اخبار

وزیر اقتصاد: ۱۶ تفاهم همکاری بین ایران و چین نهایی شد

سید احسان خاندوزی؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی در حاشیه نشست مشترک ایران و چین، درباره مذاکرات دو جانبه نخست‌ وزیر چین با معاون اول رئیس جمهور ایران برای اجرایی شدن سند ۲۵ ساله همکاری‌ها اظهار کرد: به عنوان مقدمه‌ای برای فراهم شدن توافقات ایران و چین در دیدار آتی روسای جمهور دو کشور، امروز اجلاسی با حضور بالاترین مقام مذاکره کننده چینی یعنی معاون نخست وزیر چین و همچنین معاون اول رئیس جمهور ایران برگزار شد.

وی تصریح کرد: این اجلاس متکی بر ۴ کمیته‌ای بود که دیروز در حوزه‌های ۴ گانه بین دستگاه‌های اقتصادی و تخصصی و کشور برگزار شد و ۱۶ مورد تفاهم بین دو کشور برای اجرای تفاهم ۲۵ ساله ایران و چین شکل گرفت. امروز هم این ۱۶ تفاهم در این اجلاس نهایی و مقرر شد اقدامات اجرایی آن در حوزه‌های انرژی اعم از نفت و گاز، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و تعاملات مالی، ارزی و بانکی و همچنین پروژه‌های استراتژیک در زمینه ترانزیت و زیرساختی و بنادر در دستور کار دیدار آتی روسای جمهور ایران و چین قرار گیرد.

خاندوزی با بیان اینکه وزارت اقتصاد مسئول پیگیری تفاهمات کمیسیون مشترک ایران و چین است؛ افزود: مذاکرات خوبی با طرف چینی داشتیم و امیدواریم در کوتاه‌ترین زمان ممکن زمینه اجرایی شدن تفاهمات را فراهم کنیم. به نظر می‌رسد مقدمات بسیار خوبی برای دیدار آتی روسای جمهور دو کشور فراهم شده که موجب عملیاتی شدن تفاهمات خواهد شد.

سخنگوی اقتصادی دولت همچنین با اشاره به اراده سیاسی و اقتصادی ایران و چین، اظهار کرد: با وجود فشار‌های تحریمی و بین‌المللی، روابط تجاری ایران و چین در ۹ ماه اخیر، حدود ۲۰ درصد افزایش داشته است که البته چشم‌انداز سال ۲۰۲۳ بسیار بیشتر از وضعیت موجود خواهد بود.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/q0q2

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا