اقتصاد بین الملل

اروپا در سودای دست اندازی به پول‌های روسیه

به نقل از فایننشیال تایمز، اسناد به دست آمده از شورای رهبری بانک مرکزی اتحادیه اروپا نشان می‌دهد که این بانک به صورت پنهانی به کمیسیون اروپایی نسبت به هر گونه تحصیل سود از دارایی‌های مسدودشده روسیه هشدار داد.

درواقع نمایندگان پارلمان اروپا مدتی است که در حال بررسی راه‌های کمک به اوکراین برای بازسازی پس از جنگ هستند.

گزارشات نشان می‌دهد که بانک مرکزی اروپا نگران آن است که هر گونه دست‌اندازی به پول‌های روسیه باعث شود که بانک‌های مرکزی دیگر کشورهای جهان به یورو پشت کرده و به این ارز بدبین شوند، به خصوص اگر اروپا بدون هماهنگی با کشورهای گروه 7 دست به چنین اقدامی بزنند.

استفاده احتمالی از دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه

یک دیپلمات اروپایی گفته؛ از این نظر که این اقدام از نظر اخلاقی درست است، هیچ مخالفتی وجود ندارد. اما چگونگی آن بسیار دشوار است، شما نمی‌توانید به قانون بی‌توجهی کنید و اگر راهی قانونی برای این کار پیدا کردید، تبعات آن برای یورو به عنوان یک ارز جهانی چه خواهد بود؟

وی افزود که کمیسیون اروپایی در حال نهایی کردن پیشنهاد‌ات خود برای استفاده احتمالی از دارایی‌های بلوکه‌شده روسیه است که انتظار می‌رود این بسته تا اواخر ماه جاری رسما اعلام شود.

به‌طور کلی از زمان درگیری نظامی روسیه با اوکراین 215 میلیارد دلار از دارایی‌های بانک مرکزی این کشور در کشورهای غربی بلوکه شده است و از طرف دیگر بیش از 80 میلیارد دلار دارایی مربوط به تجار و شهروندان روس نیز به صورت جداگانه در اروپا مسدود شده است.

 

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/u840

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا