اخبار

لشکرکشی سلاح‌ورزی علیه حاکمیت/ بازی با تشکل‌ها، آخرین سلاح سلاح‌ورزی برای فرار از قانون

به گزارش روابط عمومی قرارگاه مبارزه با مفاسد اقتصادی ، بر اساس مصوبه شورای‌عالی نظارت، انتخابات تعیین رئیس جدید اتاق بازرگانی ایران بایستی در تاریخ یکم بهمن‌ماه برگزار شود.فعلاً به‌استناد نظر معاونت حقوقی اتاق ایران، «حسین سلاح‌ورزی» رئیس غیرقانونی اتاق بدون حق حضور در جلسات بالادستی حاکمیتی این مسند را حفظ کرده است.

لازم به ذکر است، از 28 خرداد که انتخابات اتاق بازرگانی ایران برگزار شد و رئیس آن در یک فرایند غیرقانونی انتخاب شد، تا امروز اختلافات عمیقی میان دولت و اتاق بازرگانی ایران ایجاد شد. وزارت صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ مورخ 7 آبان‌ماه ضمن اعلام ابطال انتخابات 28 خرداد اتاق بازرگانی اعلام کرد بر اساس مصوبه شورای‌عالی نظارت که به امضاء اکثریت اعضاء شورا رسیده است، اتاق ایران مکلف شده است اقدامات لازم را برای برگزاری مجدد انتخابات با قید فوریت در تاریخ 1 بهمن‌ماه به انجام برساند و نتیجه را به دبیرخانه منعکس کند.

حالا و حدود 5 روز مانده به موعد اعلامی شورای‌عالی نظارت، سلاح‌ورزی رئیس غیرقانونی اتاق بازرگانی ایران، درصدد برگزاری جلسه‌ای نمایشی با حضور تشکل‌های ذیل اتاق بازرگانی، آن هم یک روز قبل از زمان تعیین‌شده برای انتخابات در روز یکم بهمن‌ماه است، به‌نظر می‌رسد این جلسه با هدف زمینه‌سازی برای تداوم حضور غیرقانونی خود است.

بر این اساس، دبیرکل فراکسیون تشکل‌های اتاق ایران در مکاتبه‌ای با اعضای هیئت نمایندگان اعلام کرده است؛ دومین گردهمایی عمومی تشکل‌های اقتصادی ساعت 15 روز 30 دی‌ماه در سالن جلسات ساختمان اصلی اتاق ایران برگزار خواهد شد.

اتاق بازرگانی ایران ,

بررسی‌ها نشان می‌دهد بعد از شفاف شدن وضعیت حضور غیرقانونی سلاح‌ورزی و آسیب‌هایی که از این مسیر به پارلمان بخش خصوصی وارد شد، عملاً یک شکاف عمیق میان ذی‌نفعان و فعالان مرتبط با اتاق ایران ایجاد شده است.

دودستگی در اتاق ایران/ اعضای هیئت نمایندگان مقابل تشکل‌ها و انجمن‌های ساختگی!

از یک سو تعدادی از اعضای هیئت نمایندگان به‌صورت شفاف مقابل سلاح‌ورزی صف‌بندی کرده و خواهان جمع‌شدن غائله 6ماهه‌ای هستند که به‌صورت غیرقانونی تا امروز ادامه یافته است و از سوی دیگر شاهد استفاده از ظرفیت تشکل‌ها و انجمن‌هایی هستیم که طی یک دهه اخیر ایجاد شده و عملاً به ظرفیتی برای اعمال نفوذ در مباحثی مثل انتخابات تبدیل شده‌اند.

به‌عنوان نمونه‌ای که این موضوع را تأیید می‌کند، می‌توان به بحث تحریم نشست اخیر جلسه هیئت نمایندگان اتاق ایران اشاره کرد که بعد از بالاگرفتن حواشی حضور غیرقانونی سلاح‌ورزی در هیئت رئیسه اتاق ایران، اتاق‌های بازرگانی 18 استان نشست اخیر هیئت نمایندگان در دی‌ماه را تحریم کردند.

همان زمان اعلام شد که با توجه به تحولات رخ‌داده در نشست اخیر اتاق ایران که از سوی بسیاری از اعضای هیئت نمایندگان تحریم شده بود به‌نظر می‌رسد بحران در پارلمان بخش خصوصی تشدید شده است و تمام چالش‌های ایجادشده در خصوص بلاتکلیفی 6ماهه اتاق ایران متوجه حضور غیرقانونی سلاح‌ورزی در هیئت رئیسه اتاق است.

لزوم تجمیع تشکل‌های اتاق بازرگانی توسط شورای‌عالی نظارت

یکی از نکاتی که در مسئله اتاق بازرگانی ایران به موضوعی قابل توجه بدل شده، تعداد بالای انجمن‌ها و تشکل‌های تابعه اتاق ایران است. گفتنی است در شرایطی که تا دوره هفتم هیئت رئیسه اتاق بازرگانی ایران، تعداد تشکل‌های زیرمجموعه به 70 تشکل می‌رسید امروز که در دوره دهم قرار داریم، در رشدی عجیب تعداد این تشکل‌ها به بیش از 196 تشکل رسیده است، تشکل‌هایی که به‌نظر می‌رسد چندان وظایف متفاوتی ندارند و در یک موازی‌کاری مشهود صرفاً از امتیازاتی خاص بهره می‌برند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیش از 100 انجمن در اتاق بازرگانی ایران وجود دارد که موجب ایجاد حلقه‌های تکرارشونده و همچنین موازی‌کاری‌های بسیاری شده است.

در همین راستا به‌نظر می‌رسد شورای‌عالی نظارت بر اتاق بازرگانی می‌تواند در یک اقدام اصلاحی، دست به تجمیع این انجمن‌ها و تشکل‌ها بزند تا علاوه بر متمرکز شدن این انجمن‌ها و تشکل‌ها، به هماهنگی هرچه بیشتر آنها در راستای امور محوله کمک کند.

 

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/64tm

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا