مبارزه با فساد

اقدامی برای حذف رانت و فساد

«علی جبل‌عاملی» با اعلام اینکه تصمیم جدید ارزی بانک مرکزی و تغییر نرخ تسعیر ارز، باعث حذف فرصت‌های رانت‌زا و شکل‌گیری فساد در بازار محصولات پتروشیمیایی می‌شود، اظهار داشت: این اقدام شرایط را برای رشد تولید و پیش‌بینی پذیری اقتصاد فراهم خواهد کرد.

وی و حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان و جایگزینی آن با ارز مرکز مبادله ارز و طلای ایران را حرکت به سمت تک نرخی شدن قیمت ارز دانست و افزود: وجود چند نرخ برای موضوعی مهم و حیاتی مانند ارز که می‌تواند با اثر مستقیم و غیرمستقیم بر معیشت مردم و اقتصاد همراه باشد، نتیجه‌ای جز ایجاد رانت و ضربه به تولید نخواهد داشت که طی دوره‌های گذشته بارها شاهد تجربه چنین مسائلی بوده‌ایم.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: اقدام بانک مرکزی عملاً فرصت توزیع رانت و شکل‌گیری فساد را از بین می‌برد و رویه قبلی فروش مواد اولیه بر مبنای دلار ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی یک بازی دو سر باخت برای مردم و اقتصاد کشور بود که خوشبختانه آن رویه با تصمیم جدید ارزی اصلاح شد.

ایجاد ارزش در فرایند تولید و بهره‌وری

جبل عاملی گفت: ممکن است برخی شرکت‌های تولیدی به جای تمرکز بر تولید با کیفیت و تمرکز بر سودآوری از محل ایجاد ارزش در فرایند تولید و بهره‌وری، سود مدنظر را از محل اختلاف قیمت مواد اولیه ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی و قیمت بازار با دلار آزاد یا نهایتاً مرکز مبادله به دست آورند و شرکت عملاً از رانت این اختلاف قیمت بهره خواهد برد.

وی تاکید کرد: با توجه به چنین اتفاقی، محصول با قیمت‌های بازار آزاد به دست مشتری می‌رسد که عملاً مشتری از مزایای ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان در مواد اولیه منتفع نمی‌شود و اکثر منافع در سمت عرضه باقی می‌ماند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: وجود چنین تفکر و اعتقادی مبنی بر کنترل تورم با جهت‌دهی دستوری و مصنوعی به قیمت‌های مواد اولیه و کالای مصرفی اشتباه است، چراکه در میان‌مدت و بلندمدت شاهد ضربه به تولید کشور، احتکار، عدم انگیزه تولید و نهایتاً کمبود کالا روبه‌رو خواهیم بود که متأسفانه این مسأله را بارها در کشور تجربه کرده‌ایم.

استقبال بانک مرکزی از سرمایه گذار

به گفته جبل عاملی، مکانیزم بازار مسیر خود را طی می‌کند و در نهایت عرضه و تقاضا به شرط عدم برخی دخالت‌ها تعیین‌کننده قیمت‌ها خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه این اقدام بانک مرکزی با استقبال بازار سرمایه مواجه می‌شود، اظهار داشت: در وهله نخست این تصمیم موجب پیش‌بینی پذیری بازار بخصوص در صنعت پتروشیمی و پالایشی خواهد شد که بخش قابل توجهی از سهامداران و نیز ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: این اقدام به طور حتم می‌تواند موجب افزایش سودآوری صنایع شود که در صورت نظارت صحیح، کمک‌کننده به رشد تولید و اجرای طرح‌های توسعه‌ای خواهد شد.

 

 

 

 

لینک کوتاه:                  https://fesadsetiz.ir/7a0o

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا