بانکداری

گره زدن وام فرزندآوری به کارت پایان خدمت سربازی غیرقانونی است

یک کارشناس اقتصادی، در خصوص حمایت از خانوار و رشد جمعیت کشور می‌گوید: یکی از مهم‌ترین موضوعات در بحث شروع زندگی و ازدواج جوانان، اعطای کمک‌های مالی دولت به آن هاست، به همین جهت مجلس شورای اسلامی با رویکرد حمایت از ازدواج جوانان و همچنین فرزندآوری زوجین، اقدام به افزایش چشمگیر وام ازدواج و دو پله‌ای کردن آن نمود.

داوود خدابنده در ادامه افزود: در بودجه‌ی سال ۱۴۰۱، شاهد افزایش ۵۰ میلیون تومانی وام ازدواج بودیم، همچنین مبلغ این وام برای ازدواج دختران زیر بیست و سه سال و پسران زیر بیست و پنج سال، صد و پنجاه میلیون تومان در نظر گرفته شد.

سردبیر برنامه‌ی پایش در ادامه متذکر شد: مجلس شورای اسلامی به منظورتقویت جایگاه خانواده و حمایت از فرزند آوری، تسهیلاتی تحت عنوان وام فرزندآوری در نظر گرفت، به این ترتیب در قانون بودجه ۱۴۰۱، مبلغ پرداختی وام فرزند آوری به ازای فرزند اول بیست میلیون تومان، فرزند دوم چهل میلیون تومان، فرزند سوم شصت میلیون، فرزند چهارم هشتاد میلیون و فرزند پنجم به بعد صد میلیون تومان برآورد شد.

وی در ادامه در خصوص عدم پرداخت وام فرزند آوری به افرادی که کارت پایان خدمت ندارند، بیان کرد: اقدامات یاد شده در جهت تشویق جوانان به تشکیل خانواده و فرزند آوری صورت گرفت، اما متاسفانه وجود موانع حاشیه‌ای مانند ارائه‌ی کارت پایان خدمت توسط متقاضیان دریافت وام فرزند آوری، مسیر دستیابی به این وام را با مشکل مواجه کرده است.

خدابنده در ادامه افزود: تورم و مشکلات اقتصادی، سبب بروز مشکلات عدیده‌ای مانند کمبود شغل، مسکن و. برای جوانان و بالاخص سربازان غایب شده است، عدم پرداخت وام فرزند آوری به سربازان غایب یک رفتار تبعیض آمیز محسوب می‌شود و حاکی از بی توجهی تصمیم گیرندگان این امر، به موضوع فرزندآوری و تشکیل خانواده است. گره زدن پرداخت این وام به داشتن کارت پایان خدمت، اقدامی نادرست و غیرقانونی می‌باشد.

وی در پایان در خصوص بحران پیری جمعیت در کشور نیز گفت: متاسفانه کشور با بحران پیری جمعیت مواجه است، برآورد‌ها نشان می‌دهند طی ۳۰ سال آینده ۳۵ میلیون نفر جزو سالمندان کشور محسوب می‌شوند، به همین جهت تمامی سازمان‌ها و نهاد‌های مربوطه باید تلاش خود را در راستای رشد و جوانی جمعیت و همچنین اجرا قوانین حمایت از خانوار و فرندآوری، داشته باشند.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/3u8s

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا