انرژیمیز های تخصصییادداشت ها

کشور های تولید کننده انرژی خورشیدی

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه به مفاسد اقتصادی؛ انرژی خورشیدی انرژی پاک، سبز، ارزان و تجدیدپذیری است که با برخورد نور خورشید به سلول‌های خورشیدی ساخت بشر تولید می‌شود و متعاقباً به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود.

 انرژی خورشیدی چیست؟

انرژی خورشیدی انرژی پاک، سبز، ارزان و تجدیدپذیری است که با برخورد نور خورشید به سلول‌های خورشیدی ساخت بشر تولید می‌شود و متعاقباً به انرژی الکتریکی تبدیل می‌شود. انرژی خورشیدی در واقع بی‌نهایت است و می‌تواند در هر نقطه‌ای که نور خورشید به زمین در هر کشوری روی زمین می‌رسد تولید شود. انرژی خورشیدی همچنین از اثرات منفی سوخت‌های فسیلی مانند انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از مصرف زغال‌سنگ جلوگیری می‌کند.

در حال گسترش بودن انرژی خورشیدی

استفاده از انرژی خورشیدی در سراسر جهان در حال افزایش است. تا پایان سال 2021، آرایه‌های خورشیدی فتوولتائیک تقریباً 5 درصد از برق جهان را تأمین می‌کردند – درصد کمی اما رو به رشد. کارشناسان تخمین می‌زنند که کشورهای جهان در سال 2021 بین 133 تا 175 گیگاوات برق جدید خورشیدی نصب‌کرده‌اند و انتظار می‌رود تا پایان سال 2022، 200 گیگاوات دیگر نصب کنند. انرژی خورشیدی همچنین پتانسیل زیادی برای گسترش بیشتر دارد. طبق گزارش بانک جهانی در سال 2020، تقریباً هر کشوری در جهان ترکیب مناسبی از شرایط جغرافیایی، آب‌وهوا و نور خورشید را برای تولید تمام برق موردنیاز – و بیشتر – با استفاده از تأسیسات انرژی خورشیدی که در داخل مرزهای خود قرار داده است، دارد.

کشور های برتر در تولید انرژی خورشیدی

چین – 306973

ایالات‌متحده – 95,209

ژاپن – 74191

آلمان – 58461

هند – 49684

ایتالیا – 22698

استرالیا – 19,076

کره جنوبی – 18161

ویتنام – 16660

اسپانیا – 15952

تأمین انرژی 18میلیون خانوار در آمریکا باانرژی خورشیدی

با 95209 مگاوات برق آنلاین و بیشتر در راه، ایالات‌متحده در حال حاضر ظرفیت انرژی خورشیدی کافی برای تأمین انرژی 18 میلیون خانوار را دارد.

انواع روش‌های تولید انرژی خورشیدی

انرژی خورشیدی معمولاً با استفاده از سیستم‌های فتوولتائیک (PV) یا انرژی خورشیدی متمرکز (CSP) مهار می‌شود. سیستم‌های فتوولتائیک به مراتب رایج‌تر و همه‌کاره‌تر از این دو هستند. سیستم‌های فتوولتائیک مستقیماً از نور خورشید از طریق سلول‌های خورشیدی الکتریسیته تولید می‌کنند: هنگامی که تابش خورشیدی (نور خورشید) به سلول خورشیدی فتوولتائیک برخورد می‌کند، فوتون‌های نور ماده نیمه‌هادی (معمولاً سیلیکون) را در سلول خورشیدی یونیزه می‌کنند که باعث می‌شود الکترون‌ها از پیوندهای اتمی خود جدا شوند و ایجاد شود. یک جریان الکتریکی که سپس می‌تواند هدایت شود یا در باتری ذخیره شود.

سلول‌های خورشیدی طول‌موج‌های خاصی از نور را جذب می‌کنند. سایر طول‌موج‌ها یا منعکس می‌شوند، یا بسیار ضعیف هستند که نمی‌توانند به طور مؤثر تبدیل شوند (مادون‌قرمز)، یا به‌جای الکتریسیته گرما ایجاد می‌کنند (فرابنفش). بااین‌حال، فن‌آوری سلول‌های خورشیدی همچنان به پیشرفت خود ادامه می‌دهد و کارایی فرآیند تبدیل را افزایش می‌دهد.

دومین روش متداول برای بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، نصب نیروی خورشیدی متمرکز (CSP)است. نیروگاه‌های CSP به طور غیرمستقیم برق را با استفاده از دستگاه‌هایی به نام کلکتورهای حرارتی خورشیدی تولید می‌کنند که انرژی خورشیدی را برای گرم کردن آب متمرکز می‌کنند، که سپس تبدیل به بخار می‌شود و توربین را حرکت می‌دهد که حرکت آن برق تولید می‌کند. در سطح جهانی، تأسیسات فعلی CSP (6387 مگاوات) تنها قسمت ناچیزی نسبت به اندازه سیستم‌های فتوولتائیک (843،086 مگاوات) انرژی تولید می‌کنند.

انرژی خورشیدی بر اساس کشور

استفاده جهانی از انرژی خورشیدی در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است، به طوری که 10 کشور برتر تقریباً 74٪ از بازار فتوولتائیک را تشکیل می‌دهند. تا سال 2021، چین با 306973 مگاوات (MW) بزرگ‌ترین ظرفیت انرژی خورشیدی در جهان را دارد که تقریباً 4.8٪ – 6٪ از کل انرژی مصرفی کشور را تولید می‌کند. پس از آن ایالات‌متحده با 95209 مگاوات و ژاپن با 74191 مگاوات قرار دارند.

تاریخچه مختصری از فناوری انرژی خورشیدی

منشأ سلول‌های خورشیدی مدرن را می‌توان به سال 1954 ردیابی کرد، زمانی که آزمایشگاه بل اولین دستگاه PV را معرفی کرد که قادر به تولید مقدار قابل‌استفاده برق بود. بحران انرژی در دهه 1970 منجر به افزایش علاقه به استفاده از انرژی خورشیدی برای تولید برق برای خانه‌ها و مشاغل شد. در آن زمان، هزینه‌های بالای ساخت سلول‌های خورشیدی (یک فناوری نسبتاً جدید) کاربردهای در مقیاس بزرگ را غیرعملی کرد. با گذشت زمان، هزینه سلول‌های فتوولتائیک به طور چشمگیری کاهش‌یافته است، ازجمله کاهش بیش از 59 درصدی در دهه گذشته، که انرژی خورشیدی را نه‌تنها برای تأسیسات و دفاتر شرکت، بلکه برای خانه‌های شخصی نیز مقرون‌به‌صرفه کرده است.

وضعیت ایران در تولید انرژی خورشیدی

تولید برق در جهان با فناوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر مانند انرژی خورشیدی (نیروگاه خورشیدی)، انرژی بادی (توربین‌های بادی)، انرژی گرمایی و حتی امواج اقیانوس افزایش یافته است. ایران به دلیل نزدیکی به خط استوا (2969/25 درجه شمالی) در بهترین شرایط برای دریافت تابش خورشیدی قرار دارد. ایران در سال 2020 توانست تنها 900 مگاوات (حدود 480 نیروگاه خورشیدی و 420 مگاوات نیروگاه خورشیدی خانگی) از برق موردنیاز خود را از انرژی خورشیدی تأمین کند که در مقایسه با میانگین جهانی بسیار پایین است. استان‌های یزد، فارس و کرمان به ترتیب با تولید تقریباً 68، 58 و 47 مگاوات با استفاده از انرژی خورشیدی در رتبه‌های برتر ایران قرار دارند. ایران همچنین دارای مساحت وسیعی از زمین‌های خالی برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است.

منابع آمار:

نویسنده:

محمد جهانور

 

لینک کوتاه:  https://fesadsetiz.ir/5y2a

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا