«اینماد» ابزاری برای مقابله با قاچاق کالا و قمار/ کسب و کارهای قانونی مشکلی برای دریافت اینماد ندارند
اجرای الزام اینماد برای شرکتهای پرداختیار و پالایش درگاههای پرداخت قدیمی در حالی از سال گذشته طبق قوانین و مقررات مصوب توسط بانک مرکزی در تعامل با وزارت صمت در حال انجام است که برخی نظیر مسئولان انجمن فینتک طی یک سال گذشته با اظهارات نادرست، سعی در انحراف موضوع دارند.
اجرای الزام اینماد برای درگاههای پرداخت اینترنتی با هدف جلوگیری از فعالیت سایتهای قمار، شرطبندی، کلاهبرداری، عرضه کالاهای ممنوعه، قاچاق، تقلبی و غیره در جهت حمایت از کسبوکارهای قانونمند و حقوق مردم، طبق ماده 103 آییننامه اجرایی قانون مبازره با پولشویی و همچنین ماده 11 قانون پایانههای فروشگاهی و سامانه مؤدیان از سالهای گذشته در دستور کار بانک مرکزی در تعامل با وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار دارد.
بعد از دو سال اجرای این الزام قانونی برای شرکتهای خدمات پرداخت (PSP)، آذر سال گذشته الزام اینماد برای درگاههای پرداخت جدید آنها عملیاتی شد و مرداد امسال با تصویب دستورالعمل مبارزه با قاچاق در فضای مجازی و تعیین مهلت سهماهه برای پالایش درگاههای پرداخت قدیمی و پایان مهلت مذکور در آبان امسال به مراحل پایانی خود نزدیک شد.
از سال گذشته عدهای نظیر همین مسئولان انجمن فینتک موضعگیریهای تند همراه با اظهارات خلاف واقع در پیش گرفتهاند، این در حالی است که علاوه بر سیستمی و هوشمندسازی فرایند اعطای اینماد از دو سال گذشته و کاهش میانگین زمان اعطای اینماد به کمتر از یک روز (چند ساعت)، به پیشنهاد بخش خصوصی فرایند سادهشده اینماد تحت عنوان اینماد بدون ستاره به عنوان اولین مجوز ثبتمحور از سال گذشته طراحی و پیادهسازی شد به گونهای که ظرف کمتر از 10 دقیقه صرفاً با احراز هویت و دامنه قابل دریافت است.
همزمان با اطلاعیه عملیاتی شدن اینماد بدون ستاره، ادعای مطرحشده به ویژه بازه زمانی 10 دقیقهای آن مورد تردید و حتی انکار قرار گرفت که پس از مرکز تتا آن فیلم دریافت اینماد بدون ستاره توسط یک کاربر با سرعت کار معمولی از ابتدای باز کردن سایت اینماد، ثبتنام و تکمیل اطلاعات تا دریافت کد اینماد را به صورت ضبطشده طی اطلاعیه رسمی منتشر کرد. سپس سطح فعالیت کسبوکارهای خُرد توسط همان افراد مورد انتقاد قرار گرفت ولی پس از استقبال گسترده کسبوکارهای خرد و عبور تعداد اینماد بدون ستاره از چندهزار عدد، بررسیها نشان داد که بیش از 99 درصد کسبوکارها بدون رسیدن به سطح فعالیت مذکور، در حال ادامه فعالیت خود هستند که مجدداً غیر واقعی بودن ادعاهای مطرحشده را ثابت کرد.
همین روند از سال گذشته کمابیش ادامه داشت و در هر اتفاقی از جمله مسدودی چند درگاه پرداخت یک شرکت PSP به دلیل سه تخلف همزمان «ایجاد حساب تجمیعی»، «با هویت اقتصادی شخص ثالث» و «ارائه درگاه به فعالیتهای غیرمجاز» که مستقیماً توسط شاپرک شناسایی و مسدود شده بود و هیچ ارتباطی با اینماد نداشت، با ادبیات تند علیه اینماد جوسازی و تهمتپراکنی کردند.
پیرو تصویب دستورالعمل مبازره با قاچاق در فضای مجازی در جلسه اعضای اصلی ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز در حضور رئیس جمهور در مرداد امسال و تعیین مهلت سهماهه برای پالایش درگاههای پرداخت قدیمی در ماده 3 دستورالعمل و پایان مهلت آن در آبانماه، شرکت شاپرک طی بخشنامه خود به شرکتهای پرداختیار اعلام کرد که طی مهلت 6 هفتهای درگاههای قدیمی آنها پالایش و در صورت نداشتن اینماد، مسدود خواهد شد. همزمان با این موضوع، موج جدیدی از اظهارات خلاف واقع توسط چند پرداختیار محدود شروع شد و در عجیبترین مورد رئیس انجمن فینتک در توئیتی مدعی شد که کسبوکارهای اسنپ، اسنپ پی و لندو اینماد ندارند، این در حالی است که دو مورد اول از سالها قبل اینماد داشته و اخیراً نیز تمدید کردهاند و مورد سوم نیز اتفاقاً اینماد داشته ولی به دلیل تعدد شکایات بدون پاسخ در نظارتهای پسینی تعلیق شده است که این موارد به سادگی با یک بررسی ساده برای عموم افراد قابل مشاهده است.
توضیح اینکه تعداد اینمادهای کسبوکارهای ذیل گروه اسنپ برای دامنههای مختلف دورقمی و اولین آن مربوط به 6 سال قبل است و در مورد کسبوکار لندو نیز ابتدای امسال تعداد شکایات بدون پاسخ ناشی از عدم واریز اقساط پرداختی توسط مردم به بانک تسهیلاتدهنده و عدم پیگیری و پاسخگویی مناسب به مصرفکنندگان به جایی رسید که نهایتاً با ورود معاون بانک مرکزی موضوع تاحدی حلوفصل شد. همین موضوع به روشنی کارکرد اینماد در حمایت از حقوق مردم و جلوگیری از ادامه فعالیت کسبوکارهای متخلف تا اصلاح رفتار آنها را نشان میدهد.
اگرچه پیش از این نیز گزارشی با عنوان «پشتپرده مقابله با شفافسازی و الزام قانونی اینماد در درگاههای پرداخت اینترنتی» منتشر شده بود ولی ظاهراً عموم کسبوکارها و همچنین پرداختیارهای قدیمی و اصیل تا حد خوبی از ابعاد و سابقه موضوع اطلاع داشته و به طور کلی از اینماد که موجب شفافیت و نظارتپذیری دامنه یا بستر عرضه کالا/خدمت کسبوکارها شده (که پیش از این وجود نداشته است) و خود پرداختیارها به عنوان ارائهدهنده سرویس پرداخت را از عواقب بعدی فعالیتهای غیرقانونی کسبوکارهای متخلف تا حدی مصون میکند، به طور کلی حمایت کردهاند.
در ماههای اخیر انجمن صنفی پرداختیاری طی دو نوبت مکاتبه رسمی و پیگیریهای مختلف از وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک مرکزی، مرکز ملی فضای مجازی و غیره تسریع در پالایش درگاههای قدیمی پرداختیارها به منظور پایان دادن به عدم شفافیت، رانت و انحصار ایجادشده در این زمینه را مطالبه و حتی رسانهای کرده بود.
لینک کوتاه: https://fesadsetiz.ir/ons6