مالیات

ا‌مکان ردیابی فاکتورها از طریق سامانه مؤدیان مالیاتی‌

‌سیاوش غیبی‌پور  با بیان اینکه اجرای سامانه مودیان مالیاتی موجب عدالت در اخذ مالیات می‌شود، بیان کرد: بخشی از اصناف اقتصادی و اشخاص حقوقی از این سامانه استقبال نمی‌کنند.

برخی از آن‌‌‌ها تجهیزات، آمادگی و نیروی انسانی را در اختیار ندارند که وارد سامانه شوند و بعضی به صورت تعمدی نمی‌خواهند به این سامانه بپیوندند، دلیلش این است که صورت حساب‌‌‌ها به صورت رسمی منتشر‌‌‌ می‌شود و بعد از انتشار و چاپ‌‌‌ می‌توانند رهگیری شوند، این رهگیری صورت حساب‌‌‌ها از نظر خودشان برایشان دردسرساز‌‌‌ می‌شود.

این کارشناس امور مالیاتی اضافه کرد: برای مشاغل و کسب و کارهایی که صورت حساب‌‌‌هایشان شفاف است، دفاتر پذیرفته شده دارند و به صورت قانونی فعالیت‌‌‌ می‌کنند و قصد پرداخت مالیات دارند، سامانه مودیان‌‌‌ می‌تواند کمک‌کننده باشد، حتی استیفای حق آن‌‌‌ها هم برگشت داده‌‌‌ می‌شود.

کاهش مشکلات دستگاه پوز با سازمان مودیان مالیاتی

وی ‌گفت: در سیستم‌‌‌های فعلی اگر فاکتور مجازی و کاغذی انتشار پیدا کند و فردی بدهکار شود، برگرداندنش بسیار سخت است، به این معنا که اگر کسی فاکتور غیرمعتبری را دریافت کرده باشد، برای اینکه بخواهد اثبات کند که این فاکتور متعلق به او نیست، باید روند طولانی‌ را طی کند و جلسات شورای حل اختلاف را بگذراند، سامانه مودیان کمک‌‌‌ می‌کند که مشکلات اینچنینی کاهش یابد.

این کارشناس امور مالیاتی اضافه کرد: سامانه مودیان کمک‌‌‌ می‌کند که مسیر پول و فاکتور کالاها ردیابی شود، بنابراین، سامانه مودیان بستری فراهم‌‌‌ می‌کند که مانند کشورهای پیشرفته همه چیز به صورت سامان‌مند و بر اساس اطلاعات دقیق پیش برود، شفافیتی که سامانه ایجاد‌‌‌ می‌کند،‌‌‌ می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد و بسیاری از مشکلات فعلی را حل و فصل کند و این سامانه بستر شفافیت مالی و کالایی برای اخذ مالیات منصفانه را فراهم می‌کند.

وی ادامه داد: البته باید این را هم گفت که در حال حاضر سامانه ‌‌‌ مودیان چالش‌‌‌های زیادی دارد و باید آن‌‌‌ها را رفع کنیم. به طور مثال، برخی از فاکتورها که استثنا هستند مانند بارنامه‌‌‌ها و فاکتورهای خاص در این سامانه دیده نشده است.

کمک به رشد و شکوفایی کشور

غیبی‌پور افزود: مشکلاتی در زمینه فاکتورهای تجمیعی، تغییر تاریخ و غیره داریم که باید برای آن چاره‌اندیشی کنیم، از آنجا که در ابتدای راه هستیم، باید آسیب‌‌‌ها شناسایی و رفع شوند، اما به طور کلی، راه‌اندازی سامانه مودیان مثبت ارزیابی‌‌‌ می‌شود.

وی اضافه کرد: گفته شده است تا تاریخ اول مهر‌ سال جاری باید مودیان به این سامانه بپیوندند، کسانی که در این مهلت قانونی به سامانه نپیوندند، مشمول 10 درصد فروش نمی‌شوند و این نکته مثبتی است.

 در اختیار داشتن یک نظام مالیاتی کارآمد به انحای مختلف‌‌‌ می‌تواند به رشد و شکوفایی اقتصادی کشورها کمک کند، از طریق این نظام صحیح مالیاتی‌‌‌ می‌توان به اعمال جهت گیری‌‌‌های صحیح مالیاتی پرداخت و سرمایه‌‌‌ها را به سمت تولید سوق داد.

از طرف دیگر، مالیات‌گیری صحیح‌‌‌ می‌تواند به افزایش درآمدهای دولت، کاهش کسری بودجه و در نتیجه کاهش تورم منجر شود. همچنین به گفته کارشناسان، درآمدهای حاصل از مالیات‌‌‌ می‌تواند در بخش‌‌‌های عمرانی مختلف به کار گرفته شود و زمینه را برای پیشرفت کشور فراهم کند.

افزایش عدالت با اشراف به اطلاعات مودیان

با درک ضرورت تصحیح نظام مالیاتی کشور، مجلس قانونی را با عنوان پایانه‌‌‌های فروشگاهی و سامانه ‌‌‌‌مودیان تصویب کرد و دولت نیز عزمش را برای اجرای آن جزم کرده است.

به عقیده کارشناسان اگر این سامانه به درستی پیاده سازی شود،‌‌‌ می‌تواند با اشراف به اطلاعات مودیان به افزایش عدالت در اخذ مالیات منجر شود و این روند به نفع مودیان است؛ همچنین امکان مالیات‌گیری از کسانی که به فعالیت‌‌‌های سوداگرانه و مخرب مشغول هستند، فراهم‌‌‌ می‌شود و در نتیجه انگیزه ‌‌‌ افراد به سرمایه‌گذاری در فعالیت‌‌‌های مولد بیشتر‌‌‌ می‌شود.

 

 

 

لینک کوتاه:                https://fesadsetiz.ir/pefe

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا