اقتصاد بین الملل

اسرائیل با انتصابات سیاسی در معرض فروپاشی

به نقل از العربی الجدید، کارشناسان اقتصادی در رژیم صهیونیستی نسبت به پیامدهای خطرناک سیاسی شدن بخش عمومی این رژیم در نتیجه انتصابات سیاسی توسط کابینه بنیامین نتانیاهو و مداخلات  سیاسی در انتصاب کادر حرفه‌ای مشاغل در وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت‌های دولتی هشدار داد.

شارون گلعاد، محقق دانشگاه عبری قدس و ایلانا شفزمن، محقق دانشگاه بار-ایلان، تاکید کردند که تداوم پدیده سیاسی شدن بخش عمومی از طریق انتصابات سیاسی و تحمیل دستور العمل‌های وزرا بر کادر حرفه ای با چنین شدتی منجر به فروپاشی بخش دولتی و یا حداقل کاهش توانایی کاری آن می‌شود که به شدت به منافع شهرک نشینان آسیب می‌رساند.

گلعاد و شوزمن در تحلیلی که روزنامه اقتصادی «گلوبوس» منتشر کرد، گفت: وزرا به دنبال این هستند که کادرهای متخصص در وزارتخانه‌ها و نهادها بدون توجه به دیدگاه‌های حرفه‌ای‌شان که مبتنی بر مبانی عینی است، دستورالعمل‌های آنها را اجرا کنند.

سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت در برابر افکار عمومی

این دو محقق نمونه‌ای از تلاش‌های وزرا برای خلاص شدن از دست کارمندان ارشدی که بر اساس دلایل حرفه‌ای منصوب شده‌اند؛ بیان داشت و گفت:  میکال روزنباوم، مدیر بخش شرکت‌های دولتی که مورد هجمه دائمی وزیر همکاری منطقه‌ای دیوید امسالم قرار داشت و به دنبال تلاش برای وادار کردن آن به استعفاست تا نزدیکان خود را به این سمت منصوب کند.

به گفته گلعاد و شوزمان، وزرا اصرار دارند که سطوح حرفه ای را از اظهار نظر در مورد سیاست‌های اقتصادی و اجتماعی دولت در برابر افکار عمومی بازدارد.

این دو محقق تاکید کردند که وجود یک کادر بوروکراتیک که بر مبنای حرفه‌ای منصوب شده باشد، توانایی وزرا در گمراه کردن افکار عمومی را کاهش می‌دهد.

آنها همچنین نشان دادند که کارکنان حرفه ای در وزارت دارایی درخواست بزالل اسموتریچ، وزیر دارایی برای گنجاندن اطلاعات گمراه کننده در مورد شرایط اقتصادی در گزارشی خطاب به کنست را رد کردند که باعث شد اسموتریچ خودش مداخله کند و مقدمه‌ای برای گزارشی خطاب به کنست بنویسد که شامل این داده‌های گمراه کننده می‌شود.

اهداف سیاسی در حوزه‌های صلاحیت کادرهای حرفه‌ای

پژوهشگران تاکید کردند که وزرا در حال حاضر تلاش می‌کنند تا با اهداف سیاسی در حوزه‌های صلاحیت کادرهای حرفه‌ای مداخله کنند که این امر توانایی سطوح سیاسی و حرفه‌ای را برای همکاری در مدیریت امکانات بخش عمومی کاهش داده است.

روزنامه اقتصادی «کالکالیست» به نوبه خود یادآور شد که وزرای کابینه نتانیاهو فشار بسیار زیادی بر سطوح حرفه‌ای اعمال می‌کنند، از جمله تلاش می‌کنند تا شهرت آنها را مخدوش کرده و به پذیرش جهت‌گیری‌هایشان سوق دهند.

این روزنامه تاکید کرد که امسالم، مشاور حقوقی وزارت دارایی رژیم صهیونیستی را صرفاً به دلیل بیان گرایش‌هایی که با سیاست های اقتصادی دولت در تضاد است، خرابکار اقتصادی توصیف کرده است.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                          https://fesadsetiz.ir/njou

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا