اخبار

نقش جدید ایران با خرید گاز مازاد روسیه / سوآپ گازی عواید اقتصادی و سیاسی دارد

به دنبال تنش کشور روسیه با اوکراین، کشور‌های اروپایی تحریم های مختلفی را بر محصولات صادراتی روسیه اعمال کردند چرا که وجود این درگیری ضربات جدی به اقتصاد اروپا وارد کرده است. بیشترین این تحریم‌ها در حوزه انرژی و خصوصاً گاز بوده است. در کنار این تحریم، خرابکاری آمریکا در لوله نورد استریم ۱ و ۲ و خروج کامل این خط لوله باعث شد کشور روسیه حداقل تا شش ماه آینده، امکان صادرات گاز به اروپا را از دست بدهد. با این اتفاقات در واقع کشور روسیه که یکی از بزرگترین صادرکنندگان گاز به اروپا بود، می‌بایست در شرایط کنونی برای گاز خود بازار‌های جدیدی در همسایگان پیدا کند. حال در چنین شرایطی باید بررسی شود که آیا کشور ایران امکان خرید و یا سوآپ گاز از روسیه را دارد یا خیر؟

در این راستا الله وردی دهقانی؛ نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: خوشبختانه کشور امکان وظرفیت سوآپ گاز از روسیه دارد و مشکلی ندارد که ما از چنین ظرفیت‌هایی برای کشور استفاده کنیم.

وی افزود: حتی اگر ما ظرفیت خرید و سوآپ گاز را نداشتیم، باید این زمینه را برای کشور ایجاد می‌کردیم چرا که یک اقدام تجاری و اقتصادی سودآور است و برای کشور مفید خواهد بود.

این نماینده مجلس اظهار داشت: در واقع با سوآپ گاز می‌توانیم در مناطقی که به گاز نیاز داریم، گاز را از نزدیک‌ترین منطقه تحویل بگیریم و در جای دیگر گاز صادر کنیم. به عنوان مثال برای تأمین گاز بخش‌های شمالی کشور از کشور‌های همسایه گاز را تحویل و در جنوب کشور به همان میزان به کشور‌های دیگر گاز ارائه دهیم.

نائب رئیس مجمع نمایندگان آذربایجان شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: البته این نکته روشن است که نباید از این گاز‌ها تنها برای مصرف استفاده شود چرا که باید تمرکزمان به سمت تولید و فعال کردن صنایع گاز در کشور باشد و نقش مصرف کننده پیدا نکنیم. ما دومین دارنده منابع گازی در دنیا هستیم لذا باید دومین عرضه کننده و تولیدکننده باشیم، اما متأسفانه نیستیم و سوآپ گاز نباید ما را از این موضوع غافل کند.

وی در ادامه تأکید کرد: در واقع در کنار سوآپ حتماً باید تقویت زیر ساخت‌ها را در برنامه داشته باشیم. شرایط به گونه‌ای نشود که برای تأمین گاز‌های شمالی تنها گاز بخریم و از تقویت زیرساخت‌ها غافل شویم. شاید روزی کشور همسایه به هر دلیلی به ما گاز ندهد و ما نباید کشور را با بحران روبه رو کنیم.

نماینده مردم ورزقان در مجلس شورای اسلامی سوآپ گاز را مانند زنجیره‌ای دانست که میان کشور‌ها وابستگی ایجاد می‌کند و افزود: با سوآپ گاز روسیه می‌توانیم گاز مورد نیاز کشور‌های منطقه را تأمین و وابستگی میان کشور‌ها ایجاد کنیم. به عنوان مثال می‌توان از سمت شرق به کشور‌های هند و چین و از جنوب به عراق و … گاز صادر کنیم و هاب انرژی در منطقه باشیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: با فعال شدن ظرفیت سوآپ یا خرید گاز مازاد روسیه می‌توان در کنار استفاده از ظرفیت‌های کشور علاوه بر رشد و رونق اقتصادی، خنثی کردن تحریم‌ها را نیز شاهد باشیم و در تجارت بین المللی گاز نیز نقش جدی پیدا کنیم

دهقانی در پایان رویکرد دولت سیزدهم را در حوزه انرژی مناسب دانست و تصریح کرد: خوشبختانه دولت تمام تمرکزش را صرف چند کشور محدود نکرده است بلکه توانسته است رویکردی را که با کشور‌های منطقه دارد را با کشور‌های غربی هم داشته باشد و این یک ارتباط‌گیری درست و صحیح است. ان‌شاءالله همکاری موازنه با کشور‌ها ما را روز به روز به اهداف‌مان نزدیک‌تر کند.


 

لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/bv8m

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا