اخبار

حمایت قاطع دولت از بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان میان ایران و قطر

این قرارداد که به گفته کارشناسان و فعالان بازار زعفران در نوع خود بی نظیر می‌باشد در مدت کوتاهی توانست ضمن اثر مثبت بر رونق بازار زعفران ایران، شادی و امید را در دل کشاورزان زحمت کش زعفران کشور به ارمغان آورد.
اکنون چند ماه پس از رسانه‌ای شدن این قرارداد و پس از پایان فصل برداشت، با جو سازی‌های ایجاد شده به دلیل مصاحبه‌های پی درپی برخی از دلالان و مافیای زعفران در رسانه‌ها در جهت زیر سوال بردن این قرارداد و همچنین ایجاد جوّ روانی در بازار برای کاهش قیمت زعفران در فصل برداشت طلای سرخ، بازار زعفران ایران اوضاع خوبی را سپری نمی‌کند.
در این ایام کشاورزان نا امید‌تر از همیشه چشم امید به ادامه روند این قرارداد بسته اند تا حاصل دسترنج خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند.

تایید صحت بزرگترین قرارداد زعفران جهان میان ایران و قطر

 

اما علیرضا پیمان پاک، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در گفت و گویی ضمن تایید صحّت بزرگترین قرارداد تجاری زعفران جهان و اعلام حمایت قاطع دولت از این قرارداد گفت:این قرارداد منعقد شده و ما در سازمان توسعه تجارت ایران وظیفه داریم که توسعه بازار‌های صادراتی و غیر نفتی را مد نظر قرار دهیم در این راستا سازمان توسعه تجارت سعی می‌کند با بررسی پتانسیل‌های بازار کشور‌های منطقه اقدامات لازم را برای توسعه بازار از طریق ارتباط با تجار، بازرگانان و هیات‌های تجاری کشور‌های مختلف، برگزاری و حضور در نمایشگاه‌ها و همچنین فعالیت در پلتفرم‌های فعال منطقه به انجام رساند و در نتیجه‌ی بررسی و تحقیقات انجام شده، کشور قطر یکی از بازار‌های مطلوب و جزو اهداف توسعه تجارت ایران است.
دبیر شورای عالی نظارت بر اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی ایران در ادامه افزود:سازمان توسعه تجارت به عنوان نماینده دولت، از نظر ماهیت و مفاد قرارداد، دخالتی در قرارداد‌های منعقد شده بین گروه‌های تجاری کشور با دیگر کشور‌ها نخواهد داشت و تنها به عنوان مشوّق و حمایت کننده در این قرارداد‌ها حضور دارد و در صورتی که صادرکنندگان نیاز به حمایت‌های دولت اعم از مهیا کردن زیرساخت‌های پولی و بانکی مورد نیاز داشته باشند، سعی می‌کند در حد توان خدمات مطلوبی را به صادرکنندگان ارائه نماید و از آن‌ها حمایت کند.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در خصوص قرارداد تجاری انتقال و فرآوری زعفران میان ایران و قطر گفت: قرارداد قطر، فی مابین یکی از برند‌های معروف و شاخص کشور و یکی از تجار بزرگ و بنام قطر با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران و دیگر مقامات دو کشور امضا شده است.

صیانت از جایگاه زعفران ایران در جهان دلیل عدم انتشار ابعاد قرارداد قطر

 

پیمان پاک در ادامه گفت: به دلیل حساسیت‌های موجود در بازار زعفران جهان وصیانت از جایگاه مهم ایران در این بازار و همچنین مباحث مرتبط به تحریم‌های ظالمانه اقتصادی کشور، تا کنون طرف ایرانی این قرارداد بنابرصلاحدید از انتشار اخبار ابعاد مختلف آن خودداری نموده است.
رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: قرارداد با ارزش اولیه ۳۰۰ میلیون دلار منعقد گردید و طبق آخرین آمار دریافتی توسط سازمان توسعه تجارت ایران از طرف‌های قرارداد، بخش اول این محموله تجاری به ارزش تقریبی ۱۵ میلیون دلار آماده ارسال است و قرار است پس از تحقق برندینگ و فرآوری و بسته بندی از طریق قطر به دیگر کشور‌های دنیا ارسال شود که قطعا با تحقق این قرارداد حجم قابل توجهی از زعفران تولیدی کشور صادر شده و ارزآوری خوبی برای کشور خواهد داشت.
پیمان پاک ادامه داد: امیدواریم با تحقق اهداف صادرکننده و ایجاد زنجیره و بسترسازی مناسب در این مسیر، در سال‌های آینده نیز، خیال کشاورزان و فعالان صنعت زعفران ایران برای منتفع شدن از این بازار به خوبی تامین گردد.
پیمان پاک در خصوص زمان بندی پیش بینی شده جهت تحقق کامل این قرارداد گفت: انجام تعهد کامل این قرارداد نیاز به زمان و پیگیری‌های طرفین دارد و سازمان توسعه تجارت به طرف ایرانی قرارداد اعلام آمادگی کرده است که همه تلاش خود را جهت تحقق کامل این قرارداد به انجام رسانَد تا کلیه عوامل این زنجیره از جمله کشاورزان زحمت کش زعفران کار ایران به منافع خود دست یابند و شاهد اثر مطلوب آن بر بازار زعفران ایران در بلند مدت باشیم.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/wkp6

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا