پیش نویس سند تحول آموزشوپرورش: خصوصیسازی و استحاله فرهنگی به نام مردمسپاری
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز عترت گفت: در سند تحول آموزشوپرورش «مردمسپاری» تکرار میشود، اما تمرکز اصلی آن روی واگذاری مسئولیتها به نهادهای غیردولتی و خصوصی است. عملاً به جای اینکه قدرت و مسئولیت در دست مردم و نهادهای انقلابی باشد، به بخشهای خصوصی و غیر دولتی سپرده میشود.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی، گفتگویی با موضوع نقد پیش نویس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش با فاطمه سادات لنگری، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان مرکز عترت انجام شد.
لنگری با اشاره کلی به نقدهای وارده بر پیش نویس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اولین نقدی که میتوان به پیشنویس سند تحول آموزشوپرورش وارد کرد، فقدان پیوند روشن و عمیق با گفتمان انقلاب اسلامی است. وقتی از «تحول» صحبت میکنیم، باید ابتدا مشخص کنیم این تحول در چه چارچوب و افقی قرار دارد؛ تحولی که باید در امتداد افق انقلاب اسلامی باشد. اما وقتی متن پیشنویس را میخوانیم، متوجه میشویم که آن چشمانداز مطلوب و مورد نظر ما در سند بهدرستی منعکس نشده و حتی فضای حاکم بر آن گاهی با این افق تناسب ندارد. واژههایی مانند «تمدن اسلامی» یا «گام دوم انقلاب» در متن دیده میشود، اما بیشتر جنبه شعارگونه دارند و بهعنوان پشتوانه فکری یا جهتدهنده راهبردی سند عمل نمیکنند.
لنگری با اشاره کلی به نقدهای وارده بر پیش نویس سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اولین نقدی که میتوان به پیشنویس سند تحول آموزشوپرورش وارد کرد، فقدان پیوند روشن و عمیق با گفتمان انقلاب اسلامی است. وقتی از «تحول» صحبت میکنیم، باید ابتدا مشخص کنیم این تحول در چه چارچوب و افقی قرار دارد؛ تحولی که باید در امتداد افق انقلاب اسلامی باشد. اما وقتی متن پیشنویس را میخوانیم، متوجه میشویم که آن چشمانداز مطلوب و مورد نظر ما در سند بهدرستی منعکس نشده و حتی فضای حاکم بر آن گاهی با این افق تناسب ندارد. واژههایی مانند «تمدن اسلامی» یا «گام دوم انقلاب» در متن دیده میشود، اما بیشتر جنبه شعارگونه دارند و بهعنوان پشتوانه فکری یا جهتدهنده راهبردی سند عمل نمیکنند.
وی افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که در سند بارها تکرار شده، «مردمسپاری» و «کاهش تمرکز» است. اما باید دقت کنیم که این واژهها گرچه ظاهر مثبتی دارند، اما ممکن است در عمل باعث تضعیف نقش حاکمیتی آموزشوپرورش شوند. در این سند، «مردمسپاری» بیشتر به معنی واگذاری مسئولیتها به نهادهای غیردولتی و خصوصی است، نه تقویت مشارکت واقعی مردم و نهادهای مردمی که ریشه در انقلاب دارند.
بنابراین، نگرانی وجود دارد که این رویکرد به نوعی خصوصیسازی پنهان منجر شود؛ خصوصیسازیای که با عدالت آموزشی و تربیت مبتنی بر تمدن اسلامی کاملاً در تضاد است.
وی با اشاره به بخشهایی از سند که در آن به «شاخصهای جهانی آموزش»، «استانداردهای بینالمللی» و «اسناد توسعه پایدار» استناد شده گفت: این رویکرد با الگوی بومی و انقلابی تحول در آموزشوپرورش کاملاً در تضاد است. وقتی نظام آموزشی ما به تقلید از مدلهای سکولار جهانی، تنها به دنبال رسیدن به معیارهای بینالمللی باشد، به جای پیشرفت واقعی، زمینهی استحاله فرهنگی فراهم میشود.
این الگوبرداریها که اغلب به بهانهی ارتقای کیفیت و توسعه انجام میشود، در واقع میتواند ارزشها و هویت انقلابی و اسلامی آموزشوپرورش ما را تضعیف کند و در نهایت موجب دور شدن از اهداف اصلی تربیتی و تمدنی شود.