جشنواره 8 فرمانمبارزه با فساد

مبارزه با فساد یعنی نقشه یک راه دقیق

به گزارش روابط عمومی ستاد ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی علی کاظمی معاون وزارت دادگستری در این نشست گفت: سند مبارزه با مفاسد اقتصادی سندی افتخارآمیز در تاریخ ایران است.

متاسفانه در تاریخ ما واگذاری یک ایالت و ولایت به نفع کشور نبود بلکه برای منفعت حاکم بود که مصداق فساد است. در این سند وضعیت موجود و آینده در نظر گرفته شده است. فساد خرد و کلان در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در مقطعی فساد چیز بدی نبود. در مقاطعی تنها به فساد خرد توجه می‌کردیم.

فساد بزرگ و تحت تاثیر قرار دادن سرمایه اجتماعی

ایشان ادامه داد: در مقطعی که به مبارزه با فساد روی آوردیم بیشتر به جرایم توجه داشتیم. در سند ابلاغ شده از سوی رهبر انقلاب، گستره فساد وسیع‌ تر در نظر گرفته شد. سرمایه اجتماعی کشور نیز به عنوان بیت المال در نظر گرفته شد. فساد کبیر آن فسادی است که این سرمایه اجتماعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. مبارزه با فساد از حمایت مردمی آغاز می‌شود و جنبه ‌های مختلفی را دربر می‌گیرد.

مبارزه با فساد یعنی نقشه یک راه دقیق

کاظمی با اشاره به اینکه در انتهای سند ام الفساد ها مورد توجه قرار گرفته است گفت: مبارزه با فساد یک نقشه راه دقیق ندارد. گاها تصور می‌کنیم که کل بحث فساد را درک می‌کنیم اما در حقیقت کار ما این است که در هر جایی که فساد وجود دارد الگوهای مقابله با آن را ارائه کنیم.

ما به کنوانسیون مبارزه با فساد پیوستیم و این سند را اجباری نمی‌دانیم. جمهوری اسلامی از طریق این سند اقدامات مختلفی را انجام داد. کشورهای اروپایی با این موضوع مخالف بودند چرا که آنها از پول‌هایی که از کشورهای پولدار جهان سوم خارج می‌شد استفاده می‌کردند. در نهایت ما با اقدامات خوب دیپلمات‌های ایرانی توانستیم به این کنوانسیون ملحق شویم.

استفاده از ظرفیت بین الملل در بحث فساد

معاون وزارت دادگستری گفت: یکی از مسیرهای مورد پیگیری ما استفاده از ظرفیت بین‌المللی برای مبارزه با فساد است. یکی از روش‌ها مرور نام دارد. در این روش کشورها بر روی یکدیگر نظارت می‌کنند که تا کنون دو مرحله مرور در کشور انجام شده است. جلسات متعددی برگزار شده اما به سبب برخی ملاحظات این موارد رسانه‌ای نشده است.

عملیاتی کردن شاخص های مبارزه با مفاسد

وی گفت: لایحه‌ای را با موضوع مصادره اموال به دست آمده از طریق فساد را دنبال می‌کنیم. پیش‌نویس این لایحه تدوین شده و بزودی جلساتی را در این خصوص تشکیل خواهیم داد.

در بحث شاخص‌های مبارزه با فساد، شاخص‌ها تعیین شده و با همکاری با سازمان بازرسی قصد داریم این موارد را عملیاتی کنیم. ما تمام تلاش خود را برای انجام اقدامات انجام می‌دهیم. نقش ما یک نقش پشتیبانی است و مردم و فعالان هستند که در خط مقدم مبارزه با فساد هستند.

 

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/lmdd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا