آماراخبار

فرار وزارت نیرو از تنبیه پر مصرف ها

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی : آذر ماه سال گذشته مجلس شورای اسلامی قانونی تحت عنوان «مانع‌زدایی از صنعت برق» را تصویب کرد که طبق آن یارانه پرمصرف‌ها برای مصارف فراتر از الگوی مصرف حذف شود. اما با گذشت یک سال از تصویب آن وزارت نیرو همچنان یارانه تمام مصرف مرفهان را پرداخت می‌کند و متحمل هزینه زیادی می‌شود.

از طرفی با وجود تکلیف قانونی برای حذف یارانه برق مرفهان از سال ۱۴۰۰، وزارت نیرو یارانه برق اقشار پرمصرف و مرفه را قطع نکرده است. طبق این قانون مشترکان پرمصرفی که بیش از ۶۰۰ کیلووات برق مصرف می‌کنند، باید از یارانه انرژی محروم شوند. اما براساس گزارش شرکت توانیر، این دسته از مصرف کنندگان برق سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی دریافت می‌کنند. این درحالی است که زیان انباشته نیروگاه‌ها از محل پرداخت یارانه انرژی به ۸۰ هزار میلیارد تومان رسیده و بخش خصوصی جور حاتم بخشی دولت را بر دوش می‌کشد.

براساس بند «ی» تبصره ۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰، مشترکانی که کمتر از الگوی تعریف‌شده برق مصرف کنند، باید از تعرفه یارانه‌ای برق برخوردار شوند و تعرفه مشترکانی که بیش از الگو مصرف داشته باشند، به صورت پلکانی افزایش یابد. به عبارت دیگر مشترکانی که بیشتر از الگو مصرف می‌کنند، متناسب با این افزایش از یارانه آن‌ها کاسته خواهد شد. همچنین اقشاری که در مصرف برق صرفه‌جویی کنند و مصرف آن‌ها کمتر الگوی تعریف‌شده باشد، تخفیف می‌گیرند و جایزه خوش‌مصرفی از وزارت نیرو دریافت می‌کنند.

مدیرکل مدیریت انرژی و امور مشتریان توانیر درباره طرح پاداش سراسری به مشترکان، گفته بود: سال گذشته این طرح مشترکانی را در برمی‌گرفت که الگوی مصرف را رعایت می‌کردند و به‌ازای هر کیلو وات کاهش از ۵۰۰ تومان پاداش برخوردار می‌شدند.

عبدالامیر یاقوتی درخصوص میزان پاداش صورت گرفته به خوش‌مصرف‌ها توضیح داد: بر اساس آمار‌های به‌دست‌آمده، سال گذشته ۴۰ درصد مشترکان مشمول دریافت پاداش شدند و یک‌هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پاداش پرداخت شد.

گرچه وزیر نیرو اظهار کرده است که تعللی در این خصوص صورت نگرفته و قانون مانع زدایی درست بعد از تصویب از سوی رئیس جمهور ابلاغ شد اما پرداخت ۱۵ هزار میلیارد تومان یارانه انرژی به پر مصرف‌ها نشان می‌دهد وزارت نیرو به تعهد خود درخصوص کنترل و مدیریت پرمصرف‌ها عمل نکرده است و نمایندگان مجلس نیز با وجود گذشت یک سال از این قانون نظارتی بر اجرای آن ندارند.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/v2cz

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا