بانکداریویژه

اجرای پروژه رمز ریال در دو بانک ملی و ملت با یک میلیارد تومان سرمایه

در اواخر فصل بهار علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی از اجرای آزمایشی رمزارز ریال یا همان اجرای پروژه رمز ریال بانک مرکزی از شهریور ماه امسال خبر داد و گفت که این رمز ریال به مرور زمان جایگزین اسکناس ریال خواهد شد و همچنین از یک منطقه خاص آغاز و به تدریج در مناطق دیگر اجرایی می‌شود.

مصطفی قمری‌وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی با بیان اینکه پروژه رمز ریال بانک مرکزی از چهاردهم شهریور سال جای به صورت پیش‌آزمایشی شروع شده است، گفت: همانطور که آقای صالح‌ آبادی گفته است کارهای اصلی در رابطه با این رمز ریال انجام می‌شود و سپس به صورت آزمایشی آن رقمی که باید منتشر می‌شود.

اجرای پروژه رمز ریال از بانک‌های ملی و ملت

وی افزود: رمز ریال بانک مرکزی باید مراحل خود را طی کند و در حاضر اقدامات مربوط به اجرای این پروژه در دو بانک ملی و ملت انجام شده، یک سری کاربر مشخص و محدود برای آن در نظر گرفته‌ایم و همچنین کیف پول مخصوص آن ایجاد شده و یک میلیارد تومان هم به صورت رمز ریال در اختیار این دو بانک قرار گرفته است.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی گفت: فعلاً  رمز ریال بانک مرکزی به صورت پیش‌آزمایش در این دو بانک اجرا می‌شود و سپس در سایر بانک‌ها به صورت آزمایشی به اجرا درخواهد آمد.

اجرای پروژه رمز ریال از بانک‌های ملی و ملت

قمری‌وفا تأکید کرد: به هرحال رمز ریال بانک مرکزی پول دیجیتال محسوب شده و باید کارهای فنی آن انجام شود تا مشکلاتی به وجود نیاید. به محض اینکه اجرای این پروژه در دو بانک مذکور نتیجه‌بخش بود، سایر مراحل اجرا خواهد شد.

کیف پول اختصاصی برای رمز ریال بانک مرکزی

به گفته وی، مشتریان بانک ملی و بانک ملت می‌توانند از رمز ریال بانک مرکزی استفاده کنند، یعنی به جای اینکه فردی کارت به کارت انجام دهد، از بانک درخواست می‌کند مبلغ مدنظرش را به صورت رمز ریال به کیف پول خاصی که طراحی شده انتقال دهد.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی تأکید کرد: رمز ریال بانک مرکزی دارای ماهیت پول دیجیتال است و همانند سایر رمزارزها قابل معامله نیست و از طریق کیف پول دیجتال جابجا می‌شود.

کیف پول اختصاصی برای رمز ریال بانک مرکزی

قمری‌وفا درباره مزیت رمز ریال بانک مرکزی گفت: رمز ریال بانک مرکزی جابجایی پول و انجام معاملات را تسهیل می‌کند و همچنین میزان حضور مشتریان در شعب بانک را کاهش می‌دهد و از سوی دیگر مروج بانکداری الکترونیکی در کشور به حساب می‌آید.

وی بیان کرد: به نظر من پروژه رمز ریال بانک مرکزی یکی از اقدامات خوب دولت سیزدهم و بانک مرکزی محسوب می‌شود و مهمترین دستاورد آن ترویج بانکداری الکترونیکی و کاهش هزینه‌های چاپ پول در کشور است.

مدیر روابط عمومی بانک مرکزی در پایان گفت: فروشگاه‌های خاصی برای خرید و فروش یا مبادله از طریق رمز ریال بانک مرکزی مشخص شده و تمام این تراکنش‌ها هم رصد می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا