اخبار

ادغام بانک‌های ناتراز راهکار کاهش تورم و تقویت ارزش پول ملی

آیزاک سعیدیان، کارشناس اقتصادی در اعلام کرد: طی سالیان گذشته بانک‌های خصوصی و برخی از بانک‌های نیمه خصوصی از ناترازی در سیستم بانکداری برخوردار بودند و از هر ابزاری برای تامین مالی استفاده می‌کردند.

وی افزود: ایرادی که در این کار وجود دارد این است زمانی که یک بانک از ابزار‌های نادرست برای تامین مالی استفاده کند موجب افزایش حجم نقدینگی و بصورت غیر مستقیم افزایش پایه پولی در اقتصاد کشور می‌شود.

ایجاد نقدینگی بدون پشتوانه اقتصادی

به عنوان مثال شاهد این بوده ایم که در سال های گذشته، برخی از این بانک‌ها شرکت‌های زیر مجموعه‌ای برای خود درست کرده و به زیر مجموعه‌های خود وام‌های کلان دادند. به طور ساده‌تر با این روش نقدینگی ای خلق شده است که پشتوانه لازم آن در اقتصاد کشور وجود ندارد.

سعیدیان ادامه داد: با در کنار هم قرار دادن این مسائل در بلند مدت در می‌یابیم در صورتی که بانک‌های ناتراز منحل و یا با هم ادغام شده و از ساختار فعلی خارج شوند، مساله اضافه برداشت بانک‌ها و تزریق نقدینگی ای که از سمت این بانک‌ها به اقتصاد کشور صورت می‌گیرد، می‌تواند حل شود.

با ادغام بانک‌ها شاهد کنترل و کاهش تورم

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه با تغییر ساختار و یا ادغام این بانک‌ها می‌توانیم شاهد کنترل و حتی کاهش تورم در میان مدت باشیم، گفت: حجم نقدینگی زیاد بدون پشتوانه عملی در اقتصاد کشور یکی از عوامل اصلی به وجود آمدن تورم است و با تصحیح فرمول بانک‌های ناتراز به مرور زمان ارزش پول ملی نیز تقویت خواهد شد.

وی در پاسخ به اینکه در صورت منحل شدن این بانک‌ها با چه چالش‌هایی روبه رو هستیم، گفت: در صورتی که بانک‌های ناتراز دچار انحلال شوند، ممکن است برای افرادی که سرمایه هایشان در این بانک‌ها قرار دارد نگرانی‌هایی به وجود بیاید به همین دلیل ادغام این بانک‌ها در یک بانک راه بهتری به نظر می‌رسد.

افت ارزش پول ملی

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: این اقدام نباید به یک باره انجام شود و باید به فکر اغنا افرادی که در این بانک‌ها حساب دارند باشیم. با اطلاع رسانی به موقع و صحیح می‌توان این نگرانی را از بین برد و چالش‌ها را کمتر کرد.

سعیدیان در پایان خاطر نشان کرد: اگر برای بانک‌های مذکور تدبیری اندیشیده نشود و سیاست گذار پولی، تسلط کامل روی بانک‌هایی که ناترازی دارند، نداشته باشد؛ در میان مدت مجدد شاهد خلق نقدینگی بدون پشتوانه به صورت مستمر به بدنه اقتصاد کشور و به دنبال آن افت ارزش پول ملی خواهیم بود.

 

 

لینک کوتاه:        https://fesadsetiz.ir/372e

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا