عکس نوشتهمبارزه با زمین خوارییادداشت های میز مبارزه با زمین خواری

طرح کاداستر

به گزارش روابط عمومی قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی ؛ طرح کاداستر ایران در سال ۱۳۶۸ در مجلس شورای اسلامی تصویب و اداره کل کاداستر به عنوان زیرمجموعه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، متولی اجرای این قانون معین شد. مقرر بود طرح کاداستر در ایران طی یک دوره بیست ساله (شامل چهار دوره پنج ساله) به مرحله اجرا درآید مراحل اجرایی طرح با پنج سال تأخیر از سال ۱۳۷۴ شروع شد ولی قانون مذکور در بازه زمانی مقرر عملیاتی نشد.
در سال ۱۳۹۳ مجددا طرح جامع حدنگاری (کاداستر) به تصویب رسید و با مخالفت شورای نگهبان این طرح به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع گردید. در نهایت با تایید آن مجمع، این قانون لازم الاجرا شد. هدف از اجرای طرح کاداستر، ایجاد یک بانک اطلاعاتی جامع در مورد املاک و مستغلات شامل توپوگرافی، داده‌های مکان و نقشه‌های دیجیتال می‌باشد این سیستم همچنین املاک بدون سند رسمی را از طریق فرآیندی که در مواد ۱۴۷ و ۱۴۸سازمان ثبت اسناد و املاک ذکر شده است ‍پوشش می‌دهد.

طبق آمارهای رسمی، در حال حاضر این طرح تنها در زمین‌ها و املاک شهری که کمتر از هفت درصد اراضی کشور را تشکیل می‌دهد انجام می‌شود و متأسفانه در بسیاری از شهرها کاداستر به یک کروکی هندسی از ملک تنزل پیدا کرده است و عملا اجرای کامل این قانون بر زمین مانده است.

 

 

کاداستر

لینک کوتاه:https://fesadsetiz.ir/zl7v

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا