مبارزه با قاچاق کالا و ارزویژه

بررسی پیامد های قاچاق بر ابعاد مختلف جامعه

از دیرباز کشورما با پدیده قاچاق درگیر بوده و کم و بیش از مضررات قاچاق شنیده‌ایم اما هر یک از افراد در جامعه شاید با بخشی از این معضلات آشنا بوده و عدم دید کلی از مسئله مانع از درک صحیحی از لزوم و اهمیت مبارزه با قاچاق خواهد شد. لذا در این نوشته قصد داریم تا با پیامد های قاچاق بر ابعاد مختلف جامعه آشنا شویم.

قاچاق و تهدید سیاستگذاری و تولید ملی

بدیهی‌ست هر کشور در یک یا چند قلم کالایی دارای مزیت رقابتی نسبت به سایر همسایگان خود میباشد که یکی از عوامل شکل گیری این مزیت میتوان تولید انبوه و سیاست گذاری صحیح در آن زمینه بوده باشد در این شرایط دولت باید سیاستی اتخاذ نماید تا امکان رشد آن صنعت را مهیا سازد که در این عرصه کالاهای قاچاق با نپرداخت سود بازگانی و حقوق گمرکی با قیمت‌هایی نازل‌تر ارائه خواهند شد و امکان سیاست گذاری را از دولت سلب خواهد کرد. که این امر باعث ضربه جدی به تولید ملی و افزایش نرخ بیکاری در جامعه خواهد شد؛ همچنین سرمایه‌گذاران به جای سرمایه‌گذاری در بخش تولید، تشویق به سرمایگذاری در امر قاچاق خواهند شد.

قاچاق و ضرر به تولید ملی - قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

قاچاق و بازار ارز

تامین ارز برای قاچاق طبیعتا از طریق بازار آزاد رقم خواهد خورد، افزایش تقاضا در بازار آزاد ارز سبب به هم خوردن چرخه تامین و عرضه ارز خواهد شد که آثار سوء تورمی آن گریبان گیر تمام اقتصاد خواهد بود.

قاچاق و مواد مخدر

قاچاقچیانی که مبادرت به قاچاق اجناس می‌نمایند، باتوجه به آشنایی با روش‌های عبور کالا از مرز و با توجه به حاشیه سود فرآوان قاچاق مواد مخدر، ممکن است به قاچاق موارد مخدر روی بیاورند؛ که در جامعه تبعات فرهنگی و اجتماعی و معضلات مربوط به خود را به همراه خواهد داشت. با توجه به موقعیت جغرافیایی و نقش کشور ایران در ترانزیت مواد از آسیای میانه به قاره اروپا، عواقب شوم این قاچاق بیش از سایر کشورها متوجه کشورمان خواهد بود.

قاچاق معکوس

وجود بازار خارجی برای برخی محصولات و مواد اولیه‌ای که در کشور تولید میشود سبب شده است تا برخی کالاها از مبادی غیر رسمی داخل به خارج از مرزها قاچاق شود. یکی از پیامد های قاچاق این است که درآمدی که  به عنوان سود نصیب نیروی کار داخلی خواهد شد بسیار اندک بوده و سبب اتلاف و تضییع نیروی کار داخلی خواهد شد. در این زمان در صورت ممانعت از قاچاق محصولات، با سیاستگذاری جهت صادرات محصولات، هم کشور و هم نیروی کار، بهره بیشتری از صادرات کالا میتوان کسب نمایند.

پیامد های قاچاق بر جامعه - قرارگاه ملی مبارزه با مفاسد اقتصادی

قاچاق و عوارض فرهنگی

بخش قابل توجهی از اقلام خریداری شده توسط افراد جامعه به نوعی همراه با خود یک فرهنگ به همراه دارند و یا اینکه تماما یک محصول فرهنگی می‌باشند، در این بین افراد ی که این محصولات را به صورت قاچاق وارد میکنند تنها به جنبه مادی و سود خود توجه میکنند و توجهی به جنبه و تاثیرات فرهنگی محصول بر افراد ندارند که خود میتواند در دراز مدت تاثیر سوءای بر فرهنگ عمومی جامعه داشته باشد.

قاچاق و سلامت مصرف کننده

از آنجایی که نظارتی بر محصولات قاچاق نخواهد شد، افراد وارد کننده میتوانند با واردات غیر قانونی محصولات بی‌کیفیت و ارزان‌تر سلامت افراد را به خطر انداخته و چون هیچگونه ضمانت کیفی‌ای برای مصرف کنندگان وجود ندارد عملا راهی برای احقاق حقوق از دسترفته مشتریان وجود نخواهد داشت.

قاچاق و قانون گریزی

یکی از مهمترین جنبه روانی قاچاق بر عموم مردم، تلقی عدم نظارت و توانایی بر اجرای قانون توسط دولت خواهد بود؛ که این امر خود در سایر ساحت‌های اجتماعی و سیاسی جامعه تاثیر گذار خواهد بود و علاوه تلقین روحیه قانون شکنی نوعی حس سرخوردگی و تحقیر ملی را در پی خواهد داشت.

اینها بخشی از ابعاد پیامد های قاچاق بر جامعه ماست و انشالله در مقاله آتی به سایر روش های پیشگیری و مقابله با آن خواهیم پرداخت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا