اقتصاد بین الملل

کوچک شدن اقتصاد اسرائیل به دنبال جنگ با حماس

موسسه رتبه‌بندی اس ‌اند پی در گزارشی اعلام کرد، در بحبوحه افزایش خطرهای ژئوپلتیکی و امنیتی به علت درگیری با حماس، اقتصاد اسرائیل در سه ماهه چهارم امسال، 5 درصد کوچک خواهد شد.

بنا بر این گزارش، کاهش فعالیت‌های اقتصادی، کاهش تقاضای مصرف‌کننده و یک فضای بسیار بی‌ثبات سرمایه‌گذاری از دلایل این رکورد شدید اقتصادی برای اسرائیل عنوان شده است.

اس اند پی، کسری مالی اسرائیل در سال‌های 2023 و 2024 را 5.3 درصد تولید ناخالص داخلی پیش‌بینی کرده است؛ این درحالی است که برآورد این موسسه برای این رقم قبل از جنگ با حماس 2.3 درصد بوده است.

افزایش کسری بودجه اسرائیل

رژیم صهیونیستی به میزان چشمگیری هزینه‌ها را برای تامین مالی ارتش و پرداخت غرامت به کسب‌و کارها در نزدیکی مرز غزه و همچنین خانواده قربانیان و اسرای در دست حماس افزایش داده است. این امر سبب شد تا کسری بودجه اسرائیل به رقم بی‌سابقه‌ای برسد. کسری بودجه اسرائیل ماه گذشته به 6 میلیارد دلار رسیده که در مقایسه با سال گذشته 7 برابر بیشتر شده است.

گزارش موسسه اس اند پی در حالی منتشر می‌شود که این موسسه ماه گذشته رتبه اعتباری این رژیم را از «باثبات» به «منفی» کاهش داد.

جنگ با حماس، رکود اقتصادی برای اسرائیل

تنها 2 هفته پس از حملات غافلگیرکننده حماس در 7 اکتبر، موسسات رتبه‌بندی مودیز و فیچ نیز اسرائیل را برای کاهش رتبه اعتباری تحت بررسی قرار دادند.

با این حال، موسسه اس اند پی، بازگرداندن چشم‌انداز اعتباری اسرائیل به «باثبات» را منوط به حل شدن درگیری با حماس عنوان کرد چراکه این امر به معنای کاهش خطرات داخلی است.

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول نیز در حاشیه اجلاس سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه گفته است، جنگ با حماس، رکود اقتصادی برای اسرائیل به همراه خواهد داشت.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                        https://fesadsetiz.ir/oj1e

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا