بانکداری

مداخله میلیارد دلاری دولت‌ها در بازار ارز

محمدرضا فرزین، امروز در سی‌امین همایش سالانه سیاست‌های پولی و ارزی بانک مرکزی با بیان اینکه برای مهار تورم علاوه بر کنترل نقدینگی باید سیاست پولی و مالی اجرا شود، اظهار داشت: در مقررات مالی هم باید حساس باشیم، بازار پول گاهی با ضعف مقررات همراه است یا اینکه مقررات به خوبی اجرا نمی‌شو‌د و محکم نیست، بازار باید پیش‌بینی‌پذیر باشد.

رئیس کل بانک مرکزی با بیان اینکه در 160 کشور دنیا مداخله ارزی صورت می‌گیرد، گفت: برخی از کشورهای همسایه در سال گذشته 100 میلیارد دلار مداخله ارزی داشته‌اند و در کشور ما هم از سال‌های 89 تا 1401، 57 میلیارد دلار مداخله ارزی توسط بانک مرکزی در بازار غیررسمی صورت گرفته است، البته در برخی از سال‌ها حجم مداخله 18.5 میلیارد دلار و از سال 97 به بعد میزان مداخله در بازار به تدریج کاهش پیدا کرده است و هنوز به میزان رقم کوچکی در بازار مداخله صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه وظیفه بانک مرکزی فروش ارز نیست، اظهار داشت: ما اگر ارز را در بازار نفروشیم، پایه پولی افزایش می‌یابد و باعث تورم می‌شود و ما درواقع در بازار دخالت می‌کنیم نه اینکه به قصد فروش ارز در بازار باشد.

مداخله در بازار ارز با هدف تثبیت نرخ آن

به گفته فرزین؛ کشورهای دیگر 47 درصد منابع ارزی خود را به صورت شناور کثیف با هدف مداخله در بازار ارائه می‌کنند و درواقع در بازار ارز خود دخالت می‌کنند و اینها تلاشی برای تثبیت نرخ ارز است که یک پدیده مرسوم در کشورها به‌شمار می‌رود و مداخله در بازار فقط مخصوص کشور ما نیست، در حالی که ما تحریم هستیم.

فرزین افزود: مداخله در بازار ارز با هدف تثبیت نرخ ارز صورت می‌گیرد، ما در همه سال‌هایی که تحریم ‌بودیم چند نرخی ارز حاکم بوده، در سال‌های 96 و 97، حدود 8 نرخ ارز داشتیم، در سال گذشته 6 نرخ و الان 3 نرخ ارز در بازار داریم و ما باید بتوانیم با وجود چند نرخی بودن ارز، تورم را مهار کنیم.

لزومت مدیریت بازار کالاهای اساسی کشور

رئیس کل بانک مرکزی در مورد نرخ ارز اظهار داشت: سال گذشته که قیمت کالاهای اساسی در دنیا افزایش پیدا کرد، ما نرخ ارز برای کالاهای اساسی را 28 هزار و 500 تومان با نوسان 2 درصد در نظر گرفتیم، تا بتوانیم بازار کالاهای اساسی را برای جامعه مدیریت کنیم.

در قانون برنامه ششم توسعه هم نرخ ارز به صورت شناورِ مدیریت‌شده ذکر شده بود، اما برخی از کارشناسان معتقد بودند نرخ ارز شناور شده بود، اما مدیریتی بر آن اعمال نمی‌شد، یا حداقل مدیریت آن ضعیف بود.

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/hyq4

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا