اقتصاد بین الملل

مخالفت مجارستان با تحریم صنایع اتمی روسیه

باوجود فشارهای گسترده متحدان غربی کی‌یف به کشورهای مختلف برای پیوستن به تحریم‌های ضد روسی به بهانه جنگ اوکراین، دولت مجارستان اما همچنان با اعمال این تحریم‌ها مخالفت می‌کند.

«پیتر سیارتو» وزیر امور خارجه مجارستان اعلام کرد که بوداپست هرگونه تحریم اتحادیه اروپا علیه صنعت انرژی هسته‌ای روسیه را وتو خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «راشاتودی»، سیارتو گفت که در جریان دیدار با «الکسی لیخاچف» رئیس شرکت هسته‌ای روسیه موسوم به «روس‌اتم»، دیدگاه خود را در مورد برنامه‌های اتحادیه اروپا بیان کرده است.

فرصت استفاده از انرژی هسته‌ای از طریق همکاری روس‌اتم

وی در این‌باره توضیح داد: «فرصت استفاده از انرژی هسته‌ای از طریق همکاری روس‌اتم، با منافع ملی مجارستان مطابقت دارد. ساخت نیروگاه هسته‌ای پاکس-۲ همچنان یک پروژه بزرگ بین‌المللی است و جدای از روس‌اتم، شامل شرکت‌های آمریکایی، آلمانی و فرانسوی می‌شود».

در ماه آگوست بود که شرکت روس‌اتم توافقنامه‌ای را با مجارستان برای آغاز ساخت دو راکتور برای نیروگاه هسته‌ای پاکس-۲ امضا کرد.

طبق این گزارش، دولت بوداپست پیشتر بر اهمیت این پروژه برای مجارستان و کشورهای همسایه در اتحادیه اروپا تاکید کرده بود.

تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو

به نوشته راشاتودی، انرژی هسته‌ای مشمول تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه مسکو نیست و مجارستان بارها اعلام کرده که با هرگونه تلاش برای اعمال محدودیت بر این بخش مخالفت خواهد کرد.

در همین حال، مقامات اوکراینی از زمان آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه، بارها از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا خواسته‌اند شرکت روس‌اتم را در لیست سیاه قرار دهند.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/2svj

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا