بخش خصوصی برنده اقدامات مؤثر دولت در توسعه روابط تجاری با همسایگان
عرفان شاکری، اظهار داشت: در پنج ماهه نخست امسال ارزش صادرات ایران به کشور امارات 2.7 میلیارد دلار و ارزش...
بررسی مفهوم خصوصی سازی / چه کشور هایی خصوصی سازی را انجام داده اند؟
خصوصی سازی در دهههای گذشته یکی از چالشهای مهم بر سر راه دولتها بوده در اکثر دولتها، کارنامه قابل قبولی...
ضرورت آسیب شناسی خصوصی سازی
خصوصی سازی در راستای سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی در خردادماه 1384 توسط مقام معظم رهبری ابلاغ گردید...
فعال سازی معادن کوچک در انتظار مساعدت مسئولین / فعال سازی بخش خصوصی، یکی از راه های خنثی کردن تحریم
از زمان آغاز به کار دولت سیزدهم، وزارت صنعت، معدن و تجارت یکی از پرحاشیهترین زیرمجموعههای دولتی بوده است و...
خصوصی سازی فرایندی اجرایی، مالی و حقوقی است که دولتها در بسیاری از کشورهای جهان برای انجام اصلاحات در اقتصاد و نظام اداری کشور به اجرا درمیآورند.
واژه «خصوصی سازی» حاکی از تغییر در تعادل بین حکومت و بازار و به نفع بازار است. خصوصیسازی وسیلهای برای افزایش کارایی (مالی و اجتماعی) عملیات یک مؤسسه اقتصادی است؛ زیرا چنین به نظر میرسد که مکانیسم عرضه و تقاضا و بازار در شرایط رقابتی باعث بکارگیری بیشتر عوامل تولید، افزایش کارایی عوامل و در نتیجه تولید بیشتر و متنوعتر کالاها و خدمات و کاهش قیمتها خواهد گردید. این پیشبینی به جهت مبانی تئوریک و علمی در سطح اقتصاد خرد و همچنین تجربه سایر کشورها امری پذیرفته شدهاست و در این صورت چرایی مسئله قابل پاسخ و اثبات است اما نکته غامض و پیچیده چگونگی انجام آن و در پیچیدهترین مسئله آن یعنی انتقال مالکیت و نیز شکلگیری بخش خصوصی در جامعه است.
بهطور خلاصه برای آنکه خصوصیسازی هرچه بهتر صورت پذیرد باید اقدامات زیر بهطور «همزمان» به عمل آیند:
- تقویت حقوق مالکیت خصوصی، تغییر ساختار شرکتها، آزادسازی و مقررات زدایی، اصلاح مقررات، اصلاح ساختار مالی (بویژه بازار سرمایه) و بازار نیروی کار؛
- تشویق و هدایت در جهت توسعه بخش خصوصی به منظور تحریک رقابت و ورود تولیدکنندگان به بازار؛
- واگذاری موسسات عمومی دولتی به بخش خصوصی (تغییر مالکیت).