مبارزه با قاچاق کالا و ارزمناطق آزاد

واردات کالا به مناطق آزاد فقط از طریق سامانه جامع تجارت؛ به جز خودرو

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور تصویبنامه هیئت دولت در خصوص واردات کالا از محدوده مناطق آزاد را به وزارتخانه‌های اقتصاد، صمت، کشور، خارجه، راه، نفت و همچنین بانک مرکزی، دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ابلاغ کرد.

بر این اساس واردات هر نوع کالایی از خارج از کشور به محدوده مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی صرفا پس از ثبت آماری در بستر سامانه جامع تجارت و بر اساس تعیین منشأ ارزی بانک مرکزی امکان پذیر است.

بانک مرکزی نیز با همکاری وزارت صمت دستوالعمل تسهیل فرآیند‌های ارزی واردات کالا به مناطق آزاد را تهیه می‌کند؛ سامانه مربوط به رفع تعهد ارزی واردات کالا به مناطق آزاد را دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی تهیه خواهد کرد.

تعیین استنباطی ارزش کالا‌های وارداتی به مناطق آزاد بر عهده گمرک ایران است.

دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای رفع محدودیت واردات خودرو باید به هیئت وزیران درخواست دهد. این دبیرخانه برای راه اندازی مناطق آزاد مشترک مرزی و فرامرزی با همکاری وزارت خانه‌های خارجه، راه و صمت به هیئت وزیران پیشنهاد دهد.

وزارت نفت نیز برای سرمایه گذاری در بخش‌های مرتبط با نفت در مناطق آزاد، با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد پیشنهاد مربوطه را به هیئت وزیران ارائه کند.

سازمان بورس نیز با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برای تأسیس، فعالیت و نظارت بر بازار‌های سرمایه در این مناطق، سازوکار مربوطه را طراحی و اجرا کند.

نامه

نامه

نامه

 


لینک کوتاه:     https://fesadsetiz.ir/vv97

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا