اقتصاد بین الملل

افزایش نرخ تورم در کویت و قطر

به نقل از الخلیج اونلاین، شاخص قیمت مصرف کننده (تورم) در قطر در پایان ژوئیه گذشته به طور سالانه ۳.۱۱ درصد و به صورت ماهانه ۰.۳۷ درصد افزایش یافت.

براساس داده‌های سازمان برنامه ریزی و آمار قطر، گروه‌های مختلفی افزایش شاخص قیمت مصرف‌کننده را تقویت کردند که مهم‌ترین آنها گروه ارتباطات با ۱۵.۸۵ درصد، سرگرمی و فرهنگ با ۶.۸۴ درصد و مسکن، آب، برق، گاز و سایر سوخت‌ها با ۴.۴۹ درصد بودند.

کاهش ۶۶ درصدی سود سه ماهه «صنایع قطر» به ۹۲۰ میلیون ریال (۲۵۲ میلیون و ۶۹۵ هزار دلار) و افزایش ۴.۰۶ درصدی در گروه آموزشی، ۲.۵۳ درصدی حمل‌ونقل، مبلمان و لوازم خانگی ۲.۱۳٪، مبلمان و لوازم خانگی و ۱.۵۴ درصدی غذا و نوشیدنی و ۰.۳۳ درصدی بهداشت است.

افزایش تورم بدون مسکن و انرژی

داده‌ها حاکی از آن است که تورم اصلی بدون مسکن، آب، برق و سوخت به صورت سالانه ۲.۷۷ درصد و به صورت ماهانه ۰.۶۲ درصد افزایش یافته است.

این شاخص که تورم را اندازه‌گیری می‌کند، شامل ۱۲ گروه اصلی کالاهای مصرفی است که ۷۳۷ کالا و خدمات تحت آن قرار می‌گیرند و بر اساس نتایج محاسبه‌شده از داده‌های پیمایش هزینه‌های خانوار ۲۰۱۷-۲۰۱۸، بر اساس سال ۲۰۱۸ محاسبه شده است.

از سوی دیگر شاخص‌های قیمت مصرف کننده (تورم) در کویت در جولای گذشته ۳.۷۵ درصد به صورت سالانه افزایش یافت.

بولتن اداره مرکزی آمار کویت نشان داد که نرخ تورم نسبت به ژوئن گذشته بدون تغییر باقی مانده است.

اما این افزایش در مقایسه با ژوئیه سال گذشته به دلیل افزایش قیمت تمام گروه‌های تاثیرگذار به‌ویژه مواد غذایی، آموزشی و پوشاک بوده است.

افزایش قیمت تمام گروه‌های تاثیرگذار به‌ویژه مواد غذایی

در این بولتن آمده است که شاخص گروه اول (خوراکی ها و آشامیدنی ها) در جولای گذشته نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۲ معادل ۵.۷۹ درصد افزایش داشته است.

شاخص بهای گروه دوم (سیگار و دخانیات) به صورت سالانه ۰.۳ درصد افزایش یافت و شاخص گروه سوم (پوشاک) ۷.۰۷ درصد و قیمت گروه خدمات مسکن نیز ۳.۲۳ درصد افزایش یافت.

نرخ تورم در گروه پنجم (اثاثیه منزل) نیز بر اساس همین آمار ۲.۵۲ درصد افزایش یافت.

شاخص بهای گروه ششم (سلامت) ۲.۳۴ درصد افزایش و قیمت گروه حمل و نقل در جولای (تیرماه) نسبت به ماه مشابه سال ۲۰۲۲ ۳.۱۱ درصد افزایش داشته است.

 قیمت گروه هشتم (ارتباطات) به طور سالانه ۱.۵۸ درصد و نرخ تورم در گروه نهم (تفریحات و فرهنگی) ۳.۰۷ درصد افزایش یافته است در حالی که قیمت گروه دهم (آموزش و پرورش)  چهار دهم درصد افزایش یافته است.

قیمت گروه رستوران‌ها و هتل‌ها در جولای گذشته در کویت ۳.۰۷ درصد و قیمت گروه کالاها و خدمات متفرقه در مدت مشابه ۴.۴۲ درصد افزایش یافت.

کویت نیز مانند سایر کشورها تحت تاثیر موج تورم جهانی که پس از جنگ روسیه و اوکراین و با افزایش قیمت نفت، مواد غذایی و کالاها به وجود آمد، قرار گرفت.

 

 

 

لینک کوتاه:                  https://fesadsetiz.ir/xwgd

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا