مبارزه با فساد

استیضاح وزرایی که به حساب واحد خزانه بی‌ اعتنا هستند در دستور کار قرار گرفت/ دانشگاه علوم پزشکی از قانون استنکاف نکند

حساب واحد خزانه از مقدمات شفافیت و استانداردهای بین‌المللی مدیریت دولتی است. بنابر تعریف صندوق بین المللی پول، حساب واحد خزانه، ساختاری یکپارچه از حساب‌‌های بانکی دولت است که استفاده بهینه از منابع نقدی دولت را ممکن می‌کند. با استقرار حساب متمرکز خزانه و اتصال همه دستگاه‌ها و نهادها به آن، دولت تمامی دریافت‌ها و پرداخت‌های خود را انجام می‌دهد و امکان محاسبه و رصد لحظه‌ای عملکرد مالی را خواهد داشت. 

حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، درباره تاثیر اجرای حساب واحد خزانه در کشور گفت: «اجرای حساب واحد خزانه تاثیر بسزایی در کاهش فساد و تورم خواهد داشت، اما گلایه ما از عدم اجرای به موقع قانون توسط برخی از دستگاه‌های دولتی است.»

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس در ادامه درباره استنکاف برخی ارگان‌ها و دستگاه‌ها از پیوستن به حساب واحد خزانه گفت: «دلیل این اتفاق، وجود اشکال در مدیریت‌هاست؛ همچنین مسئولان مربوطه نیز در قبال متخلفین از قانون، از ابزار‌های قانونی استفاده نکرده‌اند.»

وی ضمن تاکید بر اهمیت برخورد رئیس جمهور با دستگاه‌هایی که تاکنون قانون حساب واحد خزانه را اجرایی نکرده‌اند، گفت:«استیضاح وزرایی که دستگاه‌های زیر مجموعه آنها جدیت لازم برای پیگیری اجرای قانون حساب واحد خزانه نداشتند در دستور کار مجلس شورای اسلامی است.»

این نماینده مجلس یازدهم درباره استدلال دانشگاه‌های علوم پزشکی برای نظارت هیات امنایی آن‌ها بر دخل و خرجشان، جهت توجیه نپیوستن به حساب واحد خزانه گفت:«اگر دلیل این اقدام وجود ابهام در قانون است، مجلس آمادگی دارد که این ابهام را برطرف کند اما اگر مشکل این نیست، مجلس باید از بازوی نظارتی خودش وارد شده و علت عدم تمکین دستگاه‌های مختلف، همچون دانشگاه‌های علوم پزشکی را بررسی کند. هیات امنایی بودن نظارت بر هزینه‌کرد‌های دانشگاه‌ها به این معنا نیست که برای مشخص کردن درآمد‌ها و هزینه‌هایشان پاسخ‌گو نباشند. بنابراین، دانشگاه‌های علوم پزشکی نیز باید نسبت به این موضوع پاسخ‌گو باشند.»

 


لینک کوتاه:     https://fesadsetiz.ir/o7fn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا