اخبار

مشارکت در تولید اقتصادی کشورهای خاورمیانه

به نقل از روسیا الیوم، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس روز چهارشنبه تاکید کرد که کشورهای خاورمیانه نمی‌خواهند صرفاً منبع تامین منابع طبیعی برای سایر کشورها باشند، بلکه تمایل دارند در فرآیندهای تولیدی و اقتصادی شرکت کنند.

لوکاشنکو این اظهارات را در جریان شرکت در نشست عمومی مجمع اقتصادی اوراسیا که طی دیروز و امروز (۲۴ و ۲۴ ماه مه برابر با سوم و چهارم خرداد ۱۴۰۲) شعار ادغام اوراسیا در جهان چند قطبی برگزار شد، بیان داشت.

رئیس جمهور بلاروس همچنین گفت که بیش از ۱۰ کشور مایلند به گروه بریکس بپیوندند و آینده را در این گروه می‌بینند.

تضمین ثبات اقتصادی در جهان

 لوکاشنکو همچنین انتقاد خود را از عملکرد سازمان ملل بیان و در عین حال تاکید کرد که جایگزینی برای آن وجود ندارد.

وی افزود: جهان در پرتو همه‌گیری و تنش‌ها در شرایط عدم اطمینان به سر می‌برد و مردم نمی‌توانند به سرعت با تغییرات سازگار شود. اقتصاد باید ثبات و توانایی پیش بینی آینده را تضمین کند.

این مجمع همزمان با نشست شورای عالی اقتصادی اوراسیا است که با حضور رهبران کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و کشورهای ناظر برگزار می‌شود.

در این مجمع درباره اجرای پروژه‌های مختلف، مسائل مربوط به فعالیت‌های بین المللی اتحادیه اقتصادی اوراسیا (روسیه، بلاروس، ارمنستان، قزاقستان و قرقیزستان)و گسترش روابط تجاری و اقتصادی بحث و تبادل نظر  شد.

امضاء توافقات تجاری آزاد ایران و اوراسیا

اتحادیه اقتصادی اوراسیا در اوایل سال ۲۰۱۵ بر اساس اتحادیه گمرکی اوراسیا که در آن زمان بین روسیه، بلاروس و قزاقستان وجود داشت، تأسیس شد و ارمنستان و قرقیزستان نیز در همان سال به آن پیوستند.

اتحادیهٔ اقتصادی اوراسیا  یک اتحادیهٔ اقتصادی میان‌دولتی شامل بلاروس، قزاقستان، روسیه، قرقیزستان و ارمنستان است که دبیرکلی آن را میخائیل میاسنیکوویچ برعهده دارد.

معاهدهٔ تشکیل این اتحادیه در ۲۹ مهٔ ۲۰۱۴ توسط بلاروس، قزاقستان و روسیه امضا شد و از یکم ژانویهٔ ۲۰۱۵ لازم‌الاجرا شد. در تاریخ ٢٩ دی ماه سال ١۴٠١ ایران و اتحادیه اوراسیا توافقنامه تجارت آزاد امضا کردند.

 

 

لینک کوتاه:        https://fesadsetiz.ir/i74e

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا