استان هاخراسان جنوبی

۱سالگی دولت سیزدهم| انقلاب دولت در محروم‌ترین استان کشور/ قطار پیشرفت و توسعه در خراسان‌جنوبی سرعت گرفت + تصاویر

پرونده عملکرد مدیران طی یک سال گذشته، گواهی بر این مطلب است و گزارش‌های دستگاه‌های نظارتی هم بخوبی نشان می‌دهد که تعامل و هم‌افزایی مدیران، طی این مدت، روند حرکت‌های توسعه‌ای را شتاب بخشیده و نتایج بسیار مطلوبی به‌همراه داشته است.

مهمترین اتفاق ممکن در یک سال گذشته، سفر رئیس جمهور و حضور سراسر خیر و برکت آیت‌الله رئیسی در خراسان جنوبی بود. سومین سفر استانی هیئت دولت که در نوزدهمین روز از شهریور ماه رقم خورد، 100 عنوان مصوبه برای استان به‌همراه داشت و تعهداتی برای 19 وزارتخانه، سازمان و نهاد در سطح ملی و تکالیفی برای 30 دستگاه اجرایی، دانشگاه، سازمان،  نهاد و 31 شهرداری در استان ایجاد کرد.

از مجموع 11 هزار و 725 میلیارد تومان اعتباری که مقرر شد در قالب مصوبات و طی سه سال به استان اختصاص یابد، اعتبار مصوب سال 1400 با تحقق  132درصدی،  مبلغی حدود یک‌هزار میلیارد تومان به استان تزریق شد که در نوع خود بی‌نظیر بود.

افتتاح 1021 پروژه در خراسان‌جنوبی

راه‌آهن بیرجند ـ یونسی

استاندار خراسان جنوبی از تصویب دوهزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل باندهای دوم در سفر ریاست‌جمهوری و برنامه‌ریزی برای 100 کیلومتر از باندهای دوم استان تا پایان سال و اخذ تسهیلات دوهزار و 500 میلیارد تومانی از صندوق توسعه ملی برای خط راه‌آهن بیرجند ـ یونسی خبر داد.

جواد قناعت از افتتاح و کلنگ‌زنی یک‌هزار و 105 پروژه در هفته دولت خبر داد و اظهار داشت: این هفته فرصتی است تا فعالیت‌های دولت به مردم با همکاری و تعامل رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شود.

وی با بیان اینکه پروژه‌های هفته دولت با 9هزار و 705 میلیارد تومان اعتبار افتتاح و یا کلنگ‌زنی خواهد شد، گفت: از این تعداد پروژه 319 پروژه شهری و 786 پروژه روستایی است و همچنین یک‌هزار و 21 پروژه با اعتباری بالغ بر هشت‌هزار و 167 میلیارد تومان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد و 84 پروژه نیز با یک‌هزار و 538 میلیارد تومان عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

قناعت با اشاره به اینکه در هفته دولت 110 عنوان برنامه محوری به‌همراه 804 برنامه فرهنگی و اجتماعی و جهادی در دستور کار دستگاه‌های دولتی برای اجرا، افتتاح و یا کلنگ‌زنی قرار دارد، گفت: این برنامه‌‌ها در حوزه‌های مختلف بهداشت و درمان، راه و شهرسازی، برق، آب و فاضلاب، گازرسانی، میراث فرهنگی و گردشگری است.

رکوردشکنی پروژه های بهداشتی در خراسان جنوبی

استاندار خراسان جنوبی راجع به برخی از پروژه‌های هفته دولت امسال در زمینه بهداشت و درمان گفت: عملیات اجرایی بیمارستان 64تختخوابی زیرکوه امروز با حضور معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با اعتباری بالغ بر 150 میلیارد تومان آغاز خواهد شد.

قناعت آغاز عملیات اجرایی ارتقای بیمارستان 32تختخوابی نهبندان به 96 تختخواب با اعتباری بالغ بر 130 میلیارد تومان، شروع عملیات اجرایی احداث هفت بیمارستان محلی یا مرکز درمان در شهرهای خضری، آرین‌شهر، درح، دیهوک، عشق‌آباد، قهستان و شوسف با مشارکت خیّرین سلامت استان با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان را از دیگر پروژه‌های هفته دولت امسال عنوان کرد.

وی به بخشی از مهمترین پروژه‌های اجراشده طی یک سال گذشته اشاره کرد و افزود: مرکز دیالیز و بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان طبس، تکمیل بیمارستان 32تختخوابی بشرویه، فاز یک کلینیک تخصصی سرایان، تکمیل اورژانس بیمارستان نهبندان، تکمیل آشیانه بالگرد اورژانس هوایی طبس، تکمیل کلینیک کودکان بیمارستان امام علی(ع)، پانسیون اقامتی متخصصین در درمیان و تأمین دستگاه عکس‌برداری رنگی (ام‌آر‌ای) شهر قاین از جمله این پروژه‌ها بوده که با اعتباری بالغ بر 140 میلیارد تومان طی یک سال گذشته انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی با ابراز اینکه 26 پروژه در دست اقدام حوزه درمان با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان در استان است، ادامه داد: همچنین 24 پروژه جدید با اعتباری بالغ بر 1200 میلیارد تومان در دست انجام است که شامل احداث و تکمیل بیمارستان‌ها، دانشکده‌ها، کلینیک‌های تخصصی، شبکه بهداشت، مراکز جامع سلامت، مراکز جراحی و بیمارستان‌های محلی است.

آغاز عملیات اجرایی خط انتقال و پُست 400کیلوواتی نهبندان

قناعت با اشاره به بخشی از اقدامات صورت گرفته در حوزه شبکه برق استان طی یکسال گذشته گفت: آغاز عملیات اجرایی خط انتقال و پست 400 کیلوولت شهرستان نهبندان با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد تومان با مشارکت شرکت شهرک‌های صنعتی کشور، شرکت توانیر و شرکت ایمیدرو و استانداری خراسان جنوبی در راستای ایجاد مهمترین زیرساخت توسعه شهرستان در حوزه صنعت و معدن یکی از این برنامه ‌ها است که در 7 شهریور همزمان با سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به شهرستان نهبندان با حضور مسئولان کشوری کلنگ زنی خواهد شد.

وی گفت: اعتبارات این پروژه به صورت 50 درصد سهم توانیر، 30 درید ایمیدرو، 10 درصد سهم استان و 10 درصد نیز سهم شرکت شهرک‌های صنعتی است.

استاندار خراسان جنوبی گفت: تامین برق شهرک صنعتی شهید رحمانی خوسف و ناحیه صنعتی دیهوک، تامین برق معادن خوسف با اعتباری بالغ بر 300 میلیارد تومان و برق رسانی به 12 هزار مشترک جدید شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر 161 میلیارد تومان، برق رسانی به 7 روستای فاقد برق با دو و نیم میلیارد تومان، ترمیم و اصلاح شبکه‌های موجود برق به منظور تامین برق پایدار مشترکین فعلی با 38 و نیم میلیاردتومان اعتبار، تعداد 135 نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 1700 کیلووات و اعتباری بالغ بر 36 میلیارد تومان با مشارکت سرمایه گذاران از دیگر اقدامات صورت گرفته در حوزه برق در یکسال اخیر در استان است.

قناعت گفت: مجموع کل اعتبارات هزینه شده در حوزه برق در استان طی یکسال گذشته بیش از 240 میلیارد تومان بوده است.

وی به اشاره به برخی طرح‌های در دست اقدام در حوزه شرکت برق در استان، اظهارداشت: احداث شبکه فشار متوسط به طول 124 کلومتر، شبکه فشار ضعیف به طول 45 کیلومتر و شبکه روشنایی معابر به طول8.2 کیلومتر و نصب 117 دستگاه ترانس به مبلغ در مجموع 113 میلیارد تومان، ترمیم و اصلاح شبکه به منظور رفع موارد افت ولتاژ و ارائه برق پایدار بالغ بر 104 میلیارد تومان، هوشمندسازی لوازم اندازه گیری به منظور کنترل از راه دور و برخط مصرف مشترکین با اعتباری بالغ بر 18 میلیارد تومان برای 3300 مشترک پرمصرف، تامین برق 794 خانوار عشایری با تحویل سامانه‌های برق خورشیدی قابل حمل به ارزش 6 میلیارد تومان، برق رسانی به 9 روستای فاقد برق با احداث یک و نیم کیلومتر شبکه فشار متوسط و 2.6 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و نصب 9 دستگاه ترانس با اعتباری بالغ بر 4.2 میلیارد تومان اعتبار از جمله این طرح‌ها است.

استاندار خراسان جنوبی افزود: مجموع کل اعتبارات پروژه‌های در دست اجرا در حوزه برق رسانی در استان بالغ بر 245 میلیارد تومان است.

آغاز دور دوم سفرهای استانی رئیس‌جمهور در آینده نزدیک

قناعت درباره سفر دوم رئیس جمهور به استان عنوان کرد:پیش بینی می‌شود سفرهای دور دوم رئیس جمهور در آینده نزدیک آغاز شود و مشخص نیست خراسان جنوبی در دور اول یا دوم این سفرها باشد.

وی ادامه داد: سبک و سیاق دور دوم سفرهای رئیس جمهور متفاوت خواهد بود و یک بخش کنترل و نظارت و بررسی موانع پیش رو است و در این سفر برخی از موضوعات اعتباری مرتفع خواهد شد و چند پروژه مهم نیز با حضور رئیس جمهور در خراسان جنوبی افتتاح و کلنگ زنی خواهد شد.

قناعت درباره مشکلات جایگاه‌های سوخت استان گفت: کشور در تامین سوخت مشکلی ندارد و هر چند وقت شایعه‌ای ایجاد می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: با توجه به اینکه خراسان جنوبی یک استان مرزی است بالای 98 درصد از رانندگان بومی نیستند و برخی از این افراد سوخت استان را در جاهای دیگر چندین برابر به فروش می‌رسانند و مردم بدانند که ذخایر سوخت استان پُر است و مشکلی در این زمینه نداریم.

وی به موضوع متمم‌های سفر قبلی رئیس جمهور به خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: نزدیک به یک هزار میلیارد تومان به صورت غیرمتمرکز اعتبار دریافت کردیم و تخصیص پیدا کرد و خراسان جنوبی جز دو استانی است که از سفر قبلی توانست یک هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار متمم دریافت کند که این اعتبارات ابلاغ خواهد شد.

قناعت درباره آب‌های ژرف استان عنوان داشت: کارهای مطالعاتی این موضوع انجام شده است و در چندین منطقه استان پیش بینی اجرای آن را داریم و در غرب استان کار آن را آغاز کردیم و دکل‌های آن وارد خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع نیاز به هماهنگی‌هایی بین وزارت نیرو و معاونت علمی و فناوری و ایمیدرو و صمت دارد و برای آن جاده احداث شده و کارگاه آن تجهیز شده و احتمالا آبان خبرهای خوش در این زمینه اعلام خواهد شد و در این زمینه خراسان جنوبی دومین استان بعد از سیستان و بلوچستان است که به موضوع آب‌های ژرف پرداخته است.

در دستور کار قرار گرفتن انتقال پادگان 04 بیرجند

انتقال پادگان 04 بیرجند

وی به موضوع اراضی پادگان 04 بیرجند اشاره کرد و گفت: در زمینه این اراضی جلسات متعددی در استان و تهران برگزار کردیم و با حضور مسئولان ارتش و شهرداری بیرجند جلسات مشترکی داشتیم و به توافق رساندیم که این انتقال و جابه‌جایی صورت گیرد.

قناعت در زمینه مجتمع فولاد قاین اظهار داشت: بخش احیای آن در حال کار است و رفع اشکال شده اما افتتاح رسمی نشده و از آنجا که یک پروژه ملی محسوب می‌شود با حضور یک مهمان ویژه این مجتمع به صورت رسمی افتتاح خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی در زمینه تکراری نبودن پروژه‌های افتتاحی هفته دولت گفت: هیچ پروژه‌ای بدون تایید استاندار و معاون عمرانی استاندار افتتاح و کلنگ زنی نخواهد شد و رسانه‌های استان پروژه‌های تکراری را به اطلاع برساند.

وی در زمینه احداث بیمارستان شمال شهر بیرجند عنوان کرد: بحث احداث 2 بیمارستان جدید در بیرجند با کمک علوم‌پزشکی و از محل محرومیت زدایی در دستور کار قرار دارد و تلاش می کنیم تا یکی از این بیمارستان ها در شمال شهر بیرجند احداث شود.

تحقق 132درصدی اعتبارات سفر رئیس‌جمهور به خراسان‌جنوبی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز گفت: سهم اعتبارات سفر رئیس جمهور برای استان در سال گذشته 719 میلیارد تومان بوده است.

علیرضا عباس زاده اظهار داشت: سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی 100 مصوبه در پی داشت که از این تعداد 80 مصوبه در زمینه عمرانی و زیرساختی و 20 مصوبه در زمینه اقتصادی، تولیدی و اشتغالزایی بوده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی هفت هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار برای استان رهاورد داشت که این اعتبار به صورت سنواتی تا پایان سال مالی 1402 اختصاص خواهد یافت.

وی تصریح کرد: یکی از طرح‌های مهم و کلیدی خراسان جنوبی که در سفر رئیس جمهور مورد توجه ویژه قرار گرفت، احداث خط ریلی بیرجند – قاین – یونسی به طول 271 کیلومتر است.

عباس‌زاده افزود: 81 کیلومتر از طول این مسیر تعیین تکلیف نشده و بقیه طول مسیر تعیین تکلیف شده است اما به دلیل مطالبات پیمانکار روند اجرای طرح به کندی پیش می‌رود.

وی عنوان کرد: با پیگیری استاندار، کنسرسیوم بانکی این طرح به مبلغ 2 هزار و 600 میلیارد تومان انجام شده که در صورت تزریق این حجم از تسهیلات توسط بانک‌های متولی، تا پایان سال جاری شاهد شروع عملیات اجرایی این طرح مهم خواهیم بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به مصوبات سفر رئیس جمهور برای راه‌های خراسان جنوبی هم گفت: 2 هزار میلیارد تومان رهاورد سفر رئیس جمهور برای حوزه‌های راه‌های استان است که تاکنون 460 میلیارد تومان آن تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: 580 کیلومتر باند دوم راه در استان در دست اجرا داشتیم که با تزریق اعتبارات سفر رئیس جمهور 50 کیلومتر آن تا پایان سال گذشته زیر بار ترافیک رفت و هدف‌گذاری شده که در صورت تخصیص کامل اعتبارات، 100 کیلومتر دیگر آن تا پایان سال جاری تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

عباس‌زاده با اشاره به اینکه دوباندسازی محورهای خراسان جنوبی در سه کریدور اصلی به صورت همزمان در اولویت استان قرار گرفته است، اضافه کرد: یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به خراسان جنوبی در حوزه راه‌های استان است که امیدواریم با اختصاص این اعتبارات شاهد تحول زیرساختی در این حوزه باشیم.

وی به رهاورد سفر رئیس جمهور برای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری خراسان جنوبی اشاره کرد و گفت: در این سفر 60 میلیارد تومان برای ایجاد زیرساخت‌های حوزه گردشگری استان اختصاص یافته که با توجه به ظرفیت‌ های بالای گردشگری و وسعت استان مبلغ پایینی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اظهار امیدواری کرد: با تزریق این اعتبار بتوانیم بخشی از زیرساخت‌های لازم را برای فعالیت فعالان حوزه گردشگری استان فراهم کنیم.

وی کویری بودن را ظرفیت گردشگری خراسان جنوبی ذکر کرد و گفت: یکی از امتیازات در حوزه گردشگری “ترین‌ها” است، براساس برداشت‌های اولیه از ثبت زمینی داده‌های هواشناسی در بیابان لوت در منطقه خراسان جنوبی دمای 73 درجه به ثبت رسیده است.

عباس‌زاده عنوان کرد: با ثبت این درجه دما به دنبال آن هستیم که با پیگیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان‌های بین المللی، گرمترین نقطه زمین را در محدوده سرزمینی خراسان جنوبی به ثبت برسانیم تا از این ظرفیت جهانی بیشترین استفاده را در حوزه گردشگری استان داشته باشیم.

وی افزود: کویر، ظرفیت گردشگری خوبی برای خراسان جنوبی است و باید از این فرصت در راستای توسعه اقتصادی استان بیش از گذشته بهره‌برداری کنیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی درباره انتقال پادگان 04 بیرجند به خارج از شهر هم گفت: ملاک انتقال این پادگان قانون است و پیگیری‌ها برای انتقال آن در دستورکار جدی استان قرار دارد.

وی افزد: کل اراضی این پادگان هزار و 35 هکتار است که 450 هکتار آن تحویل دولت شده و در اجرای طرح نهضت ملی مسکن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار خواهد گرفت و پیگیری‌ها برای تعیین تکلیف بقیه اراضی پادگان نیز در حال انجام است.

احیای 33 واحد تولیدی در خراسان‌جنوبی

احیای واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل یکی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت سیزدهم برای بازگرداندن سرمایه‌های راکد به چرخه اقتصادی کشور است و در یک سال گذشته 33 واحد تولیدی و صنعتی استان خراسان جنوبی احیا شدند.

اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در حال حاضر از 527 پروانه بهره‌برداری، 25 درصد واحدها تعطیل و راکد است، 40 درصد زیر ظرفیت و نیمه‌فعال بوده و 35 درصد فعال و یا بالای 60 درصد ظرفیت مشغول به تولید هستند.

بازدیدهای میدانی از واحدهای تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی به منظور پایش وضعیت آنها از برنامه‌های مدیریت عالی استان بوده که نتایج خوبی نیز در تحقق اهداف مدنظر دولت برای رونق تولید داشته است.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی   گفت: در کمتر از یک سال‌ اخیر اقدامات خوبی برای فعال‌سازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل استان انجام شد که منجر به بازگشت 33 واحد تعطیل به چرخه تولید شده است.

حامد حسن‌نژاد افزود: 24 واحد سال قبل و 9 واحد در چهار ماه نخست امسال احیا شده است و این واحدها با تغییر نوع تولید، تغییر مالکیت یا افزایش ظرفیت همان واحد فعال شده و به چرخه تولید بازگشتند.

وی بیان کرد: با راه‌اندازی این واحدها حدود 70 میلیارد تومان به چرخه تولید برگشت و 460 نفر جدید نیز مشغول به کار شدند.

معاون امور صنایع اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: برای راه‌اندازی واحدهای تعطیل و نیمه تعطیل از سال گذشته تاکنون 66 جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید با 339 مصوبه برگزار شده است.

وی گفت: با برگزاری این جلسات سعی کردیم واحدهای تعطیل را به چرخه تولید بازگردانیم و طرح‌های نیمه تعطیل را نیز به ظرفیت کامل تولید برسانیم.

واحدهای تولیدی چرا تعطیل شدند؟

حسن‌نژاد افزود: عمده دلایل تعطیلی واحدهای تولیدی استان شامل مشکل مدیریتی، تامین مالی سرمایه در گردش و بازار فروش بوده است البته برخی واحدها توسط بانک‌ها تملک شده بودند که با همکاری و مشارکت بانک‌های استان به چرخه تولید بازگشتند.

وی عنوان کرد: دور بودن از مراکز عمده مصرف کشور سبب افزایش هزینه‌های حمل و نقل می‌شود که این مساله به برخی فعالیت‌های صنعتی استان ضربه زده و منجر به تعطیلی واحد یا فعالیت زیر ظرفیت شده است.

حسن‌‎نژاد گفت: از سال گذشته سعی کرده‌ایم واحدهایی که قابلیت مصرف در داخل استان را دارند، شناسایی کنیم و محصولات این واحدها توسط دستگاه‌های دولتی یا از طریق بازاریابی خریداری شود ضمن اینکه از ورود محصولات با کیفیت مشابه یا رقابتی به استان نیز جلوگیری کنیم.

وی با بیان اینکه سال گذشته تسهیلاتی از محل بند الف تبصره 18 قانون بودجه و رونق تولید به واحدهای تولیدی اختصاص یافت افزود: در مجموع 850 میلیارد تومان تسهیلات از این محل تخصیص پیدا کرد که عمده آن سرمایه در گردش بوده است

اختصاص یک‌هزار و 976 میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام

همچنین مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اوایل مرداد امسال از اختصاص هزار و 976 میلیارد تومان اعتبار برای احیای واحدهای نیمه‌تمام این استان از محل اعتبارات سفر رئیس جمهور خبر داد

مجتبی شریعتی‌فر گفت: در سفر رئیس جمهور به استان (19 شهریور سال گذشته) 2 مصوبه در حوزه اقتصادی داشتیم که براساس یکی از آنها هزار و 976 میلیارد تومان برای احیای واحدهای نیمه‌تمام اختصاص یافته است.

وی بیان کرد:  در مجموع سه هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری برای 683 واحد تولیدی در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی اضافه کرد: با این تسهیلات برای پنج هزار و 400 نفر تثبیت اشتغال و برای هزار و 500 نفر اشتغال جدید ایجاد می‌شود، سال گذشته هم حدود 380 میلیارد تومان در این زمینه پرداختی داشتیم.

وی گفت: بخش عمده این تسهیلات سال 1401 در چند طرح بزرگ توسعه کویر تایر، پنج طرح فرآوری معدنی و طرح‌های صنایع تبدیلی کشاورزی همچنین در زمینه اجرای طرح‌های تکمیلی سه مجتمع گردشگری سرمایه‌گذاری می‌شود.

شریعتی‌فر ادامه داد: در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید، سال گذشته 64 پرونده و امسال نیز تاکنون 50 پرونده بررسی شده است.

وی گفت: بر مبنای ارزیابی وزارت کشور و نهاد ریاست جمهوری، خراسان جنوبی به لحاظ واحدهای غیرفعال که با حمایت این کارگروه فعال شده‌اند با 108 واحد بعد از اصفهان در رتبه دوم کشور است که 80 درصد این کار هم از بهمن سال گذشته انجام شده است.

مدیرکل دفتر هماهنگی امور سرمایه‌گذاری و اشتغال استانداری خراسان جنوبی گفت: از ظرفیت تسهیلات تکلیفی بند الف تبصره 18 قانون بودجه هم تاکنون 499 طرح به میزان 320 میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده و 270 میلیارد تومان در بانک‌های عامل برای پرداخت به 2 هزار و 314 واحد مصوب شده است.

آغاز عملیات اجرایی 57 پروژه

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی  از افتتاح و آغاز عملیات اجرایی 57 پروژه طی هفته دولت در استان خبرداد.

اسدالله جلال زاده از آمادگی این اداره کل برای افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه‌ها در هفته دولت در حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خبر داد گفت: امسال همزمان با هفته دولت 57 پروژه در نقاط مختلف استان با اعتباری بالغ بر دو هزار و 568 میلیارد ریال افتتاح و آغاز عملیات اجرایی خواهد شد.

وی ادامه داد: از این تعداد 53 پروژه افتتاح و بهره برداری و 4 پروژه نیز عملیات اجرایی آن در هفته دولت آغاز می‌شود که 47 پروژه مربوط به حوزه راهداری و 10 پروژه در حوزه راه روستایی خواهد بود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان جنوبی افزود: این پروژه‌ها در حوزه‌های نوسازی و بهسازی، لکه گیری و روکش راه، تعمیر پل‌ها و ابنیه راه، روشنایی، اصلاح و ایمن سازی راه، احداث راه روستایی و… به بهره‌برداری خواهد رسید.

جلال زاده تصریح کرد: از مهم‌ترین پروژه‌های مورد بهره برداری در این هفته می‌توان به ساخت و آسفالت راه‌های روستایی به طول 50 کیلومتر اشاره کرد که با افتتاح این پروژه‌ها 1612 نفر جمعیت روستایی استان از نعمت راه آسفالته بهره مند می‌شوند.

وی یادآور شد: لکه گیری، و روکش آسفالت محور سربیشه – نهبندان به طول 10 کیلومتر، رفع 2 آبنما و تبدیل آن به پل و اجرای عملیات روشنایی در دو شهرستان نیز از جمله دیگر پروژه‌های آماده افتتاح در هفته دولت است.

افتتاح 143 پروژه بخش کشاورزی

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: 143 پروژه بخش کشاورزی خراسان‌جنوبی با اعتبار 107 میلیارد تومان هفته دولت افتتاح می‌شود.

مهدی جعفری   اظهار کرد: از شهریور 99 تا شهریور ماه 1400 میزان 303 میلیارد تومان تسهیلات در بخش کشاورزی اعطا شد که این میزان در بازه زمانی شهریور 1400 تا به امروز به 750 میلیارد تومان رسید.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این آمار نشان دهنده دو برابر شدن میزان تسهیلات است، بیان کرد: اعتبارات عمرانی در سال 99 حدود 114 میلیارد و 589 میلیون و 300 هزار تومان بوده که در سال 1400 به 242 میلیارد و 818 میلیون تومان رسید.

جعفری ادامه داد: در حوزه پروژه‌های بخش کشاورزی کل پروژه‌هایی که از یکم شهریور 1400 تا شهریور 1401 اجرا شده 528 پروژه است.

وی ادامه داد: در حوزه آب و خاک 336 پروژه، در حوزه امور عشایر 27 پروژه، در حوزه دامپزشکی چهار پروژه، در حوزه تعاون روستایی هفت پروژه، در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی 20 پروژه، در حوزه باغبانی 44 پروژه، در حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری 60 پروژه و در حوزه شرکت شهرک‌های کشاورزی یک پروژه و در حوزه تولیدات دامی 9 پروژه و مکانیزاسیون 15 پروژه و حفظ نبات یک پروژه، زراعت دو پروژه، ترویج یک پروژه و شیلات و آبزیان یک پروژه داشته‌ایم.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه کل اعتباراتی که در این 528 پروژه مصروف شده بیش از 502 میلیارد تومان بوده است، گفت: در سال قبل از آن کل پروژه‌های ما 270 پروژه بوده است.

جعفری اظهار کرد: میزان اشتغال پایدار ایجاد شده در این 528 پروژه 826 فرصت شغلی بوده است و 18 هزار و 44 نفر نیز تثبیت اشتغال داشته‌ایم.

وی درباره پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت سال جاری بیان‌کرد: در هفته دولت 143 پروژه در بخش کشاورزی خراسان جنوبی قابل افتتاح است که بخش آب و خاک با 92 پروژه بیشتر پروژه‌ها را به خود اختصاص داده است.

رئیس جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه داد: در بخش عشایری 9 پروژه، دامپزشکی یک پروژه، تعاون روستایی سه پروژه، صنایع تبدیلی و تکمیلی چهار پروژه، باغبانی 15 پروژه، منابع طبیعی 18 پروژه و شرکت شهرک‌ها یک پروژه خواهیم داشت.

جعفری اظهارکرد: جمع کل سرمایه‌گذاری ایجاد شده برای این 143 پروژه 107 میلیارد تومان است.وی بیان کرد: جمعیت برخوردار از این پروژه‌ها 67 هزار و 710 نفر و اشتغال ایجاد شده نیز 101 نفر است.

127 پروژه شرکت توزیع برق

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: 127 پروژه مربوط به شرکت برق استان با اعتباری بالغ بر 108 میلیارد تومان در این استان آماده بهره برداری است.

مهدی دادگر با اشاره به گذر یک سال از عمر دولت مردمی سیزدهم و خدمات و اقدامات خوب صورت گرفته در این مدت در جهت رفع محرومیت از استان و توجه ویژه به این منطقه، افزود: پروژه های قابل افتتاح صنعت برق در حوزه های احداث شبکه و تامین برق، ترمیم و اصلاح شبکه، روشنایی معابر، احداث نیروگاه خورشیدی، تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار، توسعه شبکه سایت های نهضت ملی مسکن و برق رسانی به دو روستای جدید در شهرستان درمیان و بشرویه است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی وسعت زیاد و کویری و صعب العبور بودن برخی مناطق در استان را یکی از سختی های خدمات دهی در حوزه برق دانست و گفت: برای اجرای پروژه های فوق 56 کیلومتر شبکه فشار متوسط، 47 کیلومتر شبکه فشار ضعیف و 155 ترانسفورماتور احداث شده است.

دادگر خدمات صورت گرفته در استان بعد از انقلاب را بی سابقه عنوان کرد و افزود: تلاش ها و اقدامات صورت گرفته برای بهره مندی تمام مردم شریف خطه پهناور خراسان جنوبی از برق پایدار و باکیفیت زیاد در هفته دولت نیز با بهره برداری از 127 پروژه هفته دولت، حدود 18 هزار خانوار از ثمرات و نتایج آن منتفع خواهند شد.

بهره‌برداری از 10 واحد گلخانه

سرپرست شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌جنوبی از افتتاح 10 واحد گلخانه در سطح استان با هزینه کرد 15 میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد.

رضا دره‌کی  اظهار کرد: در یکساله اخیر 26 واحد گلخانه ای در سطح 6.5 هکتار به بهره برداری رسیده است و هزار و 450 تن به تولیدات گلخانه ای استان اضافه خواهد شد.

سرپرست شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان ‌جنوبی با بیان اینکه برای احداث این واحدهای گلخانه ای 40 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، افزود: در راستای تکمیل زیرساخت های شهرک گلخانه ای شهرستان سربیشه از سال قبل عملیات اجرایی 3.5 کیلومتر خط انتقال گاز به مجتمع سربیشه و 19 هکتار شبکه داخلی شروع و تکمیل شد و امسال در پروژه های افتتاحی هفته دولت قرار دارد.

وی بیان کرد: برای گازرسانی به مجتمع گلخانه ای سربیشه سه میلیارد 436 میلیون تومان هزینه شده است.

دره‌کی با اشاره به اتمام اجرای شبکه داخلی گاز مجتمع گلخانه ای شهرستان نهبندان با اعتبار یک میلیارد و 600 میلیون تومان، تصریح کرد: زیرساخت مجتمع های جدید گلخانه ای نیز از دو سال قبل آغاز شده است و پیمانکاران در حال فعالیت هستند که تاکنون بخشی از عملیات زیرساخت های شامل تسطیح معابر و شبکه هدایت آب های سطحی در مجتمع نهبندان در فاز دو سطح 30 هکتار، مجتمع آیسک در سطح 40 هکتار و مجتمع ماژان در سطح 30.5 هکتار انجام شده است.

سرپرست شرکت شهرک‌های کشاورزی خراسان‌ جنوبی از افتتاح 10 واحد گلخانه در سطح 2.5 هکتار با هزینه کرد 15 میلیارد تومان در هفته دولت خبر داد و افزود: با بهره برداری از این واحدها تولید محصولات گلخانه به میزان 575 تن افزایش می یابد.

افتتاح 14 طرح صنعتی و معدنی

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همزمان با هفته دولت 14 طرح صنعتی و معدنی با سرمایه‌گذاری بیش از پنج هزار میلیارد تومان در این استان افتتاح می‌شود.

عباس جرجانی ادامه داد: با افتتاح این طرح‌ها زمینه اشتغال مستقیم 788 نفر در استان خراسان جنوبی فراهم می‌شود.

وی گفت: در شهرستان فردوس 2 طرح افتتاح و عملیات اجرایی یک طرح آغاز می‌شود همچنین در شهرستان‌های درمیان، بیرجند، بشرویه، سربیشه، قاینات، خوسف و نهبندان هر کدام یک طرح و شهرستان طبس چهار طرح افتتاح می‌شود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی اظهار داشت: واحد احیای مستقیم و تولید آهن خام اسفنجی کارخانه فولاد قاینات نیز با سرمایه‌گذاری چهار هزار و 560 میلیارد تومان در هفته دولت به بهره‌برداری می‌رسد.

وی افزود: افتتاح این واحد با ظرفیت تولید سالانه 800 هزار تن آهن اسفنجی و اشتغال پایدار 385 نفر از مهمترین طرح‌های افتتاحی هفته دولت است.

جرجانی گفت: این واحد صنعتی قرار است با حضور وزیر صنعت، معدن و تجارت و مسئولان استانی و کشوری افتتاح شود.

وی اضافه کرد: واحد فرآوری طلای هیرد در شهرستان نهبندان با ظرفیت تولید 180 کیلوگرم شمش طلا، سرمایه‌گذاری 262 میلیارد تومان و اشتغال 150 نفر دیگر طرح افتتاحی مهم استان است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین واحد تولیدی شرکت کاوشگران معادن فردوس با اعتبار هفت میلیارد تومان و تولید کفش با اعتبار سه میلیارد تومان در فردوس افتتاح و عملیات اجرایی شرکت احیای صنایع خراسان (کنسانتره مس سولفیدی) با اعتبار 54 میلیارد و 600 میلیون تومان آغاز می‌شود.

وی افزود: افتتاح شرکت پرهام فولاد خراسان جنوبی در بیرجند، تولید فنس و توری مفتولی بشرویه، تولید تیرچه فلزی و سیمانی سربیشه و واحد زغالشویی پیرحاجات طبس از دیگر طرح‌هایی است که همزمان با هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

جرجانی گفت: تولید بریکت از زغال شرکت کانی کربن طبس، تجهیز معدن و واحد فرآوری سنگ آهن گزو طبس، تجهیز معدن زغالسنگ جعفران طبس و واحد تولیدی دانه‌بندی آهک در شهرستان خوسف از دیگر طرح‌های قابل افتتاح است.

بهره‌برداری از 206 پروژه عمرانی

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون علاوه بر ارائه خدمات مستمر از قبیل آبرسانی سیار و مرمت ایل راه‌ها، 206 پروژه عمرانی با اعتبار 806 میلیارد ریال در حوزه عشایری استان به بهره‌برداری رسیده است.

مهدی عصمتی‌پور  اظهار داشت: حفر و تجهیز چاه آب شرب انسان، مرمت ایل‌راه‌های خسارت‌دیده از سیل، تکمیل و تجهیز ساختمان‌های اداری ستاد و شهرستان‌ها، مرمت و بهسازی قنوات، چشمه و چاه مالداری و خرید تانکر آبرسانی از جمله این پروژه‌ها است.

وی گفت: همچنین در یک سال اخیر پروژه‌هایی از جمله اجرای مخازن آب، لوله‌گذاری و انتقال آب، تهیه و نصب تلمبه بادی آبکش، تهیه و نصب پکیج خورشیدی و آبرسانی سیار، مرمت و موج‌تراشی ایل‌راه‌های عشایری و چندین طرح زیربنایی دیگر در استان به بهره‌برداری رسید.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی اظهار داشت: پروژه آبرسانی به محلات عشایری خواجه منجیکوه شهرستان نهبندان و پروژه آبرسانی به محلات عشایری چاه مسافر شهرستان طبس به طول 80 کیلومتر شبکه‌های انتقال و توزیع آب از طرح‌های مهم و در دست اجرا است.

وی با اشاره به پرداخت تسهیلات ارائه شده به عشایر افزود: در یک سال اخیر 30 میلیارد تومان تسهیلات بلندمدت و ارزان‌قیمت بین عشایر توزیع شده که از این مبلغ 26 میلیارد و 230 میلیون تومان مربوط به زنجیره گوشت قرمز و مابقی تسهیلات قرض‌الحسنه بوده است.

عصمتی‌پور گفت: در سفر سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی نیز 143 میلیارد تومان اعتبار برای حوزه عشایری استان مصوب شد که تاکنون 26 میلیارد تومان تخصیص یافته است.

وی ادامه داد: تجهیز 9 حلقه چاه آب شرب، مرمت و بهسازی 6 رشته قنات، آبرسانی سیار به مناطق عشایری، خرید چهار دستگاه ماشین آبرسانی و آبرسانی به محلات عشایر، تکمیل پروژه‌های چاه مسافر و خواجه منجیکو از دیگر اقدامات است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی عنوان کرد: در این مدت 6 میلیارد تومان تسهیلات از منابع سرمایه در گردش به اتحادیه استان برای خرید علوفه مدت‌دار پرداخت شد.

وی با بیان اینکه پارسال اعتبارات استان از محل تملک دارایی و استانی بیش از 6 برابر رشد داشته است گفت: پرداخت تسهیلات ایجاد اشتغال از طریق هدایت عشایر به دستگاه‌های متولی (ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و کمیته امداد) و توزیع هزار و 200 دستگاه پنل خورشیدی قابل حمل با اعتبار 118 میلیارد ریال از دیگر اقدامات انجام شده است.

عصمتی‌پور گفت: جامعه عشایری استان در کنار نقش موثری که در تامین امنیت، مرزبانی، اصالت فرهنگی و اجتماعی دارند، با وجود خشکسالی‌های چندین ساله، در یک سال اخیر 6 هزار و 200 تن گوشت قرمز، پنج هزار و 100 تن شیر و فرآورده‌های لبنی و 600 تن کرک مو و پشم تولید کردند.

وی با اشاره به اینکه تولید بیش از 25 درصد صنایع دستی خراسان جنوبی توسط عشایر انجام می‌شود افزود: در یک سال گذشته 30 هزار مترمربع صنایع دستی داری و 45 هزار مورد صنایع دستی غیرداری توسط عشایر تولید شد.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی با اشاره به وجود بیش از یک میلیون و 60 هزار راس دام سبک و سنگین متعلق به جامعه عشایری گفت: 34 درصد جمعیت دامی و 30 درصد تولیدات دامی این استان مربوط به عشایر بوده و 70 درصد درآمد این خانوار مربوط به تولیدات دامی است.

تکمیل 150 کیلومتر بزرگراه خراسان جنوبی

تکمیل 150 کیلومتر بزرگراه خراسان جنوبی

سفر شهریور سال گذشته رئیس جمهور به خراسان جنوبی منجر به تصویب 2 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان شد که با پیگیری‌های صورت گرفته 380 میلیارد تومان تخصیص یافته است..

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در این سفر اعتبارات خوبی برای استان مصوب شد که به مرور در حال تخصیص است.

وحید داعی  اظهار داشت: اختصاص 2 هزار میلیارد تومان اعتبار از محل منابع مختلف برای تکمیل راه‌های استان مصوب شد که با پیگیری‌های صورت گرفته در سال نخست از هزار میلیارد تومان تخصیص نقدی استان، 380 میلیارد تومان مربوط به راه و شهرسازی بوده است.

وی گفت: ابتدای سال 98 در مجموع 230 کیلومتر پروژه باند دوم با حجم قرارداد هزار و 300 میلیارد تومان داشتیم که امسال با 2.5 برابر افزایش به 580 کیلومتر با حجم قرارداد 2 هزار و 700 میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: از اعتبارات سفر رئیس‌ جمهور به استان تاکنون 380 میلیارد تومان اعتبار نقدی و 100 میلیارد تومان قیر رایگان به استان تخصیص یافته است.

وی اظهار داشت: از این محل در سه ماه پایانی سال گذشته 50 کیلومتر باند دوم راه در استان تکمیل شد و زیر بار ترافیک رفت همچنین تاکنون 50 کیلومتر جاده دوبانده در استان آسفالت شده که باید علائم‌گذاری شود و 50 کیلومتر دیگر تا زیرسازی آسفالت انجام شده است.

داعی تصریح کرد: در مجموع 580 کیلومتر پروژه باند دوم در دست اجرا داریم که قبل از سفر استانی 15 درصد پیشرفت فیزیکی داشت و اکنون به 35 درصد پیشرفت رسیده است.

وی به هدف‌گذاری احداث 100 کیلومتر باند دوم در سال جاری اشاره کرد و گفت: اکنون این پروژه حدود 65 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و امیدواریم با تامین اعتبار لازم تا پایان امسال به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی افزود: حداقل 300 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل 100 کیلومتر راه دوبانده در دست اجرای استان نیاز است.

وی عنوان کرد: برای اتمام 580 کیلومتر راه‌های استان نیز حداقل چهار هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است که با تامین اعتبار حداقل در سه یا چهار سال آینده این پروژه‌ها تکمیل می‌شود و به نُرم قابل قبولی در باندهای دوم خواهیم رسید.

داعی با بیان اینکه راه‌ها پیشران اقتصادی است و خراسان جنوبی به نوعی شاهراه ارتباطی محسوب می‌شود گفت: 2 کریدور شمال به جنوب چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد و کریدور بندرعباس – کرمان – راور- دیهوک – فردوس – مشهد و اصفهان – طبس – مشهد و یزد – طبس – مشهد از استان عبور کرده و اهمیت راه‌ها را دوچندان می‌کند.

لزوم توجه به راه‌های مرزی

وی با اشاره به 331 کیلومتر مرز مشترک این استان با افغانستان اظهار داشت: این موضوع نشان می‌دهد که باید به راه‌های مرزی استان نیز توجه کنیم تا اقتصاد و ترانزیت تقویت شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با تاکید بر توسعه عدالتی در حوزه‌ راه‌های استان افزود: تلاش کرده‌ایم در هر شهرستان حداقل یک پروژه باند دوم اجرا و مراکز شهرستان‌ها به شبکه بزرگراهی کشور متصل شود.

وی تصریح کرد: ابتدای سال 1398 آمار باندهای دوم استان 606 کیلومتر بود که امروز با 24 درصد افزایش نسبت به مجموع به 793 کیلومتر رسیده است.

داعی با بیان اینکه هزار میلیارد تومان برای اجرای باندهای دوم استان در این مدت هزینه شده است گفت: در مجموع طی 2 سال اخیر با پیگیری‌های متعدد 187 کیلومتر باند دوم زیر بار عبور رفته که شامل یک پنجم باندهای دوم خراسان جنوبی است.

بهره‌مندی 50هزار خانوار از طرح‌های آبرسانی روستاهای خراسان جنوبی

طرح‌های آبرسانی روستاهای خراسان جنوبی

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: با افتتاح پروژه‌های هفته دولت در این استان 160 هزار نفر در قالب 50 هزار خانوار از آب شرب سالم در مناطق روستایی برخوردار می‌شوند.

حسین امامی  افزود: 22 پروژه شرکت آب و فاضلاب استان با اعتبار هزار و 612 میلیارد ریال در هفته دولت امسال افتتاح می‌شود.

وی گفت: پروژه‌های آبرسانی به روستاهای رزگ، کم چاه، کوشک‌آباد، گزیک، چشمه موسی، چهکند روشناوند، حمبل، حج نج، پایدارسازی آب روستای بجد و مجتمع پسوچ شهرستان بیرجند نیز با برخورداری 15 هزار و 343 نفر از مزایای آن، آماده بهره‌برداری است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی اظهار داشت: در این زمینه 11 مخزن با ظرفیت 2 هزار و 110 مترمکعب، 6 ایستگاه پمپاژ، 62 کیلومتر خط انتقال و 19 کیلومتر شبکه توزیع احداث شده است.

وی افزود: همزمان با هفته دولت پروژه آبرسانی به صنوف آلاینده بیرجند نیز با اجرای 27 کیلومتر خط انتقال افتتاح می‌شود.

امامی گفت: همچنین برای آبرسانی به روستاهای افضل‌آباد و تل عارف شهرستان نهبندان پنج مخزن با ظرفیت 460 مترمکعب، 2 ایستگاه پمپاژ، 15 کیلومتر خط انتقال و سه کیلومتر شبکه توزیع احداث شده است.

وی اضافه کرد: براساس برنامه در شهرستان نهبندان عملیات آبرسانی به روستاهای حسین‌آباد ابله، حسین‌آباد سرکل از مجتمع افضل‌آباد و روستاهای حسنعلی، شیور و حسن‌آباد از مجتمع طارق با حجم عملیات ساخت یک مخزن 200 مترمکعبی، 23 کیلومتر خط انتقال و سه کیلومتر شبکه توزیع تا پایان شهریور ماه جاری تکمیل می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: در شهرستان مرزی درمیان نیز موفق به اجرای پروژه آبرسانی به روستای خیرآباد شدیم تا 140 خانوار با جمعیت 608 نفر از آب بهداشتی بهره‌مند شوند.

وی افزود: برای رفع مشکلات کمبود آب مجتمع فخرود عملیات حفر و تجهیز چاه درمیان عملیاتی شده است که از مزایای آن 21 روستا با جمعیت سه هزار و 421 نفر برخوردار خواهند شد.

امامی بیان کرد: در هفته دولت امسال پروژه آبرسانی به مجتمع کویر شهر طبس با حجم عملیاتی سه مخزن با حجم 150 مترمکعب مخزن ذخیره و 33 کیومتر خط انتقال افتتاح می‌شود و سه هزار و 769 نفر از مزایای آن برخوردار می‌شوند.

وی گفت: همچنین آبرسانی به شهرک ولی‌عصر (عج) شهر سربیشه با حجم عملیات 50 مترمکعب مخزن و 3.5 کیلومتر شبکه توزیع با جمعیت 160 نفر و آبرسانی به روستای کلاته محمد لاله با 4.2 کیلومتر شبکه توزیع با جمعیت 68 نفر در هفته دولت انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 401 روستای استان با 27 دستگاه تانکر سیار آبرسانی می‌شود و از ابتدای امسال تا پایان تیر ماه، 72 هزار و 510 متر مکعب آب به این روستاها ارسال شد.

وی گفت: شهرستان نهبندان با 86 روستا، بیرجند با 67 و سربیشه با 64 روستا به ترتیب بیشترین روستاهای استان را در آبرسانی سیار دارند.

امامی از عملیات اجرایی در روستاهای فاقد تاسیسات آبرسانی در قالب پروژه‌های محرومیت‌زدایی توسط قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) خبر داد و افزود: این طرح برای آبرسانی به 49 روستای خراسان جنوبی با اعتبار 250 میلیارد تومان و پیش‌بینی مدت اجرای 30 ماه در حال اجرا است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا