اقتصاد بین الملل

بحران اعتباری آمریکا با ورشکستگی بانک‌ها‌

به گزارش از راشاتودی، مایک ویلسون، استراتژیست ارشد بازار بورس بانک مورگان استنلی هشدار می‌دهد، ورشکستگی و سقوط بانک سیلیکون ولی (SVB) و بحران بانکی متعاقب آن، موجب ایجاد بحران اعتباری در آمریکا شده است.

وی به آمارهایی اشاره کرده است که نشان می‌دهد استاندارهای وام‌دهی در موسسات مالی سخت‌تر شده است.

ورود بازیگران سرمایه گذار آمریکا به اقتصاد

این هشدار در حالی اعلام می‌شود که یک ماه از خروج سپرده‌ها که منجر به ورشکستگی دو بانک سیلیکون ولی و سیگنیچر طی چند روز در آمریکا شد، گذشته است.

بانک «فرست ریپاپلیک» (First Republic)، سومین بانک با کمک 30 میلیارد دلاری از سوی بانک‌های وال استریت به شکل سپرده نجات پیدا کرد؛ بازیگران بزرگ به دلیل ترس سرمایه‌گذاران مبنی بر اینکه First Republic به بانک بعدی ورشکسته تبدیل شود، وارد عمل شدند.

در یادداشتی که به دست بیزینس اینسایدر رسیده، ویلسون هشدار داده است، سطح وام‌دهی بیشترین کاهش را طی دو هفته گذشته داشته که نوعی رکورد به شمار می‌رود؛ وی دلیل این کاهش را تلاش بانک‌های آمریکا برای جبران سرعت سرسام‌آور فرار سپرده‌ها در ماه پس از فروپاشی سیلیکون ولی می‌داند.

آغاز بحران شدید در آمریکا

این تحلیلگر در این یادداشت نوشته است: «این آمار نشان می‌دهد که بحران اعتباری آغاز شده است‌» و اشاره کرده است که از زمانی که فدرال رزرو یک سری افزایش نرخ بهره را طی نزدیک به یک سال گذشته در دستورکار قرار داده است، یک تریلیون دلار سپرده از بانک‌های آمریکا خارج شده است.

به گفته ویلسون، ثابت ماندن شاخص‌های سهام‌های بزرگ از زمان ورشکستگی سیلیکون ولی نباید به عنوان نشانه‌ای از بهبود تلقی شود بلکه نشانه‌ای از این است که سهام‌ها در معرض خطر سقوط ناگهانی قرار دارند؛ مشابه چیزی که در مورد سهام‌های کوچک و بانکی از ماه مارس مشاهده شده است.

افزایش نرخ تورم در آمریکا

ویلسون با اشاره به گزارش شاخص قیمت مصرف‌کننده در ماه مارس که نشان داد نرخ تورم کمتر از پیش‌بینی‌ها افزایش یافته است، هشدار داد به سرمایه‌گذارانی که از آمار تورم ضعیف‌تر از انتظار درهفته گذشته ابراز خوشحالی کردند، باید بگوییم که مراقب باشید چه آرزویی دارید؛ «‌زمانی‌که درآمدها کم شوند، کاهش حاشیه سود می‌تواند بسیار ناگهانی‌تر اتفاق بیفتد و در آن زمان است که بازار ناگهان با کاهش درآمدی که پیش‌بینی می‌کنیم مواجه می‌شود.»

ویلسون در ماه فوریه پیش بینی کرده بود، ارزش بازار بورس آمریکا که پیش از این به بالاترین سطح ناپایدار رسیده بودند، می‌توانند طی چند ماه 26 درصد سقوط کنند.

 

لینک کوتاه:            https://fesadsetiz.ir/ljwn

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا