دسته‌بندی نشده

۱۳ گلوگاه فساد با راه اندازی سامانه الکترونیکی مالیاتی “دادما” حذف می‌شود

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور گفت: سامانه الکترونیک جدید دادخواهی مالیاتی تحت عنوان "دادما" به زودی رونمایی می شود و ۱۳ گلوگاه مهم فساد را حذف می کند.

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ حسین تاجمیر ریاحی روز سه شنبه در جلسه نظارت بر عملکرد هیات‌های موضوع ماده ۲۵۱ مکرر مستقر در مراکز استان‌ها در محل اداره‌کل امور اقتصادی و دارایی لرستان اظهار کرد: این سامانه با همکاری مرکز فناوری اطلاعات وزارت متبوع و سازمان امور مالیاتی کشور در حال تکمیل است و مراحل نهایی را سپری می‌کند.

وی افزود: با این اقدام، فساد در پرونده‌های ورودی تا ۹۰ درصد کاهش می یابد و با تعیین ضوابط و استفاده از بانک‌های اطلاعاتی و سامانه‌های سازمان امور مالیاتی کشور، شفافیت افزایش خواهد یافت در نتیجه کارها با سرعت و رضایت خاطر بیشتری پیش خواهد رفت.

وی با تاکید بر لزوم کاهش پرونده های ورودی و مدت زمان بررسی آنها با کیفیت بیشتر عنوان کرد: در روش قدیمی، ابلاغ رای صادر شده توسط مامور مالیاتی انجام می‌شد اما با راه اندازی سامانه جدید که حاوی بانک اطلاعاتی موثر سازمان مالیاتی است، با ابلاغ همزمان به مودی مالیاتی و مامور، جلوی فساد در این بخش گرفته می شود.

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی کشور یادآور شد: در پرونده ها با ۲ حق دولت و مردم به صورت همزمان مواجه هستیم که در هر ۲ رعایت قانون ضروری است و عدم رعایت آن ترک فعل محسوب می‌شود.

تاجمیر ریاحی اضافه کرد: چهار طرح تحولی وزارت اقتصاد و امور دارایی به مرکز عالی دادخواهی واگذار شده که یکی از مهمترین آنها، کاهش زمان رسیدگی در هیات‌های ۲۵۹ است و میانگینی که از کل کشور در این راستا گرفته شده سه و نیم تا چهارسال و بسیار طولانی می باشد.

وی افزود: مرحله نخست رسیدگی در مرکز عالی دادخواهی مالیاتی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای مستند به ماده ۲۵۱ مکرر قانون مالیات‌های مستقیم، شامل بررسی شکایات و مرحله دوم رسیدگی به شکایات در شعب هیات‌های مستشاری مالیاتی پس از موافقت وزیر امور اقتصادی و دارایی است.

وی عنوان کرد: میانگین مدت زمان رسیدگی مرحله نخست توسط دادرسان در کل کشور حدود ۵۴۸ روز بود که با اجرای طرح تحولی به ۶۰ روز کاهش پیدا کرده و میانگین زمان رسیدگی در شعب هیات‌های مستشاری مالیاتی نیز از۷۳۰ به ۳۶۵ روز رسیده است.

رییس مرکز عالی دادخواهی مالیاتی با بیان اینکه هدفگذاری نهایی برای میانگین رسیدگی به شکایات در این مرکز حدود ۶ ماه است تصریح کرد: کاهش زمان رسیدگی در مجموع از میانگین یک هزار و ۲۷۷ به ۱۸۰ روز دستاوردی بزرگ محسوب می شود.

 

منبع:ایرنا

 

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/kx26

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا