اقتصاد بین الملل

افزایش نرخ تورم مورد انتظار ترکیه پس‌ از کاهش دوباره نرخ بهره

بانک مرکزی ترکیه احتمالاً پیش‌ بینی خود از نرخ تورم در پایان سال جاری میلادی را به‌دنبال یک دوره افزایش نرخ بهره که قیمت‌ها را بالا برده افزایش خواهد داد.

 

انتظار می‌رود شهاب کاوجی‌اوغلو، رییس بانک مرکزی ترکیه سناریوی خود را از قیمت‌ های مصرف‌ کننده در دو سال آینده در این هفته تغییر دهد. این اقدام در شرایطی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی ترکیه به سمت تک‌رقمی کردن نرخ بهره در ماه آینده پیش می‌رود.

 

بانک مرکزی ترکیه در آخرین گزارش خود در ماه ژوییه پیش‌بینی کرده بود تورم در پایان سال جاری میلادی ۶۰.۴ درصد خواهد بود، یعنی بسیار پائین‌تر از انتظار اقتصاددان‌ها. اما اقتصاددان‌های بلومبرگ در همان زمان تورم را ۶۹ درصد پیش‌بینی می‌کردند و حالا این رقم را تا ۷۵ درصد بالا برده‌اند.

 

اقتصاددان‌ های بلومبرگ می‌گویند: تجربه نشان می‌دهد پیش‌بینی‌های بانک مرکزی ترکیه همواره ۱۳ درصد در سال‌های اخیر و ۱۰ درصد در بلندمدت پایین‌تر از شرایط واقعی بوده‌است. با توجه به این نکته، احتمالاً این بانک نرخ تورم را در پایان سال جاری میلادی بین ۶۵ تا ۶۸ درصد پیش‌بینی می‌کند، یعنی بالاتر از ۶۰.۴ درصدی که در ماه ژوئیه اعلام‌شده بود. اما این رقم هم هنوز پایین‌تر از تخمین‌های ماست. نرخ تورم نسبت‌به اوج ۲۴ ساله پایین می‌آید، اما نه با سرعتی که مقامات انتظار دارند.

 

بانک مرکزی ترکیه علی‌رغم بالا رفتن نرخ تورم تا ۸۳ درصد در ماه سپتامبر، نرخ بهره را ۳۵۰ واحد از ماه ژوئیه کاهش داده و هفته گذشته به ۱۰.۵ درصد رسانده‌است.

 

ترکیه اصرار دارد با پایین آوردن ارزش لیر جهت جذاب‌تر کردن صادرات خود باعث رشد اقتصاد شود، اما این سیاست موفقیت چندانی در دستیابی به ثبات قیمت نداشته‌است. ارزش لیر ۵۰ درصد طی یک‌سال گذشته سقوط کرده است.

 

رییس بانک مرکزی ترکیه مقصر افزایش قیمت‌ها را تاثیر بالا رفتن قیمت انرژی به دنبال حمله روسیه به اوکراین می‌داند. وی عقیده دارد فشار تورم با رسیدن به فضای صلح جهانی کاهش می‌یابد.


 

لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/f6cl

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا