مالیات

اخذ مالیات از ثروتمندان و دلالان از ارکان تصویب بودجه ۱۴۰۲ باشد

مرتضی افقه؛ استاد اقتصاد دانشگاه اهواز در خصوص مهمترین الزاماتی که دولت و مجلس در تدوین و تصویب بودجه باید در دستور کار خود قرار دهند گفت: انتظار می‌رود دولت و مجلس در شرایط نامطلوب اقتصاد ایران، بودجه‌ای در جهت تحقق اهداف اقتصاد سالم تدوین و تصویب کنند، به این معنا که لازم است بودجه ناظر بر کاهش نرخ تورم، افزایش قدرت خرید مردم، سرمایه گذاری و رشد اقتصادی ایران تصویب شود.

وی در این باره افزود: مساله مهم دیگری که در راستای ایجاد ثبات و آرامش در جامعه در بودجه باید مورد توجه جدی قرار بگیرد موضوع بهبود توزیع درآمد بین اقشار مختلف جامعه است. این موضوع به قدری حائز اهمیت است که توسعه و رشد اقتصادی در کنار بهبود توزیع درآمد باید در همه‌ی برنامه‌ها اعم از برنامه‌های یک ساله تا برنامه‌های میان مدت لحاظ شود، یعنی این موارد جزیی ازاهداف تکراری همه برنامه‌ها به شمار می‌رود که اتفاقا مهم و شایان توجه است.

مرتضی افقه خاطر نشان کرد: با توجه به عدم لغو تحریم‌ها و نگرانی بابت کاهش درآمد‌های نفتی دولت و مجلس برای جلوگیری از وجود کسری بزرگ بودجه باید مواردی مثل اخذ مالیات از ثروتمندان و دلالان را در بررسی و تدوین برنامه مالی یک ساله کشور در دستور کار قرار دهند تا مانع از فشار تورمی بر آحاد مختلف جامعه شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه در خصوص موضوع مالیات در بودجه سال ۱۴۰۲ نیز گفت: دولت در بحث اخذ مالیات باید فشار را از گروه‌های کم برخوردار و طبقه متوسط به پایین جامعه کم کند و بار فشار مالیاتی را بر روی اصحاب ثروت و دارندگان سرمایه‌های کلان بخصوص گروه‌هایی که از راه‌های غیر مولد، درآمد نامشروع بسیار بالایی کسب کرده اند، بگذارد.

این تحلیلگر اقتصادی خاطر نشان کرد: بخش مهمی از بار درآمدی بودجه کشور باید بر اخذ مالیات از ابرثروتمندان گذاشته شود تا دولت به سمت استقراض از بانک مرکزی و تحمیل تورم ناشی از این روند به مردم نرود. با توجه به اینکه نرخ تورم به مراتب بالاتر از سود اوراق قرضه است و عرضه اوراق نیز نمی‌تواند محلی برای درآمد زایی دولت باشد رویکرد دولت به بحث اخذ مالیات از ثروتمندان بهترین راهکار برای عدم تصویب بودجه تورمی است.

مرتضی افقه معتقد است: برای اینکه بودجه‌ای  کسری پایین و غیر تورمی بسته شود انتظار می‌رود دولت به سمت کاهش هزینه‌های خود برود. به بیان دیگر دولت با حذف بودجه سازمان‌های موازی که کمترین کمکی به افزایش تولید و رفاه اقتصادی نمی‌کنند می‌تواند بودجه‌ای با کمترین کسری داشته باشد. بستن بسیاری از ردیف هزینه‌های مازاد در شرایطی که درآمد‌های دولت به میزان لازم نیست بهترین روش تنظیم و تصویب بودجه است بنابراین تنها راه پیش روی دولت و مجلس کم کردن هزینه هاست تا بودجه‌ای متوازن تصویب شود.

 


لینک کوتاه:    https://fesadsetiz.ir/lv7f

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا