداخت الکترونیکی یکی از ۵ کشور نخست دنیا هستیم.وی افزود: درحال حاضر بیش از ۵۰ میلیون از جمعیت ایران دارای کارت بانکی بوده و رتبه ۳۴ دنیا را داریم. یعنی خدمات بانکی در کشور به خوبی پوشش پیدا کرده است.
فرزین تاکید کرد: نسبت اسکناس و مسکوک به نقدینگی در ایران به زیر 2 درصد رسیده است که جزو بهترین های دنیا محسوب می شویم.رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: زمانی که روسای بانک های مرکزی سایر کشورها به ایران سفر می کنند و زیرساخت های الکترونیک استفاده از کارت، شبکه شتاب، بانکداری الکترونیک و … را مشاهده می کنند، تعجب می کنند.وی افزود: در این حوزه ها از قدرت خوبی برخورداریم و شبکه بانکی از پوشش بالایی برخوردار است.

برنامه بانک مرکزی حرکت به سمت بانکداری تخصصی است

فرزین ادامه داد: برنامه اصلاح ۸ بانک ناتراز در سال آینده را به آنان ابلاغ کرده‌ایم و در صورتی که بانک‌های ناتراز اصلاح نشوند به سمت انحلال، ادغام و یا توقف کار آن بانک‌ها حرکت خواهیم کرد.رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: سیاستگذار پولی برای تامین مالی طرح‌های ملی دارای بازدهی بالا، سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی و کنترل و مهار تورم از ابزارهای خود در زمان‌های مناسب استفاده می‌کند.
اوراق گواهی سپرده خاص یکی از این ابزارها و روش‌های بسیار خوب است که ۲۰۰ همت آن به سرعت توسط متقاضیان خریداری شد و سیاستگذار این روش را با توجه به تشخیص فنی، ادامه خواهد داد.وی افزود: نرخ رشد نقدینگی و پایه پولی بر مدار کاهش است و در تلاشیم در این شاخص ها به هدف‌های پیش بینی شده دست یابیم.فرزین ادامه داد: سیاست پولی فعال را برای مهار تورم در دستور کار گرفته‌ایم و حتما نرخ رشد نقدینگی که متوسط آن از سال ۹۸ تا پارسال ۳۸.۵ درصد بود تا پایان سال ۲۵ درصد هدف‌گذاری خواهد بود.
از مهم ترین ویژگی نظام بانکی ایران در حال حاضر گستردگی خدمات بانکی است.* بانک مرکزی همچنان به حضور فعالانه خود در بازار ارز ادامه خواهد دادبه گفته رئیس‌کل بانک مرکزی در خصوص سیاست ارزی، همچنان بانک مرکزی سیاست فعالانه حضور در بازار را ادامه خواهد داد، ما نمی توانیم به مدیریت بازار ارز و نرخ ارز بی توجه باشیم به دلیل اینکه می تواند انتظارات تورمی را تشدید کند و با ایجاد اختلال در عرضه کالاهای اساسی عوارض رفاهی و اجتماعی ناگواری برجای گذارد.‌* در حوزه تنظیم‌گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافتوی افزود: در حوزه تنظیم‌گری بازار سال آینده عرضه طلا افزایش خواهد یافت.‌
لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/76i1

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا