اخباراقتصاد بین الملل

آینده درخشان اقتصادی در ایران

روزنامه الکترونیکی رای الیوم که از لندن به روز رسانی می‌شود، در یادداشتی به قلم «عیاد عقبه» نویسنده مطرح الجزائری با عنوان «ایران به سوی بریکس…نصر من الله و فتح قریب» آینده درخشانی را برای ایران و کشورهای استکبارستیز در همه عرصه‌ها پیش‌بینی کرد.

در ابتدای این یادداشت آمده است: ایران هر روز با دستاوردهای علمی و نظامی خود پیروز است و به همگان ثابت می‌کند که پایبندی بر حقیقت، پیروزی را به همراه خواهد داشت.

نویسنده با تاکید بر شکست کسانی که به امید سقوط ایران بودند، گفت: دشمنان ایران هر چقدر خرج کردند، نقشه کشیدند و توطئه و اتهام زنی کردند، به مقاصد خود نرسیدند، و بالعکس بر قوت و استحکام و درخشش و احترام آن نزد ملت‌ها افزوده شد.

رواج فرقه‌گرایی در منطقه تنها به نفع آمریکا

وی با بیان اینکه ایران سال‌ها از سوی عرب‌ها مورد ظلم  قرار گرفته بود، گفت: رواج فرقه‌گرایی در منطقه تنها به نفع آمریکا و اسرائیل تمام شد.

عقبه افزود: رژیم معدوم صدام حسین در عراق جنگ هشت ساله ظالمانه‌ای را با حمایت و دستور آمریکا و با تامین مالی از سوی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و پشتیبانی مصر علیه ایران به راه انداخت که تلفات جانی سنگینی را برای دو طرف به همراه داشت، افزون بر خسارات مالی که در آن زمان ۴۰۰ میلیارد دلار برآورد شده بود در حالی که اصلا به راه انداختن جنگ علیه ایران لازم نبود.

نویسنده با اشاره  به تحریم‌های اقتصادی سخت از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا گفت: هدف از این تحریم‌ها ممانعت از پیشرفت ایران و دستیابی این کشور به تکنولوژی بود.

وی ادامه داد: رسانه‌های غربی ایران را یک قدرت رادیکال می‌خواندند که تهدیدی برای دموکراسی وحقوق بشر است، زیرا وجود رژیم اشغالگر صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد و نگرانی واقعی برای امنیت این رژیم شمرده می‌شود.

نویسنده با اشاره به درخواست ایران برای پیوستن به گروه بریکس که شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است، گفت:  ایران کشوری قوی و محکم است که از استقلال بالایی برخوردار است و تسلیم غرب نمی‌شود و تملق آن را نمی‌گوید؛ از همین رو کشورهای بریکس به چنین مبارز شجاعی در گردان خود برای مقابله آتی با غرب نیاز دارد.

وی افزود: همین ویژگی ایران کافی است تا ارزش مضاعفی را به بریکس بخشد؛ گروهی که خواهان بالا بردن سطح ستیز وبه چالش کشیدن غرب است، آن هم غربی که مایل به تقسیم قدرت در اداره جهان نیست.

ایران کشوری غنی از ثروت

 نویسنده با بیان اینکه ایران امنیت بزرگ انرژی را برای کشورهای بریکس و در راس آن چین و هند فراهم خواهد کرد، گفت: ایران به تنهایی دارای یک چهارم ذخایر نفت در خاورمیانه و دومین ذخایر بزرگ گاز در جهان است.

وی با اشاره به اینکه ایران همچنین دارای ۱۰ درصد نفت جهان است که ارزش ذخایر نفتی آن حدود ۱۳۶ میلیارد بشکه است، گفت: ایران همچنین ۱۶ درصد گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد و مقادیر زیادی هم مس، آهن، روی، طلا، نقره و سنگ‌های قیمتی ماننده فیروزه دارد که این کشور به آن مشهور است.

عقبه گفت: این کشور از نظر تنوع معدنی عظیم در خاک خود یکی از ۱۰ کشور مهم در سراسر جهان محسوب می‌شود. ارزش منابع طبیعی آن حدود ۲۷ تریلیون دلار تخمین زده می‌شود و به این ترتیب در فهرست ۱۰ کشور ثروتمند جهان از نظر منابع طبیعی در رتبه پنجم قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه لیتیوم ایران ۸.۵ میلیون تن تخمین زده شده تا پس از شیلی دومین میدان بزرگ جهان از این ماه کمیاب را دارا باشد که در استان همدان در غرب این کشور واقع شده است، گفت: ایران دارای همچنین ذخایر عظیم طلای سفید است که ۱۰ درصد ذخایر جهان است که در حال حاضر حدود ۸۹ میلیون تن تخمین زده می‌شود. ذخایر مس ایران نیز حدود ۲۱ میلیون تن و اورانیوم ۳۶ هزار تن است.

بریکس برای ایران چه معنایی دارد؟

 در ادامه یادداشت با اشاره به اهتمام ایران برای به دست آوردن شرکای جدید و یک محیط اقتصادی و تجاری امن که در برابر تحریم‌های غرب نفوذناپذیر باشد، آمده است: گروه بریکس که هژمونی آمریکا و سیاست تحریم‌های اقتصادی علیه کشورها را رد می‌کند و انحصار آمریکا برای رهبری نظام بین الملل را نمی‌پذیرد، با ایران در دیدگاه‌های خود اشتراک دارد.

نویسنده با بیان اینکه ایران تنها دشمن آمریکا نیست، گفت: آمریکا با حماقتی عجیب یک تیم یکپارچه از دشمنان برای خود ایجاد کرده و از همین رو اعتقاد به لزوم مقابله با استکبار آمریکا، خلاصی از دلار و یافتن ارز جهانی جایگزین، رواج یافته است، در عین حال که ایران اولین کسی بود که رسماً این موضوع را  به کشورهای بریکس مطرح کرد.

وی افزود: ایران همچنین برای توسعه سیستم بانکی خود با همکاری روسیه، چین و سایر کشورها تلاش می‌کند تا سیستم تسویه حساب مالی مشابه و موازی با سیستم سوئیفت ایجاد کند که در انحصار غرب است و به عنوان ابزاری برای مجازات استفاده می‌شود.

شراکت و همکاری بزرگ ایران با چین، هند و روسیه

در ادامه یادداشت با اشاره به شراکت و همکاری بزرگ میان ایران و چین آمده است: ایران و چین یک توافقنامه همکاری اقتصادی و امنیتی ۲۵ ساله دارند که در سال ۲۰۲۱ برای سرمایه گذاری در انرژی هسته‌ای، بنادر، راه آهن، فناوری نظامی و توسعه نفت و گاز منعقد شده است و حجم تجارت بین چین و ایران در کل سال ۲۰۲۲ به ۱۵.۷۹۵ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال ۲۰۲۱ ۱.۰۳۵ میلیارد دلار افزایش داشت.

نویسنده همچنین به همکاری اقتصادی و تجاری بزرگ ایران با هند پرداخت و گفت: حجم تجارت دو کشور به ۴.۹۹ میلیارد دلار، می رسد که ۴۷ درصد افزایش داشته و هند را به دومین شریک اقتصادی ایران تبدیل کرده است.

وی با اشاره به وجود روابط راهبردی بین هند و ایران که با قراردادهای نظامی و انرژی به ارزش حدود ۲۵ میلیارد دلار به اوج خود رسید، گفت: هند همچنین نفت، گاز و مواد معدنی از ایران وارد می کند، دو کشور با انجام مانورهای دریایی منظم در اقیانوس هند و خلیج فارس در زمینه امنیت همکاری می‌کنند.

همکاری و شراکت راهبردی با روسیه

نویسنده آورده است: تحریم‌های بین المللی اعمال شده علیه روسیه و ایران وجه مشترکی را بین آنها تشکیل می‌دهد که آنها را وادار می‌کند تا تلاش‌ها را برای رفع چالش و یافتن راه حل‌های سریع برای شکستن تحریم‌های تحمیل شده بر آنها متحد کنند و این موضوع در پروژه جاده زمینی (کریدور شمال-جنوب) که دو کشور  را به هم متصل می‌کند، تجسم یافته است.

ایران در حال سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد دلاری با روسیه برای توسعه مسیر تجاری زمینی بین مسکو و دهلی نو (کریدور شمال به جنوب) است که اهمیت استراتژیک آن کمتر از جاده ابریشم نیست، زیرا هند و چین بسیار به آن وابسته هستند و ایران از آن سود می برد و مسافت آن به سه هزار کیلومتر می رسد و این به ایران فضای زیادی برای حمل و نقل جاده ای و ریلی از شمال و جنوب می‌دهد.

ایران در زمینه‌های انرژی، انرژی هسته‌ای و فضا با روسیه همکاری می‌کند و در زمینه علم، فناوری و حوزه نظامی تبادل تخصص و تجربه دارد.

* روابط قوی با برزیل و آفریقای جنوبی

حسین قریبی، سفیر ایران در برزیل به رسانه‌ها گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و برزیل در سال ۲۰۲۱ به ۶.۵ میلیارد دلار رسید و این رقم می‌تواند در سال ۲۰۲۲ به ۱۰ میلیارد دلار ارتقا یابد؛ در حالی که روابط ایران با آفریقای جنوبی در حال توسعه است و با وجود تحریم ها رایزنی‌هایی برای بهبود آنها در حال انجام است.

آینده درخشان برای ایران

نویسنده با بیان اینکه ایران آینده درخشانی دارد، گفت: با وجود اینکه دشمنان ایران انتظارش را نداشتند و نخواهند داشت، خداوند درهای گشایش را به رویش گشوده است، بخصوص که عرب‌ها هم آگاهی سیاسی خود را بازیافتند و فهرست دشمنان و دوستان خود را بر اساس دیدگاه ژئواستراتژیک جدیدی تنظیم کردند که از حکمت، اصالت و واقع گرایی به رهبری عربستان سعودی برخوردار است؛ عربستان سعودی نیز که به میانه روی و سبک متمدن و آشتی با ایران و روسیه و گام برداشتن برای رفع اختلاف ها در یمن، عراق و لبنان و هماهنگی امنیتی و نظامی با ایران و چین به منظور تامین امنیت منطقه خلیج فارس گرویده است.

وی افزود: ایران عضویت خود را در سازمان شانگهای تکمیل کرده و به زودی به عضویت کامل بریکس در می آید و این اتفاق، پیروزی بزرگی را برای مردم بزرگ ایران به همراه خواهد داشت.

نویسنده در پایان برای جمهوری اسلامی ایران دعا می‌کند و می‌نویسد: خدایا پیروزی عزتمندانه را نصیب ایران بفرما و آن را در زمین استوار بدار و از شر متجاوزان حفظش کن.

 

 

لینک کوتاه:              https://fesadsetiz.ir/xi5x

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا