دسته‌بندی نشده

مولدسازی بر اساس اختیارات سران قوا مصوب شده است / فرایند شفاف واگذاری‌ ها

مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت اقتصاد درپاسخ به نقد‌های محمدرضا صباغیان نماینده محترم مجلس شورای اسلامی مبنی بر اینکه “اگر مجبور شویم طرح خواهیم داد تا جلوی مصوبه مولدسازی را بگیریم” توضیح داد: مصوبه مولدسازی دارایی های دولت در عین حال که بازگشت و اصلاح رویه‌های بی نتیجه گذشته است، بلکه راهی برای انتفاع عمومی از ثروت ملی است.

در ادامه اظهارات نماینده مجلس شورای اسلامی که انتقاداتی را به نحوه شناسایی و ارزش گذاری اموال مطرح می‌کند، باید گفت؛ در ترکیب هیات هفت نفره مولدسازی دارایی‌های دولت یک نفر نماینده از سوی رئیس محترم مجلس و یک نماینده از سوی رئیس محترم قوه قضاییه حضور دارند که در ترتیبات تصمیم گیری هیأت به صراحت تاکید شده که مصوبات هیأت با حداقل پنج رأی موافق که شامل رأی نماینده رئیس قوه قضائیه یا مقننه باشد، اعتبار دارد. یعنی هم دستگاه قضا و هم مجلس به عنوان نهاد ناظر نه تنها حق رای دارند بلکه بدون رای یکی از آن‌ها هیچ تصمیمی در این هیات مصوب نمی‌شود. علاوه بر این در حوزه شناسایی و قیمت‌گذاری دارایی‌ها هم در همه مراحل نظارت و شفافیت حداکثری بر فعالیت‌های این هیات و دبیرخانه آن وجود خواهد داشت. کما اینکه دبیرخانه موظف است در این فرآیند تعداد کارشناسان رسمی دادگستری را با معرفی مرجع رسمی یعنی کانون عالی کارشناسان دادگستری برای قیمت گذاری دارایی‌های مازاد تعیین می‌کند، سپس گزارش ارزشیابی را مستقیما به هیأت برای تصمیم گیری ارایه می‌کند یا در صورت لزوم به تشخیص مجری، گزارش ارزشیابی به کمیته ویژه ارزشیابی شامل نماینده مجری، کارشناس رسمی ناظر و کارشناس خبره ارجاع داده می‌شود. تصمیمات کمیته مزبور می‌تواند شامل تأیید گزارش و ارجاع مستقیم به هیأت، ارجاع به کارشناس یا کارشناسان ارزشیابی جهت برخی اصلاحات و یا اقدام به ارزشیابی با کارشناس جدید باشد.

همچنین به طور مشخص در این آیین نامه فروش و تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، مشارکت با بخش غیردولتی، فروش به صورت نقد یا اقساط از طریق مزایده عمومی و مذاکره، واگذاری حق بهره برداری در مقابل تکمیل طرح، تکمیل طرح در ازای تهاتر دارایی‌های مازاد به میزان طلب قطعی پیمانکاران و توقف طرح‌های فاقد توجیه فنی، اقتصادی و اجتماعی و تعیین تکلیف دارایی‌های آن از جمله راه‌های مولد سازی است که برای طرح‌های نیمه تمام در نظر گرفته شده است و در عین حال برای غیرمنقول مازاد فروش تنها یک روش است و واگذاری حق انتفاع با کاربری‌های مختلف در قالب انواع عقود اجاره، مشارکت در ساخت با بخش غیردولتی، تهاتر دارایی‌های مازاد به منظور ارزش افزایی و یا در ازای طلب قطعی پیمانکاران به منظور پیشبرد طرح‌های عمرانی نیمه تمام، استفاده از نهاد‌ها و ابزار‌های بازار سرمایه از جمله صندوق املاک و مستغلات، صندوق زمین و ساختمان، صندوق پروژه و اوراق تأمین مالی پیش بینی شده است.

درباره چرایی مصوب شدن طرح مولدسازی از سوی سران قوا به جای مجلس باید یادآور شد که در حال حاضر در حوزه‌های مختلف دارای خلاء‌ها و مغایرت‌های قانونی زیادی هستیم و همچنین ده‌ها طرح در نوبت طرح در مجلس است از طرفی چنانچه این موضوع در مجلس مطرح می‌گردید به دلیل کثرت پیشنهادات که از سوی نمایندگان مختلف بیان می‌شد قطعا در کوتاه مدت این موضوع در مجلس مصوب نمی‌گردید، البته نباید در این بین فراموش نمود که شورای سران قوا از سوی مقام معظم رهبری اجازه اخذ این گونه تصمیمات را دارند و قانون نیز این اجازه را داده است.

 


لینک کوتاه:   https://fesadsetiz.ir/g1ib

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا