دسته‌بندی نشده

شکستن مهمترین مقاومت بورس

بازار سهام یک روز سخت دیگر را پشت سر گذاشت و تقریبا از اواسط بازار همه صنایع تحت فشار فروش سنگینی قرار گرفتند و یک روز تلخ دیگر را برای سهامداران رقم زدند.

در پی انتشار اطلاعیه شفاف‌سازی شرکت پالایش نفت اصفهان در مورد اعلامیه‌های درآمد تسعیر ناشی از تبدیل ارز به ریال سال‌های 1397 الی 1401، مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، با انتشار نامه‌ای، شکایت خود از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی را به دادستانی کل کشور رساند.

این در حالیست که نامه‌ای نیز از سوی سهامداران و فعالان بازار خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر شده است. سهامداران در این نامه‌ سرگشاده اعتراض خود را نسبت به افزایش قیمت گاز ابراز کرده و این تصمیم را مغایر با یکی از مهمترین وعده‌های انتخاباتی او دانستند.

سردرگمی سهامداران با تصمیمات آشفته سیاست گذار

حمید دستجردی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند این روزهای بورس گفت: به نظر می‌رسد ریزش سنگین بورس تهران واکنشی به آشفتگی در سیاست گذاری و تصمیمات دولت و دستگاه‌های اجرایی است.

وی ادامه داد: مشخصه این روزهای بازار سهام، روندی کم‌رمق و بی‌جان است که از سمتی نه خریداران امکان تصمیم‌گیری کافی برای خرید دارند و نه اعتمادی به سیاستگذار برای یک سرمایه‌گذاری امن باقی مانده است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: روند روزهای گذشته بورس به دلیل بی اعتمادی سهامداران رخ داده است و در صورتی که دولت تغییر رویه ندهد، روند خروج پول حقیقی از بورس شدت خواهد گرفت.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل در کوتاه‌مدت‌ و در یک‌روند اصلاحی از 2.5 میلیون واحدی به رقم ۲ میلیون و ۷۱ هزار واحدی رسیده است.

در جریان معاملات دیروز در بازار اوراق بهادار تهران شاخص کل برای سومین بار به محدوده 2.13 میلیون واحدی رسید که محدوده 161.8 درصدی سطح فیبوناچی میان‌مدت است. این محدوده امروز شکسته شد تا مهمترین مقاومت شاخص کل از بین برود.

از منظر تکنیکالی و سطوح فیبوناچی در صورت از دست رفتن این عدد،  تکنیکالیست‌ها معتقدند شاخص نیت رسیدن به اعداد و ارقام پایین‌تری را دارد.

در صورت حمایت از بازار سرمایه و برگشت شاخص به اعداد بالاتر شاهد واکنش مثبت به محدوده 161.8 درصدی فیبوناچی در شاخص کل خواهیم بود که می‌تواند مسیر بازار را تغییر دهد.

برخی دیگر از کارشناسان بورسی معتقدند برای شاخص کل حمایت‌ها 2 میلیون واحدی و کمتر از آن نیز وجود دارد که رسیدن به آن با این اوضاع و شرایط دور از ذهن نخواهد بود. اما گزارش‌های سه‌ماهه شرکت‌ها شاید به‌عنوان نقطه امید بازار برای برگشت بازار به مسیر صعودی باشد.

به هر حل باید دید که شاخص در جریان روزهای آینده و با نزدیک‌تر شدن به انتشار صورت‌های مالی سه‌ماهه چه واکنشی را از خود نشان خواهد داد.

افت یکپارچه شاخص های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز چهارشنبه، شاخص بورس  تهران 56 هزار و 974 واحد معادل 2.68 درصد نسبت به روز کاری گذشته پایین‌تر ایستاد و تا سطح 2 میلیون و 71 هزار و 404 واحد پایین آمد. این بیشترین سقوط شاخص در یک ماه اخیر است.

شاخص کل هم وزن بورس نیز با کاهش 21 هزار و 873 واحدی معادل 2.93 درصد در رقم 724 هزار و 716 واحدی ایستاد.

شاخص کل فرابورس نیز با ریزش 587 واحدی به رقم 27 هزار و 7 واحد رسید.

همچنین شاخص هم وزن فرابورس با کاهش 4 هزار و 650 واحد به سطح 132 هزار و 550 واحد رسید.

کاهش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

روز چهار شنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام برای هفتین روز متوالی منفی شد و هزار و 215 میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد.

امروز نماد حکشتی (کشتیرانی جمهوری اسلامی)، وآیند (بانک آینده) و وبملت (بانک ملت) بیشترین خروج پول حقیقی را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین ورود پول حقیقی به نمادهای ناما (تولید مخازن گاز طبیعی آسیاناما)، وسالت (بانک رسالت) و کترام (تولیدی کاشی تکسرام) اختصاص داشت.

افزایش ارزش کل معاملات بازار سهام 

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به 14 هزار و 554 میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه 2 هزار و 449 میلیارد تومان بود که 17درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با کاهش 12 درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم 7 هزار و 80 میلیارد تومان رسید.

رشد ارزش صف های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۹۸ نماد با رشد قیمت و ۶۴۰ سهم نیز با کاهش قیمت روبرو شدند.

در معاملات روز چهارشنبه، 49 نماد صف خرید داشتند و 108 نماد با صف‌ فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد 33 درصدی نسبت به روز کاری قبل به 315 میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش 17 درصدی به 446 میلیارد تومان رسید.

سرانه خرید اشخاص حقیقی نیز در انتهای معاملات امروز به ۲۱.۸ میلیون تومان و سرانه فروش اشخاص حقیقی به ۲۵.۱ میلیون تومان رسید.

 

 

لینک کوتاه:                    https://fesadsetiz.ir/3dgs

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا