اقتصاد بین الملل

افزایش هزینه‌ها و کسری بودجه در اروپا

اروپایی‌ها خطرات جنگ غزه در افزایش بحران‌های معیشتی، مهاجرت، تورم و افزایش بدهی‌های دولتی در داخل کشورهایشان را به خوبی درک می‌کنند.

این در حالی است که اقتصاد اروپا برای برون رفت از پیامدهای جنگ روسیه علیه اوکراین متحمل دشواری‌های زیادی شده است.

کارشناسان طبق گزارش بانک گلدمن ساکس، از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه گذاری جهان بر این باورند که جنگ در غزه تأثیرمنفی  قابل توجهی بر رشد اقتصادی در منطقه یورو خواهد داشت، مگر اینکه فشار قیمت انرژی مهار شود.

وجود منابع عظیم انرژی در منطقه عربی

به گفته تحلیلگران، بحران اروپا و وضعیت مخمصه کنونی ناشی از آن است که رهبران این کشور روایت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را تایید و گمان می‌کنند می توان از مساله فلسطین گذشت و غزه و مقاومت فلسطین را از معادلات منطقه حذف و نابود کرد.

سیاستمداران غربی معتقدند، در منطقه عربی غنیمتی وجود دارد که می‌توان آن را با اسرائیل تقسیم کرد، از جمله منابع عظیم انرژی، آب و آبراه‌های بین المللی که برای تجارت جهانی حیاتی است و در نتیجه آنها می‌توانند بحران‌های مالی خود را از طریق منابع  و ثروت‌های منطقه حل کنند.

رویای کریدور هند به اروپا و ایجاد کانال بن گوریون بر باد رفت

اولین خسارات اروپا از جنگ غزه بر باد رفتن رویای کریدور تجاری هند به اروپا بود که برای عبور آن از کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برنامه ریزی شده بود و همچنین پروژه ایجاد کانال بن گوریون را هم ناکام گذاشت که قرار بود ترافیک دریایی را از کانال سوئز به سمت بندر عسقلان در سرزمین های اشغالی سوق دهد.

تاثیر افزایش هزینه‌های دفاعی بر کسری بودجه اروپا

بر اساس گزارشی در پارلمان اروپا، جنگ غزه هزینه‌های دفاعی اروپا افزایش دهد که دلیل آن دل مشغولی آمریکا به آینده پروژه اسرائیل در منطقه و از سوی دیگر تلاش روسیه برای گسترش نفوذ خود در کشورهای اروپای شرقی است.

این گزارش می‌گوید که تا چهارم آوریل ۲۰۲۲، درخواست بودجه دفاعی اروپا شامل ۷۷۳ میلیارد دلار بودجه دفاعی، از جمله ۱۷۷.۵ میلیارد دلار برای ارتش، ۱۹۴ میلیارد دلار برای نیروی هوایی و فضایی، و ۲۳۰.۸ میلیارد دلار برای نیروی دریایی و تفنگداران دریایی بود که افزایش ۴.۱ درصدی را نسبت به آخرین سال مالی( ۲۰۲۱/۲۰۲۲ ) داشت.

در مقطع کنونی نیز اروپا همچنین بودجه دفاعی را به سطوحی بالاتر از سطوح فعلی خود خواهد رساند، به ویژه آلمان که با قدرت به دستیابی به تسلیحات بیشتر روی آورده است.

به نوبه خود، انگلیس در پایان ماه گذشته تصمیم گرفت هزینه‌های دفاعی را به 2.5 درصد افزایش دهد تا در بودجه جدید به 51.7 میلیارد دلار برسد.

در این راستا، اقتصاددانان بر این باورند که افزایش مخارج دفاعی تأثیراتی بر افزایش کسری بودجه اروپا خواهد داشت و همچنین میزان بدهی را افزایش می‌دهد که به طور خودکار منجر به کاهش نرخ ارز یورو و فرار بیشتر سرمایه‌گذاران از اوراق قرضه اروپایی خواهد شد، در حالی که دولت‌های اروپایی برای هزینه‌های عمومی به آن وابسته هستند.

تشدید بحران یورو

در خصوص بحران یورو، از سال ۲۰۱۲، اروپا از یک بحران بدهی رنج می برد که به گفته وب سایت تریدینگ اکونومیکس که شاخص‌های اقتصادی کشورها را رصد می‌کند، تا پایان سال گذشته به حدود ۱۳.۴ تریلیون دلار یا حدود ۹۰ درصد از تولید ناخالص داخلی گروه رسید.

به نوبه خود، موسسه مطالعات بروگل در بروکسل می‌گوید: از حدود ۴۰۰ میلیارد یورو بدهی اتحادیه اروپا تا ماه مه گذشته، ۸۵ درصد از وام گرفته شده در سال ۲۰۲۰ رخ داده است و انتظار می‌رود که وام‌گیری اروپایی‌ها برای حمایت از اوکراین تا سال ۲۰۲۶ در مقیاس بزرگ افزایش یابد

بر این اساس، تحلیلی در مجله اروپایی اینتر اکونومیکس می‌گوید، دولتهای اروپایی  برای  یافتن نقدینگی مجبور به افزایش مالیات و کاهش هزینه‌ها هستند و برنامه‌های ریاضتی اجباری که دولت‌ها بر مردم تحمیل کردند، نیز رکود و مشکل بدهی را تشدید کرد که همه اینها به بحران سیاسی در منطقه یورو منجر شد که نتیجه آن تضعیف محبوبیت احزاب سنتی و تهدید ثبات سیاسی در اروپا است.

 سیاست‌های افزایش هزینه‌های دفاعی، افزایش نرخ بهره و افزایش تورم منجر به فشار بیشتر بر سطح زندگی رای دهندگان اروپایی شده است که از هزینه‌های بالای انرژی و مواد غذایی هم رنج می‌برند که این امر  موجی از نارضایتی علیه احزاب سنتی حاکم در اروپا و رشد جنبش‌های مردمی را در پی داشت که این جنبش‌ها حضور و قدرت خود در تظاهرات‌های گسترده در پایتخت‌های اروپایی در حمایت از نوار غزه علیه اسرائیل نشان دادند.

تاثیر جنگ بر بحران گاز اروپا

در بازار انرژی و بحران گاز در اروپا، به دلیل جنگ اسرائیل علیه غزه و احتمال تاثیر گسترش جنگ بر عرضه گاز به اروپا، نگرانی در مورد آینده عرضه گاز طبیعی در قاره کهن وجود دارد.

بر اساس گزارش موسسه مطالعات بروگل در بروکسل، اروپا تاکنون از توقف صادرات گاز مصر(گازی که رژیم صهیونیستی به مصر صادر و این کشور به صورت مایع به اروپا صادر می‌کند) کمترین تأثیر را داشته است، کل صادرات گاز طبیعی مایع مصر در سال ۲۰۲۲ به حدود هفت میلیون تن رسید. از این میزان پنج میلیون تن به اتحادیه اروپا صادر می‌شود، در حالی که کل واردات گاز اتحادیه اروپا ۹۶ میلیون تن گاز مایع است.

اما با توجه به بازار جهانی بسیار محدود گاز مایع از دست دادن احتمالی ذخایر نسبتاً کوچک مصر در آغاز زمستان هم می‌تواند فشار صعودی بر قیمت گاز در سراسر اروپا و آسیا ایجاد کند.

امروز چهارشنبه سی و سومین روز تجاوز ارتش رژیم صهیونیستی به نوار غزه تحت حمایت کشورهای غربی است که در نتیجه آن بیش از ۱۰ هزار نفر از جمله چهار هزار و ۱۰۴ کودک و دو هزار و ۶۴۱ زن شهید و بیش از ۲۵ هزار نفر دیگر هم زخمی شدند. در همین حال در کرانه باختری نیز ۱۶۰ فلسطینی شهید و دو هزار و ۱۵۰ نفر هم زخمی شدند.

 

 

 

 

لینک کواتاه:                              https://fesadsetiz.ir/gh16

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا