مالیات

مالیات بر ثروت چیست؟

برخی از کشورهای توسعه‌یافته مالیات بر ثروت را انتخاب می‌کنند، اگرچه ایالات متحده در طول تاریخ به مالیات بر درآمد سالانه برای افزایش درآمد متکی بوده است.

با این حال، اخیراً، اختلاف زیاد و فزاینده ثروت در ایالات متحده، سیاستمداران را برانگیخت. برنی سندرز و الیزابت وارن که هر دو در آستانه انتخابات ریاست جمهوری 2020 نامزد بودند، مالیات بر ثروت را، علاوه بر مالیات بر درآمد، پیشنهاد دادند. مارس 2021،  الیزابت وارن، نسخه اصلاح شده پیشنهاد قبلی خود را برای اعمال مالیات بر دارایی خالص افراد بسیار ثروتمند معرفی کرد.

مالیات بر ثروت مالیاتی است که بر ارزش خالص بازار منصفانه دارایی‌های مالیات‌دهندگان اخذ می‌شود. مالیات بر ثروت که به آن مالیات بر سرمایه یا مالیات بر حقوق صاحبان سهام نیز می‌گویند، بر دارایی افراد تحمیل می شود. این مالیات معمولاً بر دارایی خالص افراد که دارایی‌ها منهای بدهی است اعمال می‌شود. این دارایی‌ها شامل (اما نه محدود به) پول نقد، سپرده‌های بانکی، سهام، دارایی‌های ثابت، خودروهای شخصی، اموال غیرمنقول، طرح‌های بازنشستگی، صندوق‌های پولی، مسکن تحت تصرف مالکان، و امانت است.

مالیات بر درآمد و سایر مالیات ها

به طور کلی، کشورهایی که مالیات بر ثروت وضع می کنند، مالیات بر درآمد و سایر مالیات ها را نیز اعمال می‌کنند.

تنها چهار کشور سازمان همکاری اقتصادی و توسعه ((OECD در حال حاضر مالیات بر ثروت وضع می کنند: فرانسه، نروژ، اسپانیا و سوئیس.

پیش از این، در اوایل دهه 1990، طبق گزارش‌ها، 12 کشور مالیات بر ثروت وضع کردند که نشان می‌دهد محبوبیت این نوع مالیات در حال کاهش است.[1]

نمونه هایی از مالیات بر ثروت

در واقع، مالیات بر ثروت، بر ارزش خالص دارایی‌های انباشته شده در طول زمان و متعلق به مالیات دهندگان در پایان هر سال مالیاتی تأثیر می‌گذارد. مالیات بر درآمد، بر جریان ارزش افزوده‌ای که مالیات‌دهنده متوجه می‌شود، اعم از درآمد، بازده سرمایه‌گذاری مانند بهره، سود سهام، یا اجاره، و/یا سود حاصل از واگذاری دارایی‌ها در طول سال، تأثیر می‌گذارد.

فرض کنید یک مالیات دهنده مجرد سالانه 120000 دلار درآمد دارد و در گروه مالیاتی 24 درصد قرار می‌گیرد. بدهی آن فرد برای سال 24% × 120000 دلار = 28800 دلار خواهد بود. اگر دولت به جای درآمد از ثروت مالیات بگیرد، بدهی مالیاتی چیست؟ اگر دارایی خالص ارزیابی شده مالیات دهندگان 450,000 دلار و مالیات بر دارایی 24٪ باشد، بدهی مالیاتی سال 24٪ × 450,000 دلار = 108,000 دلار خواهد بود.

در واقع، نرخ مالیات بر ثروت سالانه به طور قابل توجهی کمتر از نرخ مالیات بر درآمد سالانه است. به عنوان مثال، در فرانسه، مالیات بر ثروت برای کل دارایی‌های جهانی اعمال می شد.

با این حال، از سال 2021، فقط برای دارایی‌های املاک و مستغلات به ارزش بیش از 800000 یورو (904166 دلار) اعمال می‌شد. اگر ارزش آن دارایی‌ها بین 800000 یورو تا 1300000 یورو باشد، مشمول مالیات 0.5% می‌شود. نرخ‌ها همچنان در آستانه‌های مدرج افزایش می‌یابند – 0.7٪، 1٪، 1.25٪ – تا زمانی که در نهایت، دارایی‌های املاک و مستغلات بیش از 10،000،000 یورو با 1.5٪ مشمول مالیات شوند. [2][3]

مزایا و معایب مالیات بر ثروت

طرفداران مالیات بر ثروت بر این باورند که این نوع مالیات عادلانه‌تر از مالیات بر درآمد به تنهایی است، به ویژه در جوامعی که اختلاف ثروت قابل توجهی دارند. آنها بر این باورند که سیستمی که درآمد دولت را هم از درآمد و هم از دارایی‌های خالص مالیات دهندگان افزایش می‌دهد، با در نظر گرفتن وضعیت کلی اقتصادی مالیات دهندگان، و در نتیجه توانایی آن‌ها برای پرداخت مالیات، عدالت و برابری را ترویج می‌کند.

معایب مالیات بر ثروت چیست؟

  • مالیات برثروت احتمال خروج سرمایه را افزایش می‌دهد.
  • مالیات‌های مستقیم بر ثروت در چند دهه گذشته در چندین کشور لغو شده‌اند، تا حدی به این دلیل که باعث ترساندن افراد ثروتمند و مانع از سرمایه‌گذاری خارجی می‌شوند.
  • اداره مالیات بر ثروت دشوار است، گرایش به فرار مالیاتی دارد و این پتانسیل را دارد که ثروتمندان را از کشورهایی که آن را اعمال می کنند دور کند. این اخطارها، همراه با بحث در مورد چگونگی اجرای عادلانه آن، شاید توضیح دهد که چرا تعداد کمی از کشورهای جهان چنین مالیاتی را بر ساکنان خود اعمال می‌کنند.
  • منتقدان ادعا می‌کنند که مالیات بر ثروت مانع از انباشت ثروت می‌شود، زیرا آنها معتقدند که باعث رشد اقتصادی می‌شود. آنها همچنین تاکید می‌کنند اداره و اجرای مالیات بر ثروت چالش‌هایی را ایجاد می‌کند که معمولاً در مالیات بر درآمد مستلزم نیست. دشواری تعیین ارزش بازار منصفانه دارایی‌هایی که فاقد قیمت‌های در دسترس عموم هستند، منجر به اختلافات ارزشیابی بین مالیات دهندگان و مقامات مالیاتی می‌شود. عدم اطمینان در مورد ارزش‌گذاری همچنین می‌تواند برخی از افراد ثروتمند را وسوسه کند که فرار مالیاتی را امتحان کنند.
  • داراییهای غیر نقدی موضوع دیگری برای مالیات بر ثروت است. صاحبانِ دارایی‌های غیرنقدِ قابل توجهی ممکن است فاقد وجه نقد آماده برای پرداخت بدهی مالیات بر دارایی خود باشند. این مسئله برای افرادی که درآمد کم و پس‌انداز نقدی پایینی دارند اما دارایی با ارزش بالا و غیر نقدی مانند خانه دارند، مشکل ایجاد می‌کند. به طور مشابه، کشاورزی که درآمد کمی دارد اما زمینی با ارزش بالا دارد، ممکن است در به دست آوردن پول برای پرداخت مالیات بر ثروت دچار مشکل شود.

آیا ایالات متحده مالیات بر ثروت دارد؟[4]

ایالات متحده مالیات بر دارایی و املاک وضع می‌کند اما مالیات بر ثروت عمومی ندارد. با این حال، این می‌تواند به زودی تغییر کند. عده‌ای در تلاش هستند تا لایحه‌ای را به اجرا بگذارند که بر اساس آن خانواده‌ها و تراست‌ها به ارزش بیش از 50 میلیون دلار هر سال مالیات بر درصدی از دارایی خالص خود (یا 2٪ یا 3٪) دریافت می‌کنند.

چه چیزی در مورد مالیات بر ثروت خوب است؟

طرفداران مالیات بر ثروت را راهی برای افزایش خزانه مخارج عمومی دولت با گرفتن پول اضافی از کسانی می‌دانند که واقعاً به آن نیاز ندارند. چنین مالیاتی معمولاً فقط برای ثروتمندترین افراد اعمال می‌شود و می‌توان استدلال کرد که پولی که برای آن‌ها هزینه خواهد کرد تأثیری بر کیفیت زندگی آن‌ها صفر نخواهد داشت.

منابع:

1- https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/510/text

2-https://www.oecd-ilibrary.org/sites/9789264290303-4-en/index.html?itemId=/content/component/9789264290303-4-en

3- https://www.law.cornell.edu/wex/ad_valorem_tax

4- https://taxfoundation.org/wealth-taxes-in-the-oecd/

5-https://www.everycrsreport.com/files/2020-11-10_R45145_a7e3446ef88b0b559a42e4dee2271b522b06e2b3.pdf

6- https://www.cbo.gov/publication/57272

7- https://www.notaires.fr/en/housing-tax-system/tax-system-real-estate-management/wealth-tax-ifi

8- https://taxsummaries.pwc.com/france/individual/other-taxes

9-https://www.warren.senate.gov/newsroom/press-releases/warren-jayapal-boyle-introduce-ultra-millionaire-tax-on-fortunes-over-50-million

[1] https://taxfoundation.org/wealth-taxes-in-the-oecd/

[2] https://www.notaires.fr/en/housing-tax-system/tax-system-real-estate-management/wealth-tax-ifi

[3] https://taxsummaries.pwc.com/france/individual/other-taxes

[4] https://www.congress.gov/bill/117th-congress/senate-bill/510/text

 

 

 

 

لینک کوتاه:                    https://fesadsetiz.ir/gvpz

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا