آماراخبار

اجرای 42 پروژه صنعتی در نیمه دوم سال با 15 میلیارد دلار سرمایه گذاری

بخش صنعت، معدن و تجارت گرفتار مسائل متعدد و پیچیده ای است که سال‌ها انباشته شده است، برای حل این مسائل و دستیابی به اهداف باید به طراحی سازوکارها در قالب یک نقشه راه دقیق پرداخت؛ در این راستا، نقشه راه بخش صنعت، معدن و تجارت در یک دوره 8 ساله و در سه مرحله طراحی شده است.

مرحله اول، مرحله است که از نیمه دوم 1400 تا پایان 1401 با تمرکز بر حل مسائل روزمره، استقرار ساز و کارهای نوین و اصلاح شیوه حکمرانی است.

مردم دوم بازآفرینی است که از سال 1402 تا 1404 بر بازآفرینی و تعالی کس بو کارها تمرکز می شود و در مرحله سوم نیز گسترش بین المللی است که طول این دوره سال و از 1405 تا 1408 خواهد بود.

در سال اول فعالیت در چارچوب نقشه راه بخش صنعت، معدن و تجارت اقتصاد کشور دوره پرمخاطره و پرچالشی را پشت سرگذاشته و متاثر از شرایط داخلی (سامل اجرای اصلاحات هم زمان اقتصادی شامل حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی و محاسبات گمرکی برای واردات همه کالاها، افزایش دستمزد، افزایش نرخ ارز، افزایش نرخ عمومی تورم، افزایش نقدینگی، افزایش هزینه حامل های انرژی و حمل و نقل) و بین المللی (شامل تشدید تحریم ها ظالمانه، افزایش بی سابقه تورم جهانی کالاها و حامل های انرژی) بوده است.

با وجود مسائل انباشته و چالش‌های یک سال اخیر‌ اصلاح بخشی از سازوکارها نتیجه داده است و از ابتدای سال 1401 شاهد دستاوردهای ارزشمندی هستیم که طلیعه تحول بوده است.

مهمترین شاخص اقتصادی تولید است و خوشبختانه روند افزایش تولید امید بخش است.

* رشد 5.1 درصدی صنعت در بهار امسال

براساس گزارش مرکز آمار ایران، بخش صنعت در سه ماهه ابتدای سال جاری 5.1 درصد رشد داشته که بیشترین نرخ رشد کل اقتصاد (3.4 درصد) بوده است؛ برآوردهای کارشناسی نیز حاکی از این است که نرخ رشد بخش صنعت در سه ماهه دوم نیز با رشد مطلوبی همراه است.

شاخص تولید شرکت‌های بورسی که بیش از نیمی از تولید کشور را در اختیار دارند، از خرداد تا شهریور سال جاری به ترتیب با 2.5 ، 5.8، 6.7 و6.5 درصد رشد در مقایسه با دوره مشابه همراه بوده است. رشد بالای 6 درصد در مرداد و شهریور، طی یک سال اخیر و این استمرار رشد طی چند سال اخیر کم نظیر بوده است.

* حذف ارز 4200 تومانی تولید روغن را منطقی کرد

اغلب تولیدات صنعتی طی پنج ماهه ابتدای سال در مقایسه با دوره مشابه رشد بالایی داشته اند، به عنوان نمونه فولاد 9.9 درصد‌، محصولات فولادی 8 درصد، تراکتور 53 درصد، اتوبوس و ون 14.7 درصد، تولید خودرو کامل 288 درصد، الیاف پلی استر 5.8 درصد، کاغذ 6.8 درصد، سموم دفع آفات 11 درصد، ظروف شیشه ای و چینی 14 درصد، تلویزیون 21 درصد ، پتروشیمی 6.2 درصد، شد داشته‌اند.

‌البته در محصولی نظیر روغن خوراکی کاهش تولید 25 درصدی داشته‌ایم که علت آن اجرای سیاست حذف نرخ ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی و روغن بوده و مصرف آن کاهش یافته و منطقی شده است.

صادرات غیرنفتی در نیمه اول سال به بیش از 42 میلیارد دلار رسیده و نسبت به دوره مشابه سال قبل، 13 درصد رشد دارد، همچنین شکاف صادرات غیرنفتی و واردات طی 6 ماهه امسال به 2 میلیارد دلار کاهش یافته است.

طبق گزارش مرکز آمار ایران تشکیل سرمایه در بخش ماشین آلات و تجهیزات در سه ماهه ابتدای سال 5.8 درصد رشد داشته است.

نیمه دوم سال در بخش عملیات اجرایی پروژه‌های بزرگ سرمایه‌گذاری اجرای 42 پروژه بزرگ صنعتی کشور با حجم سرمایه‌گذاری بیش از معادل 15 میلیارد دلار در 11 استان کشور، اجرای پروژه‌های زیر ساختی برای ساخت نیروگاه های اختصاصی و تامین 14 هزار مگاوات برق مورد نیاز بخش تولید با سرمایه گذاری به ارزش 7 میلیارد دلار و اجرای پروژه های شیرین سازی آب دریا با محوریت شرکت های بزرگ صنعتی و معدنی آغاز شده است.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/5rda

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا