اقتصاد بین الملل

اختصاص منابع بودجه به ضمانت‌نامه‌ صندوق‌های فناوری

سید احسان خاندوزی در نشست تبیین روش‌ها و ابعاد افزایش سرمایه صندوق‌های پژوهش و فناوری برای ضمانت از محل تبصره 18 سال 1401 امروز در حضور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و معاون علمی رئیس جمهور در محل وزارت اقتصاد، اظهار داشت: منابع تبصره 18 در سال های قبل فقط به شکل تسهیلات پرداخت می‌شد اما کم‌کم این منابع به سمت صندوق‌های پژوهش‌محور هدایت شدند و قرار است 9 هزار میلیارد تومان از منابع تبصره 18 به صندوق‌های ضمانت فناوری برای تضمین وام‌های شرکت‌های دانش‌بنیان از روش صدور ضمانت‌نامه استفاده شود.

وی افزود: تلاش می‌کنیم تا پایان سال جاری سهم بیشتری برای افزایش سرمایه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور با استفاده از روش اهرمی و تلفیق منابع بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اختصاص دهیم و به این ترتیب علاوه بر شبکه بانکی از صندوق‌های پژوهش و فناوری هم برای شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلاتی اختصاص یابد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: در هفته جاری طی 48 ساعت مبلغ 2 هزار میلیارد تومان توسط یک شرکت دانش‌بنیان از بازار سرمایه منابع جمع‌آوری شد که صرف تولید سوخت سبز خواهد شد.

تامین منابع مالی توسط بورس

خاندوزی اظهار داشت: سازمان بورس اعلام آمادگی کرده است که تأمین مالی برای شرکت‌های دانش‌بنیان را به آسانی انجام دهد. همچنین شبکه بانکی و گمرک هم قرار است ضمانت‌های صادره توسط صندوق‌های پژوهش و نوآوری را بپذیرند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد حساب واحد خزانه هم توضیح داد: به‌جز تعداد اندکی از دانشگاه‌های علوم پزشکی و شرکت‌های دولتی، عمده دستگاه‌ها به حساب واحد خزانه متصل شدند و در مورد آنهایی که این تکلیف قانونی را انجام ندادند حساب آنها مصدود شده و به زودی آنها هم به حساب واحد خزانه می‌پیوندند.

وی افزود: علاوه پرداخت به ذی‌نفع نهایی مسئله‌ای است که مانع رسوب شدن منابع بودجه دولت در حساب‌های شرکت‌های دولتی می‌شود و پرداخت به پیمانکاران هم زودتر انجام می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی در مورد طرح اعتبارزدایی از اسناد عادی اظهار داشت: سخنان رئیس مجمع تشخیص مصلحت در مورد اعتبارزدایی اسناد عادی درست است و قرار نیست که اسناد عادی مانند اسناد رسمی در محاکم اعتبار داشته باشند و این اسناد عادی مشکلاتی از جمله زمین‌خواری و سوداگری و پولشویی ایجاد می‌کند و باید در محاکم رسمی سند رسمی مورد اتکا قرار گیرد.

خاندوزی در مورد ابطال اسناد قدیمی هم عنوان کرد: در نامه‌ای که به قوه قضاییه داشته‌ایم قرار شده است در مراجع قانونی اسناد رسمی ملاک قرار گیرد و امیدواریم مصوبه مجلس هرچه سریع‌تر اجرا شود و در زمینه نظارت بر سوداگری و سفته‌بازی در بازار املاک و مستغلات اسناد رسمی ملاک باشد و اعتبارزدایی از اسناد عادی انجام شود.

راه اندازی بازار ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان

در ادامه این مراسم همچنین دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور با اعلام این خبر که به زودی بازار ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان در فرابورس راه‌اندازی می‌شود، گفت: صندوق‌های پژوهش فناوری ابزار مهمی برای تأمین مالی شرکت‌های دانش‌بنیان است که طی 12 سال گذشته راه‌اندازی شده و برای تأمین مالی این شرکت‌ها استفاده می‌شود.

وی افزود: قرار شده با کمک وزارت اقتصاد سهم صندوق‌های پژوهش و فناوری برای صدور ضمانت‌نامه شرکت‌های دانش‌بنیان به 9 هزار میلیارد تومان افزایش یابد و ما در حال حاضر 25 صندوق دانش‌بنیان در کشور داریم.

* سهم بنیاد شهید از ایجاد اشتغال برای ایثارگران در قانون بودجه 1401 حدود 500 میلیارد تومان بود

امیرحسین قاضی‌زاده رئیس بنیاد شهید نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه سهم بنیاد شهید از ایجاد اشتغال برای ایثارگران در قانون بودجه 1401 حدود 500 میلیارد تومان بود، عنوان کرد: در عین حال این مبلغ را تخصیص ندادند و ما پیشنهاد می‌دهیم حتی اگر 200 میلیارد تومان هم اختصاص دهید می‌توانیم با منابع بانک‌ها آن را تا 2 هزار میلیارد تومان افزایش دهیم که صرف اشتغال جامعه ایثارگران خواهد شد.

وی افزود: قرار است 10 درصد از منابع قرض‌الحسنه در اختیار بنیاد شهید قرار گیرد و با کمک‌های فنی و اعتباری به ایثارگران پرداخت شود.

ایران جزو 10 کشور دنیا از نظر فناوری دفاعی

در ادامه جلسه، ‌رضا طلایی نیک، معاون راهبردی و برنامه‌ریزی وزارت دفاع‌ گفت: کشور ما جزو 10 کشور دنیا از نظر فناوری دفاعی است و ما در برخی از این زمینه‌ها صادرکننده هم هستیم.

وی افزود: در صنایع دفاعی از یک طرف در زمینه تحقیقات و نوآوری در لبه دانش حرکت می‌کنیم، از سوی دیگر تولیدکننده و تأمین کننده نیاز دفاعی کشور هستیم، از طرف دیگر مصرف‌کننده برخی محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

طلایی نیک گفت: ما با 100 دانشگاه و 950 شرکت دانش‌بنیان تفاهم‌نامه امضا کردیم که محصولات دانش‌بنیان در زمینه صنایع دفاعی را از آنها خریداری کنیم.

به گفته معاون وزیر دفاع 60 درصد از زیرسامانه‌ها و قطعات دفاعی توسط شرکت‌های دانش‌بنیان بخش خصوصی در کشور تولید می‌شود و ما 800 سامانه بزرگ داریم که در هر سامانه هزاران قطعه و مواد اولیه استفاده می‌شود، گرچه شاکله صنعت دفاعی ما دولتی است اما 60 درصد قطعات آن توسط بخش خصوصی دانش‌بنیان استفاده می‌شود.

طلایی نیک گفت: 97 درصد تفاهم‌نامه‌های ما با صندوق‌های نوآوری و فناوری برقرار می‌شود.

50 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان خانه‌دار

در پایان این جلسه، فیروزآبادی، معاون علمی و فناوری کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: 50 درصد افراد تحت پوشش کمیته امداد زنان خانه‌دار هستند و اغلب این افراد مشکل ضمانت در گرفتن وام بانکی دارند، از سال 94 تاکنون با تأسیس صندوق جدیدی مشکل ضمانت 6 هزار نفر حل شده است.

وی افزود: با تأسیس صندوق ضمانت فناوری در سال اول 10 هزار ضمانت‌نامه برای تسهیلات صادر می‌شود که این امر منجر به خودکفایی افراد می‌شود و قرار است امسال 100 هزار نفر از افراد تحت پوشش کمیته امداد خودکفا شده و از مستمری‌بگیری خارج شود.

 

 

 

 

 

لینک کوتاه:                          https://fesadsetiz.ir/pnio

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا