یادداشت هایادداشت های میز مبارزه با زمین خواری

زمین خواری چیست انواع زمین خواری و رایج ترین نوع زمین خواری

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ یکی از جرایم اقتصادی که باید با آن مبارزه شــود زمین خواری اســت. زمین خواران ثروتی را تصاحب می کنند که هیچ گاه آن را تولید نکرده و هیچ نقشــی در به وجود آوردن آن نداشــته  و با روش های ناصواب آن را تصاحب کرده و با حیله و ترفندهای مختلف آن را به فروش می رســانند و در این راه عده ای را درمقابل دولت یا مالکان واقعی قرار می دهند. یکی از اثرات سوء زمین خواری گرانی شدید در بخش مسکن است. با پیشرفت جوامع، روی آوری مردم به زندگی شهرنشــینی، تراکم بالای جمعیتی مناطق شهرنشــین، گسترش ارتباطات، فناوری و… باعث شد که شکل جرایم و ماهیت آنها تغییر یابد. مجرمان قدیمی دیروز، امروزه به شکل متفــاوت اقــدام به ارتکاب جرایم می نماینــد.

در صورتــی  کــه مبــارزه با زمین خواری به شــکل جدی و مؤثر تحت کنتــرل در نیاید و روز به  روز گســترش یابــد، در دراز مدت و احیانا میان مدت آثار مخرب و غیر قابل کنترلی بر پیکره اقتصادی بخصوص در بخش مســکن بر جای می گذارد که به راحتی درمان پذیر نیســت.

بسترهای وقوع زمین خواری در کشور

جرایم زمین خواری از مهمترین عوامل منفی است که دولت ها را از تلاش برای رشد در زمینه های اقتصادی و اجتماعی باز می دارد، چرا که وقوع جرم، باعث معطوف شدن نظر و کوشش دولت به مسائل امنیتی می شود و همچنین هزینه ها را دو چندان کرده و موجب صرف تمام توانایی ها و نیروهای موجود برای مبارزه با این معضل می شود. هرچه سیاست های اقتصادی، محدودیت ها و ضوابط بیشتری را تحمیل نمایند، میانگین رشد جرایم ناشی از فساد در این نظام های اقتصادی افزایش پیــدا می کند. در حــال حاضر بخش های متعددی همانند ناجا، اداره منابع طبیعی، ســازمان بازرســی کل کشور، حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، بازرسی و حراست دستگاه های دولتی به موضوع جرایم اقتصادی از جمله زمین خواری رســیدگی می کنند و هر بخش آمارهای مربوط به پرونده هایی را که خودشــان رسیدگی کرده اند ارائه می کنند.

توجه به آمارها و اطلاعات موجود در پرونده های موجود نشان می دهد که عوامل متعددی وجود دارد که بسترساز این جرم بوده و دارای تأثیرات مســتقیم و غیر مســتقیم در تغییرات وقوع، کشف زمین خواری است.

از جمله این عوامل موارد زیر است:

1 ­_عدم وجود سیستم یکپارچه و جامع اطلاعات ثبت اسناد و املاک در کشور.

 _2 ضعف عملکرد دســتگاه های نظارتی و عدم ســرعت و قاطعیت در برخورد با متخلفان و مجرمان.

 3 _تبانی با دستگاه های ذیربط (اداره ثبت و اسناد و املاک، منابع طبیعی، شهرداری ها، و…) به واسطه پوشش های قانونی و موافقتنامه های اصولی.

4-عدم مجازات های شدید برای زمین خواران

 

دسته بندی عوامل و عناصر ارتکاب زمین خواری

 

الف) شکل باندی

در شــکل باندی این افراد با فســاد کلان که توسط افراد ومقامات رده بالای اداری، به صورت بانــدی و بــا ارقام قابل توجه صورت می گیرد. مرتکبان این نوع فســاد، جزء گروه مجرمان یقه ســفید و از صاحبان زر و زور هســتند و با آنکه زیان ها و خســارات غیر قابل جبرانی بر پیکر جامعه وارد می ســازند، کمتر تحت تعقیب دســتگاه عدالت کیفری قرار می گیرند. این گروه با  برخــورداری از «تــوان توجیه» یا «حمایت» یا «امــکان فرار» اصولا سعی دارند از تعقیب مصون می مانند.

ب) شکل انفرادی

در شکل انفرادی عمدتا به صورت فردی اقدام به تصرف زمین به شیوه های مختلف جعل اسناد و … می نمایند. تجربه بررسی و تجزیه و تحلیل پرونده های زمین خواری ( گزارش تحلیلی سال 1388) حاکی از ان است که در موضوع زمین خواری بیشتر از نوع انفرادی استفاده می نمایند زیرا در نوع باندی از یک سو احتمال افشا شدن موضوع بیشتر است و از سوی دیگر در تقسیم وجوه ممکن است سهم کمتری نصیب هر یک از متصرفین شود. این افراد با انگیزه های مختلف مرتکب زمین خواری می شــوند که یکی ازعوامل مهم ارتکاب این جرم طمع ورزی مجرمان است.

بررسی پرونده های زمین خواری در سنوات اخیر بیانگر آن است که زمین خواران در ارتکاب اعمال مجرمانه خود به دو شکل باندی و انفرادی عمل می کنند.

رایج‌ترین شیوه و شگردهای زمین خواری

١-تصاحب و تملک اراضی از طریق جعل اسناد ملکی.

٢-تصاحب و تملک اراضی از طریق جعل اسناد هویتی.

٣-تصاحب و تملک اراضی از طریق نشانه گذاری های خودساخته.

 4-تبانی با سازمان های ذیربط.

 5-استفاده از اسناد باطله سال های قبل.

 6-سوء استفاده از کپی های ثبتی.

 

نتیجه گیری

با توجه به برسی انجام شده درباره زمین خواری میتوان به نتایج زیر دست یافت:

زمین خواری نه تنها به تخریب اقتصاد و مسائل اجتماعی منجر می شود بلکه باعث گسترش فساد و ناامنی اجتماعی نیز می شود. دولت و سازمان های نظارتی باید برنامه ها و سیاست های موثری را برای جلو گیری از زمین خواری و تقویت نظام حقوقی و اداری اجرا کنند. افزایش سرعت و قاطعیت در برخورد با متخلفان و افراد زمین خوار میتواند به کاهش این جرم کمک کند.

به طور کلی برای کنترل و پیشگیری از زمین خواری لازم است که نظام قضایی و نظارتی تقویت شود سیاست های موثر اصلاح و بهبود زیر ساخت ها اجرا شود و آگاهی عمومی درباره خطرات و تاثیرات این جرم افزایش یابد.

 

نویسنده: آرین سعیدی

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/nwfa

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا