اقتصاد بین الملل

افزایش ذخایر ارزی روسیه

 به نقل از راشاتودی، با وجود فشارهای اقتصادی از سوی غرب ناشی از اعمال تحریم‌ها، روسیه توانسته حجم ذخایر ارز خارجی خود را افزایش دهد.

آمارهای بانک مرکزی این کشور نشان می‌دهد که در روز منتهی به 16 ژوئن حجم ذخایر ارز خارجی این کشور به 587 میلیارد دلار رسیده است.

محاسبات بانک مرکزی روسیه نشان می‌دهد که از روز 9 تا 16 ژوئن، 1.8 میلیارد دلار به حجم ذخایر ارزی خارجی این کشور اضافه شده است. در ماه می حجم این ذخایر 11.6 میلیارد دلار معادل 1.95 درصد کاهش یافته و به 584.1 میلیارد دلار رسیده بود، اما در ماه آوریل رقم 600 میلیارد دلار را ثبت کرده بود.

مسدود شدن ذخایر ارزی روسیه در دیگر کشورها

در روز 18 فوریه سال گذشته ذخایر ارز خارجی روسیه رکورد تاریخی خود را شکست و به 643 میلیارد دلار رسید. اما پس از آن زمان تا نخستین روز سال 2023 معادل 8.4 درصد از این ذخایر کم شد و به 577 میلیارد دلار عقب‌نشینی کرد.

لازم به توضیح است که حدود نیمی از ذخایر ارز خارجی روسیه که در بانک‌های مرکزی کشورهای غربی نگهداری می‌شد، به بهانه درگیری نظامی این کشور با اوکراین مسدود شده است. البته نیم دیگر ذخایر ارز خارجی روسیه شامل طلا، ارزهای خارجی به ویژه یوآن چین در داخل این کشور نگهداری می‌شود.

انتقال دارایی های روسیه به اوکراین

اتحادیه اروپا به دنبال راهی است تا مسیر استفاده از دارایی‌های مسدود شده روسیه برای بازسازی اوکراین را فراهم کند.

اورسلا فوندرلاین، دبیر کمیسیون اروپایی، چند روز پیش گفت که وی به دنبال ارائه یک پیشنهاد قانونی برای انتقال دارایی‌های روسیه به اوکراین پیش از تعطیلات تابستانی کمیسیون اروپایی است.

باوجود این رویکرد از سوی سیاست‌مداران اروپایی، بسیاری از کارشناسان هشدار داده‌اند که این گونه اقدامات می‌تواند تبعات بسیار جدی برای نظام بانکی اتحادیه اروپا و ارز یورو در پی داشته و اعتبار آن را زیر سؤال ببرد.

 

 

لینک کوتاه:          https://fesadsetiz.ir/tb0k

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا